جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌ بانک مرکزی

جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس‌ بانک مرکزی_آینده


به گزارش آینده

عبدالناصر همتی امروز (سه‌شنبه) او گفت: در جریان مذاکراتی که با دولت آمریکا انجام شد و دولت‌های قطر و پاکستان نیز به‌گفتن میانجی همراهی می‌کردند، دو تصمیم مهم در ربط با قسمت اقتصادی تفاهم‌نامه در سوئیس گرفته شد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: اولین تصمیم، مربوط به آزادسازی منبع های مسدودی ایران می بود. بر پایه تفاهم‌نامه، مقرر شده می بود که این منبع های به‌مرور زمان و در جریان مذاکرات آزاد شوند که ۱۲ میلیارد دلار آن در مرحله اول و مابقی نیز در مرحله های بعدی آزادسازی خواهد شد.

وی با اصرار بر این که آنچه اکنون برای ما الزام دارد، امکان منفعت گیری از این منبع های است، او گفت: با دقت به موافقت‌نامه‌ای که در سال ۱۴۰۲ بین ایران و آمریکا امضا شد، ما همان چارچوب را مبنا قرار دادیم که بر پایه آن، منبع های آزادشده برای واردات کالاهای اساسی و دارو هزینه شود.

[elementor-template id="11114"]

همتی افزود: سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار و در محاسبه‌ای کلی‌تر، نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار، صرف واردات کالاهای اساسی می‌کنیم. به این علت با تخصیص این منبع های به کالاهای اساسی، منبع های ارزی فرد دیگر که قبلاً برای این منظور در نظر گرفته بودیم، آزاد شده و می‌توانیم آن‌ها را برای دیگر نیازها یا ذخیره‌سازی تعلق دهیم. به همین علت، توافق را توافقی مثبت برسی کردیم.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌های نقل شده در محدودیت تعلق این منبع های به واردات کالای اساسی و دارو از سرزمین آمریکا، تشریح کرد: این چنین الزامی در دو یادداشتی که در جریان مذاکرات به امضا رسیده، وجود ندارد و او گفت و گو خرید اجباری از آمریکا نقل نیست.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در عین حال، ما هیچ مانعی برای خرید از آمریکا نمی‌بینیم؛ به شرط آنکه نرخ و کیفیت کالاهای اساسی همانند ذرت، گندم یا دیگر اقلام مورد نیاز ما مناسب باشد. تا بحال نیز وزارت جهاد کشاورزی از شرکت‌های بزرگ بازرگانی آمریکایی و اروپایی این کالاها را خریداری می‌کرده، به این علت مانعی در این عرصه وجود ندارد.

همتی از اغاز واردات کالاهای اساسی با منفعت گیری از این منبع های در آینده نزدیک خبر داد و او گفت: ان‌شاءالله در روزهای آینده، نخستین محموله خرید انجام خواهد شد و همکاران ما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی ملزوم را برای فراهم کالاهای مورد نیاز از این مسیر انجام خواهند داد.

وی با اصرار بر این که مالکیت این منبع های در اختیار بانک مرکزی است، تشریح کرد: در رابطه با مالکیت این منبع های باید توضیح دهم که پیش‌تر، بانک مرکزی این منبع های را از دولت خریداری کرده و معادل ریالی آن را به دولت پرداخت کرده است؛ به این علت این منبع های جزو ذخایر بانک مرکزی محسوب خواهد شد.

[elementor-template id="11220"]

همتی در ادامه گفت: وقتی که بانک مرکزی از این ذخایر برای خرید کالای اساسی هزینه کند، آن کالا را در داخل با نرخ معاملاتی به ریال می‌فروشد و از این طریق، بخشی از نقدینگی حاضر در جامعه را جمع‌آوری می‌کند. بدین ترتیب، این فرآیند به بانک مرکزی پشتیبانی می‌کند تا نقدینگی حاضر در جامعه را جمع‌آوری کرده و شتاب رشد نقدینگی را افت دهد.

جزییات معافیت های تحریمی فروش نفت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توافقات انجام شده در جریان مذاکرات با آمریکا درمورد معافیت تحریمی فروش نفت ایران، اظهار کرد: یکی از بندهای تفاهم‌نامه این می بود که در طول ۶۰ روزه دوره مذاکرات، بتوانیم نفت و دیگر مشتقات از جمله محصولات پتروشیمی را خارج از فشارهای تحریمی صادر کنیم.

همتی افزود: بر این مبنا، امکان تحویل محموله‌ها در هر بندری، حمل با هر نوع کشتی و واریز وجوه به هر حسابی که شرکت نفت ایران اظهار و هماهنگ کند، وجود دارد و ما می‌توانیم از آن منبع های منفعت گیری کنیم.

وی تصریح کرد: حتی در این تفاهم اشاره شده که امکان تسویه با دلار نیز وجود دارد؛ هرچند پافشاری طرف آمریکایی بر انجام همه معامله های با دلار می بود، اما ما اظهار کردیم که در صورت نیاز از دلار منفعت گیری می‌کنیم و اگر این چنین نیازی نبوده است، اصرار چندانی نداریم. در واقع نوشته منفعت گیری از دلار آمریکا به اختیار جمهوری اسلامی ایران است و بستگی به محل مصرف آن منبع های دارد.

وی در آخر با اصرار بر این که در این ۶۰ روز، نفت، پتروشیمی و دیگر مشتقات و فرآورده‌های نفتی ما از معافیت برخوردار می باشند، او گفت: هم‌اکنون نیز صادرات نفت ادامه دارد و در چند روز قبل، میلیون‌ها بشکه نفت صادر شده است اما مزیت این توافق، حذف هزینه‌های نقل‌وانتقالات مالی و پیچیدگی‌های ناشی از تحریم‌ها است.

رییس کل بانک مرکزی اصرار کرد: یقیناً این به معنی کنار گذاشتن شبکه‌ای نیست که پیش‌تر برای خنثی‌سازی فشارهای تحریمی تشکیل کرده‌ایم؛ بلکه آن مسیرها کماکان به قوت خود باقی می باشند و باید به‌مرور زمان پیش برویم و آزمایش کنیم تا روال برداشت تحریم‌ها در آینده را بسنجیم و بر پایه آن، برنامه‌ریزی فروش و نقل‌وانتقالات مالی حاصل از صادرات نفت را تنظیم کنیم.

 

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی



منبع