والدین گوشی به دست در خانه چشم به راه این پیامدها برای فرزندانشان باشند_آینده
[ad_1]
به گزارش آینده
بر پایه پیمایش انجام شده در سرزمین استونی از والدین ۴۲۱ کودک در فاصله سنی دو و نیم تا چهار سال معلوم شد که والدینی که زیاد تر با صفحه نمایش ارتباط دارند، کودکان آنها نیز زیاد تر از صفحه نمایش منفعت گیری کردند و این کودکان در مبحث دستور زبان و واژگان از توانایی کمتری برخوردار بودند.
یافتههای این پژوهش که روز پنجشنبه ۱۲ سپتامبر در مجله آکادمیک «مرزها در روانشناسی رشد» انتشار شد، منطقی به نظر میرسد چرا که تعامل کلامی با والدین یکی از راههای حیاتی کودکان برای یادگیری زبان است.
دکتر جنی رادسکی، مدیر «آکادمی آمریکایی طب اطفال برای تعالی در رسانههای اجتماعی و سلامت روان جوانان» اظهار داشت: «ما میدانیم که هنگامی صفحه نمایش توسط والدین یا کودکان منفعت گیری میشود، زمان سخن بگویید کردن، آموزش دادن و خواندن در خانهها کمتر میشود. و این امکان پذیر دلیلی برای پایین بودن تواناییهای گرامر و واژگان باشد.»
به علاوه این مطالعه مشخص می کند که حتی هنگامی بچهها همراه با والدین خود به صفحه نمایش خیره خواهد شد، باز هم به تواناییهای زبانی آنها کمکی نمیکند. تحقیقات قبل نیز قبول میکنند که کودکان از صفحه نمایش به طور موثر یاد نمیگیرند.
به گفتن مثال، یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۱۳ نشان داد که کودکان نوپای ۲۴ تا ۳۰ ماهه افعال تازه را یا از طریق تعامل مستقیم و یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد میگیرند و این مهم از طریق تماشای ویدیو میسر نمیشود.
دکتر تییا تولویسته، استاد روانشناسی رشد در دانشگاه تارتو استونی و نویسنده مهم مقاله تازه او گفت: «مطالعه ما تمرکز را از زمان زمان تماشای صفحه نمایش توسط کودکان به تأثیر عادات صفحه نمایش در خانوادهها تحول میدهد و مشخص می کند که منفعت گیری از صفحه نمایش توسط مادر و پدر بر تواناییهای زبانی کودکان تأثیر میگذارد.»
خطرات به همینجا ختم نمیشود
دکتر تییا تولویسته و همکار مطالعاتی او دکتر یان تولویسته، دادههای مطالعه تازه خود را در سال ۲۰۱۹ قبل از اوجگیری همهگیری کووید-۱۹ جمعآوری کرده بودند.
در طول این همهگیری، تعداد بسیاری از کودکان در سرتاسر جهان زمان بیشتری را در خارج از مدرسه با صفحه نمایشهای دیجیتال گذرانند، به این علت که آنها در حال یادگیری آنلاین بودند و نیز تعداد بسیاری از والدین به بچهها موبایل یا تبلت میدادند تا آنها را مشغول کرده و خودشان بتوانند به کارهایشان برسند.
تولویسته اشاره کرد که تیم تحقیقاتی آنها در حال برنامهریزی مطالعه جدیدی برای بازدید الگوهای منفعت گیری از صفحه نمایش در طول همهگیری و تأثیر آن بر تواناییهای زبانی کودکان است.
اما بر پایه تحقیقات قبل، هنگامی که والدین با تلفن همراه خود مشغول می باشند، تأثیر منفی بر رشد زبان تنها خطری نیست که کودکان با آن روبه رو می باشند.
بر پایه مطالعه فرد دیگر که در دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد، بعد از راهاندازی شبکه نسل سوم اینترنت تلفنهای تلفن همراه در مناطق گوناگون سرزمین استونی، که به مردم امکان منفعت گیری از تلفنهای هوشمند را میداد، مراجعه کودکان زیر ۵ سال به اورژانس ۹ درصد افزایش یافت.
یک توضیح احتمالی برای این اتفاق این است که والدین یا دیگر افرادی که باید مواظب بچهها میبودند، حواسشان به تلفنهایشان پرت شده و فهمید خطر صدمه دیدگی کودکان نشدهاند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
[ad_2]