وقفه ۵ ثانیهای میانه دعوا میتواند مانع از بدتر شدن رابطه بین زوجها شود_آینده
[ad_1]
به گزارش آینده
هرچند این نوشته بدیهی به نظر میرسد، اما این اولین بار است که مطالعهای به طور علمی افت پرخاشگری را بعد از وقفههای اجباری مشخص می کند.
روانشناسان در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند برای اندازهگیری تأثیر وقفه اجباری در مشاجرهها، یک بازی را طراحی کردند که در آن زوجها صدای ناخوشایندی را، هرطور که دلشان میخواست، برای شریک زندگی خود درمیآورند.
در این آزمایش که ۸۱ زوج در آن شرکت داشتند، افراد در ۳۰ مرحله بازی شرکت میکردند و در فواصل وقتی گوناگون استراحت انجام میشد.
در این مطالعه از یک دوربین ۳۶۰ درجه با امکانات ضبط صدا منفعت گرفته شد و محققان از هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل جوابهای احساسی منفعت گیری کردند. آنها دریافتند مکث پنج ثانیهای به همان اندازه موثر می بود که وقفههای اجباری طویلتر.
آنا مککاری، محقق مقطع دکترا در دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه سنت اندروز بریتانیا که هدایت این تحقیق را بر مسئولیت داشت، در این باره میگوید: «ناچار کردن زوجها به یک وقفه پنج ثانیهای به اندازه یک مکث ۱۰ یا ۱۵ ثانیهای مؤثر می بود. امری که مشخص می کند حتی مختصرترین وقفهها نیز میتوانند به آرام کردن مشاجرهها پشتیبانی کنند.»
او گفت: «این یک ترفند ساده، رایگان و موثر برای افت احساسات منفی در زمان مشاجره است. این ارزانتر از زوج درمانی همه میشود و میتوان آن را به راحتی در تعامل های روزمره ادغام کرد.»
خانم مککاری و همکارانش دریافتند که زوجها تمایل دارند خود را با سطح پرخاشگری فرد روبه رو، حتی در سطوح بالا، تطبیق دهند و تنظیم کنند. با این حال، اجرای یک وقفه مختصر این الگوی تلافیجویانه را مختل کرد و تبدیل افت پرخاشگری به طور کلی شد.
محققان میگویند این استراتژی در عین حال محدودیتهای خاص خود را دارد و عمدتا برای مدیریت درگیریهای سطح پایینتر و جلوگیری از تشدید و تبدیل آنها به دعواهای جدیتر مناسب است.
خانم مک کوری در این خصوص میگوید: «این در رابطه مدیریت مشاجرههای روزمره که زوجها با آن روبرو می باشند و میتوانند تشدید شوند کارایی دارد و برای مثال این رویکرد درمورد مواردی که در آنها خشونت خانگی از سوی یکی از زوجین اعمال میشود نامناسب است.»
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «نیچر» انتشار شده است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
[ad_2]