گزینه های سازمان لیگ برای برنامه پایانی لیگ ۲۵؛ اختلاف مدعیان علنی شد_آینده
به گزارش آینده
با اظهار آتشبس و آخر جنگ، اکنون او گفت و گو اغاز مجدد مسابقات لیگ برتر فوتبال جدیتر از قبل شده و بهنظر میرسد سازمان لیگ تصمیم دارد از ابتدای اردیبهشت دیدارهای مقطع پایانی فصل را برگزار کند. سازمان لیگ در شرایطی تصمیم به برگزاری لیگ برتر دارد که تیم ملی ایران قرار است خردادماه در جام جهانی حاضر شود و کادر فنی تیم ملی هم تصمیم دارد از اواسط اردیبهشت اردوی خود برای وجود در این مسابقات را اغاز کند. این نوشته با اهمیت ترین چالش سازمان لیگ در شرایط جاری محسوب میشود و اکنون چند سناریو برای آخر لیگ برتر بیستوپنجم در نظر گرفته شده است.
برگزاری همه بازیها غیرممکن است
لیگ برتر ایران در میانه هفته بیستوسوم متوقف شد و ۶۲ بازی تا آخر فصل باقی مانده است. سازمان لیگ در ابتدا تصمیم داشت لیگ را با برگزاری همه دیدارها به شکل متمرکز به آخر رساند ولی از همان ابتدا هم اشکار می بود که این چنین موضوعی در یک بازه وقتی مختصر مقدور نیست. از طرفی فدراسیون فوتبال باید تا ۱۰ خرداد نمایندگان ایران در لیگ نخبگان آسیا و لیگ قهرمانان آسیا ۲ را به AFC معارفه کند. یقیناً فدراسیون فوتبال در تلاش است تا با دقت به جنگ از AFC مهلت بگیرد و بتواند دیرتر نمایندگان را معارفه کند.
تورنمنت با وجود ۶ تیم بالای جدول
در شرایط جاری محتملترین تصمیم درخصوص آخر لیگ برتر و معارفه قهرمان، برگزاری تورنمنت ۶ جانبه با وجود ۶ تیم بالای جدول است. سازمان لیگ تصمیم دارد این مسابقات را از اول اردیبهشت بهطور متمرکز در تهران برگزار کند و در آخر تیم قهرمان از این راه اشکار شود. این نوشته یقیناً تا این لحظه با مخالفت جدی استقلال و تراکتور همراه شده و این ۲ تیم که شرایط بهتری در جدول دارند، اعتقاد دارند برگزاری این تورنمنت عادلانه نیست. استقلال، تراکتور، سپاهان، گلگهر، چادرملو و پرسپولیس ۶ تیمی می باشند که در این تورنمنت ۶ جانبه شرکت خواهند کرد.
سازمان لیگ این چنین تصمیم دارد بعد از جام جهانی هم مسابقاتی به شکل شبیه با وجود ۶ تیم پایین جدول برگزار کند که تکلیف ۲ تیم سقوطکننده هم اشکار شود.
معارفه استقلال و تراکتور به آسیا
در روزهایی که آتش جنگ هم چنان شعلهور می بود، حرف های میشد اگر سازمان لیگ نتواند ادامه مسابقات را برگزار کند، استقلال و تراکتور را به گفتن نمایندگان ایران به لیگ نخبگان آسیا معارفه خواهد کرد. تصمیمی که قطعا با عکس العمل تند دیگر تیمهای مدعی همراه میشد و میتوانست جنجال بزرگی برای فوتبال ایران درست کند. از طرفی با دقت به توقف جنگ، اکنون سازمان لیگ هم ترجیح میدهد مسابقات برگزار شود و دیروز هم در اطلاعیهای از باشگاهها خواست کرد تمرینات خود را برای اغاز مسابقات اغاز کنند.

مدل یونان و بلژیک برای لیگ برتر ایران؟
در شرایطی که استقلال و تراکتور ناموافق برگزاری تورنمنت ۶ جانبه می باشند، سازمان لیگ میتواند برای برگزاری مقطع پایانی و تعیین قهرمان، از مدل سوپرلیگ یونان و لیگ حرفهای بلژیک الگو بگیرد. مسابقات سوپرلیگ یونان با وجود ۱۴ تیم برگزار میشود ولی فصل عادی آن بعد از هفته بیستوششم به آخر نمیرسد و ۴ تیم برتر در پلیآف قهرمانی بهطور رفتوبرگشت باهم بازی میکنند تا قهرمان و سهمیههای اروپایی اشکار شود. در این مدل امتیازات تیمها بهطور کامل نگه داری میشود مرحله پلیآف به نوعی ادامه مسابقات است.
این چنین تیمهای پنجم تا هشتم برای آخرین سهمیه لیگ کنفرانس اروپا رقابت میکنند که امتیازات نصف میشود و تیمهای نهم تا چهاردهم هم پلیآفی برای تعیین تیمهای سقوطکننده برگزار میکنند.
شبیه این روش در لیگ بلژیک هم وجود دارد ولی در آنجا امتیازات تیمها نصف میشود تا فاصله بین آنها افت یابد. لیگ بلژیک با وجود ۱۶ تیم در ۳۰ هفته برگزار میشود و سپس تیمها داخل پلیآف خواهد شد. پلیآف قهرمانی با وجود ۶ تیم برتر برگزار میشود و تیمهای هفتم تا دوازدهم برای بقیه سهمیههای اروپایی و ۴ تیم آخر هم برای بقا باهم رقابت میکنند.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع









