از معجزه دیجیتال «ابراهیم» برای «موسی» تا نقش دنکیشوتی «بهروز» در «هفت»
[ad_1]
در این بسته خبری تلاش داریم با تمرکز بر تازه ترین اخبار و حواشی مرتبط با هنرمندان فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درمورد با اهمیت ترین چهرههای خبرساز هر هفته بنویسیم.
هفته دوم دیماه ۱۴۰۲ را امروز جمعه ۱۵ دیماه در حالی به آخر میرسانیم که با وجود خبرهای ریز و درشت فرهنگی در طول هفته، اکنون همه چیز در سایه حادثه تروریستی کرمان و شهادت جمعی از هموطنان قرار گرفته است. آیین بدرقه شهدای این اتفاقات همین امروز در شهر کرمان در حال برگزاری است. در طول دو روز قبل جمع بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر با صدور مطلبهای تسلیتی، همدردی خود با داغدیدگان این حادثه را ابراز کردند.
جامعه فرهنگ و هنر و بهطور خاص اهالی سینما، این روزها همصدا با مردم ایران، علیه هرگونه خشونت و ترور موضعگیری کردهاند و جریان این محکومیت، هم چنان هم ادامه دارد.
ابراهیم حاتمیکیا؛ توانایی متفاوت برای «موسی»!
در بین کارگردانان باسابقه سینمای ایران، ابراهیم حاتمیکیا موقعیتی خاص دارد. او گاه چنان اظهارنظرهای شاذی میکند و در کانون دقت رسانهها قرار میگیرد که گویی چندان هم بیعلاقه به حاشیهسازی نیست و بعضی اوقات هم بهطور کامل از فضای رسانه دور میبشود و زمانها هیچ خبری از او به گوش نمیرسد، اما بعدتر اشکار میبشود چندان هم بیکار نبوده است!
همانند همین هفته که انتشار کردن خبر بازدید پیمان جبلی از پشت صحنه سریال «موسی کلیمالله» نشان داد ابراهیم حاتمیکیا در مقام کارگردان این سریال، در تدارک اتفاقی اختصاصی از نظر تکنیکی بوده است و گویی مقدمات آن هم فراهم شده است.
بنابر خبر رسمی روابط عمومی سیما، با به کارگیری تکنولوژی Virtual Production، سریال تازه ابراهیم حاتمیکیا با هزینه کمتری داخل مرحله فیلمبرداری خواهد شد. با منفعت گیری از این تکنولوژی، دیگر نیازی به ساخت دکورهای چندهکتاری برای تصویربرداری نیست و این اتفاق میتواند تواناییای متفاوت در عرصه سریالسازی ایران را رقم بزند.
حاتمیکیا که پیشتر در حوزه نمودهای اختصاصی فیلمهای پرهزینه خود همانند «چ» و «به زمان شام» تمرکز اختصاصیای بر توانمندی توانمندیهای جوان داشت، اینبار هم موفق به بومیسازی یکی از بهروزترین تکنولوژیهای صنعت سینما شده است و باید دید ماحصل آن در تشکیل به چه کیفیتی منتهی خواهد شد.

بهرام رادان؛ چشم امید به یک «صبحانه»
سپس از حاشیههای پررنگ و لعاب مربوط به مراسم ازدواجش در ارمنستان، خبر منشرشده درمورد فیلم «صبحانه با زرافهها» باردیگر نام بهرام رادان را به متن خبرهای سینمایی بازگرداند.
فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار که در سال ۹۹ در جشنواره فیلم فجر وجود داشت، آخرین نقشآفرینی بهرام رادان در روبه رو دوربین به حساب میامد و این بازیگر در طول این سالها زیاد تر به سمت تواناییهای تهیهکنندگی گرایش اشکار کرده می بود. فیلم «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی را هم میتوان موفقترین توانایی رادان در مقام تهیهکننده به حساب آورد.
همین روزها هم مستند «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، با وجود بهرام رادان در مقام راوی در گروه هنروتجربه در حال اکران است که تهیهکنندگی این مستند را هم خود رادان برعهده داشته است.
به هر ترتیب این بازیگر به تازگی ایفای نقش در فیلم «صبحانه با زرافهها» را به آخر رسانده است. فیلمی به کارگردانی سروش صحت که هوتن شکیبا و پژمان جمشیدی در کنار بهرام رادان ایفاگر نقشهای مهم آن می باشند. توانایی موفق صحت در کارگردانی اولین فیلم سینماییاش یعنی «جهان با من برقص» تعداد بسیاری را نسبت به توانایی تازه او کنجکاو کرده است.
فضای کمدی «صبحانه با زرافهها» میتواند یادآور تواناییهایی همچون «بیپولی» و یا «آتش بس» در کارنامه بهرام رادان باشد.

بهروز افخمی؛ بازهم دنکیشوت در «هفت»!
نوبت قبل که سکان هدایت برنامه «هفت» به بهروز افخمی واگذار شد، همین یک سال پیش و همین حوالی جشنواره فجر می بود. برنامهای که با اهمیت ترین برند سینمایی تلویزیون در طول چند دهه قبل محسوب میبشود، اما افخمی صراحتا در اغاز تکیه بر کرسی اجرای آن حرف های می بود: «با اجرای هفت میخواهم دنکیشوت بازی دربیاورم.»
ایده دنکیشوت بودن مربوط به چند فصل قبلتر برنامه «هفت» است. وقتی که افخمی در کنار مسعود فراستی، تلاش داشت هجویهای را درمورد حال و روز سینمای ایران روانه آنتن کند و از آنجایی که معتقد می بود هیچچیز در سینمای ایران اصلاحپذیر نیست، خودش را در مقام مجری برنامه چالشی تلویزیون، چیزی همانند به دنکیشوت خطاب میکرد!
اکنون خبر رسیده است که امسال هم برنامه «هفت» قرار است همزمان با جشنواره چهلودوم فیلم فجر، باردیگر روانه آنتن بشود و اجرای آن هم مجدد به بهروز افخمی واگذار شده است.
این که افخمی با اطمینانی که از اصلاحناپذیر بودن سینمای ایران دارد چه اصراری به قبول اجرای یک برنامه سینمایی دارد، به جای خود، اما نظر دیگر ماجرا مدیران تلویزیونی می باشند که گویی در طراحی یک برنامه سینمایی دچار استیصال شدهاند و جز تکرار مکرر فرمولهای قبل، ایده تازهای نمی توانند داشته باشند.
مسئله دلنشین این که افخمی در حالی اجرای «هفت» امسال را برعهده گرفته است که به گمان زیاد فیلم تازه او یعنی «صبح اعدام» یکی از فیلمهای حاضر در جشنواره خواهد می بود.

الناز شاکردوست؛ «بیبدن» در مسیر «فجر»!
کنجکاوی نسبت به فیلمهایی که در سکوت خبری فرآیند تشکیل خود را سپری میکنند، هر چه به ایام برگزاری جشنواره فجر نزدیکتر میشویم، زیاد تر میبشود. فیلم سینمایی «بیبدن» یکی از همین پروژهها است که پیشتر کمتر خبری درمورد آن رسانهای شده می بود و اکنون تک فریمی از آن با تصویری از الناز شاکردوست، انتشار شده است.
شاکردوست در ترکیب فیلمهای اکران همین امسال «آخرین تولد» را به کارگردانی جمشید محمودی روی پرده داشت، اما این فیلم در گیشه ناکامی خورد و موفق نشد اعتبار مضاعفی را برای شاکردوست به همراه داشته باشد. این توانایی از آنجا مهم می بود که سال پیشتر این بازیگر با دو فیلم متفاوت و تا نزدیک به تلخ «تیتی» و «ابلق» توانست در فهرست بازیگران خوشتوفیق در گیشه قرار بگیرد.
شاکردوست در جشنواره سال قبل فجر با فیلم «یادگار جنوب» وجود داشت که این فیلم تا این مدت به اکران عمومی درنیامده و یقیناً رونمایی از آن در جشنواره فجر هم چندان با عکس العمل مثبتی از سوی منتقدان و اصحاب رسانه روبه رو نشد.
اکنون این بازیگر در سکوت کامل خبری ایفاگر نقش مهم یک فیلم جنایی شده است. فیلم «بیبدن» را مرتضی علیزاده کارگردانی کرده است و مسئله مهم آن نگارش فیلمنامهاش توسط کاظم دانشی است. دانشی دو سال پیش از این با کارگردانی فیلم سینمایی «علفزار» تبدیل به یکی از کارگردانان فیلماولی موفق در جشنواره فجر و یقیناً پرفروش در اکران شد.
باید دید الناز شاکردوست چه تواناییای را با «بیبدن» در جشنواره فجر و اکران عمومی پشتسر خواهد گذاشت.

پردیس احمدیه؛ لبخند سپس از تراژدی «پوست شیر»
یکی از خبرهای پربازتاب چند روز قبل، توضیحات علی سرتیپی بهگفتن مدیر پلتفرم فیلمنت درمورد زمان تشکیل اسپینآف سریال «پوست شیر» می بود. سریالی به کارگردانی جمشید محمودی که بیشک میتوان آن را موفقترین محصول نمایشی پلتفرمها در چند سال تازه دانست و اکنون زیاد از مخاطبان برای تشکیل دنباله آن در قالب یک اسپینآف بهشدت کنجکاو می باشند.
یکی از بازیگران جوانی که در قاب سریال «پوست شیر» بهخوبی درخشید و به چشم آمد، پردیس احمدیه می بود. بازیگر نقش ساحل که سرنوشتی تراژیکی اشکار کرد و سرانجام هم به قتل رسید. به همین علت هم به گمان زیاد در نسخه اسپینآف «پوست شیر» غایب خواهد می بود.
احمدیه همزمان با همین سریال، فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی زندهیاد داریوش مهرجویی را هم روی پرده سینماها داشت که یقیناً توانایی ناکامیخورده می بود. این بازیگر جوان یقیناً در سینما غالبا نقشهای فرعی داشته و دو توانایی متأخرش که در آنها ایفاگر نقشهای مهم می بود چندان موفق نبوده است.
اکنون خبر رسیده که سپس از سالها توانایی نقشآفرینی در فیلمها و سریالهای ملودرام و گاه تلخ، پردیس احمدیه قرار است با دو فیلم کمدی به جشنواره فجر بیاید.
فیلم «پول پارتی» تازه ترین ساخته سعید سهیلی و فیلم «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی، دو پروژه کمدی می باشند که پردیس احمدیه در آنها ایفای نقش داشته است. سعید سهیلی یقیناً چند سالی میبشود که ساختههایش را به جشنواره فجر نمیفرستند، اما گمان وجود «دو روز دیرتر» در جشنواره فجر امسال وجود دارد.
[ad_2]
منبع