به هنرمندانی که توسط دیکتاتورهای رسانه‌ای تخریب می‌شوند،تبریک می‌گویم

به هنرمندانی که توسط دیکتاتورهای رسانه‌ای تخریب خواهد شد،تبریک می‌گویم

[ad_1]

آیین پایانی ششمین جایزه پژوهش سینمای ایران صبح سه‌شنبه، ۱۲ دی ماه در تالار رودکی با وجود وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران و هنرمندان سینما برگزار شد.

این مراسم با پخش کلیپی از سخن بگویید‌های رهبر معظم انقلاب درمورد سینما، معارفه اعضای شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی به همراه گزیده سخنانی از آنها و نیز پخش تصاویری از فیلم‌های ایران اغاز شد و سپس قادر آشنا دبیر این جایزه با وجود در جایگاه و با سپاس از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی ‌ و همکاران دیگرش برای برپایی جایزه این دوره فرمود: بر پایه رویکردهایی که داشتیم از جمله سینما در حوزه‌های گوناگون خانواده، دفاع مقدس، دین، امیدافرینی و… ۱۲۵ تاثییر دریافت شد.

وی‌ اصرار کرد: باید تلاش کنیم بین پژوهشگران و سیاستگذاران و کنشگران ربط برقرار بشود ولی الان ربط سیستماتیک وجود ندارد. باید فیلمنامه و آثار سینمایی‌ بر پایه پژوهش شکل بگیرد، در صورتی که فیلمنامه های ما بعضی اوقات یک ماهه نوشته می‌بشود و پنج سال طول میکشد تا ساخته شوند و اگر برعکس باشد، احتمالا اتفاق بهتری رخ دهد.

او این چنین با اشاره به جایگاه شهید سردار قاسم سلیمانی او گفت: ما نمی‌دانستیم مراسم را در اغاز دو ولادت و شهادت چطور برگزار کنیم چرا که میلاد دخت پیامبر است و روزی برای جشن و از نظر دیگر شهادت سردار دلها که با حزن و اندوه همراه است.

اولین قسمت از اهدای جوایز با وجود محمد خزاعی، قادر آشنا، مسعود نقاش‌زاده، فرهاد قائمیان و مریم معارف همراه می بود که جایزه مطرح‌نامه یا پروپوزال به سارا مومنی برای پژوهش درمورد راهبردهای رسانه ای منتنی بر تحلیل خانواده ایرانی اهدا شد. در قسمت جنبی علی نقی طاهری برای مجموعه پژوهش‌ها در حوزه خوزستان و سینما و نیز پانته‌آ خاموشی و زهره فتحی برای مجموعه کتابهایی درمورد بانوان سینماگر ایران برگزیده شدند.

خزاعی: به همه هنرمندان که توسط دیکتاتورهای رسانه‌ای تخریب خواهد شد،تبریک می‌گویم

در ادامه محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در سخنانی فرمود: مبنای مهم هر حرکتی برای ماندگاری پژوهش است و امروز اگر بخواهیم به فکر آینده سینما و مخاطب باشیم باید برنامه‌ریزی‌های ما با پژوهش شکل بگیرد چون با پژوهش درست باید جواب دهد که چرا ذائقه مخاطب به سمت فیلم کمدی رفته و در قبل چه بی سیاستی بوده که مخاطب به این سمت رفته است؟ باید دید این سینما چه برنامه‌ریزی برای آینده دارد و با این پتانسیل و اندوخته چرا سینمای ایرانی جایگاه دهم تا دوازدهم را در دنیا دارد ؟ ما باید به مسیری برویم که در بین سه سینمای برتر دنیا باشیم.

او با اصرار براینکه «قطعا تاسیس اندیشکده سینما الزام دارد» افزود : من حتما این کار را در شورای عالی سینما پی‌گیری می‌کنم.

خزاعی با اشاره به ولادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره) و نیز فرا رسیدن سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی او گفت: با خودم فکر میکردم آیا قیمت داشت که سردار سلیمانی، باکری‌ها، شهید سید رضی و… عمر و جوانی خود را بگذارند؟ بله قیمت داشت. خدا رحمت کند آقای طهماسب را. قیمت دارد که شما بازیگر و صدای انقلاب اسلامی باشید. من به همه دوستانی که توسط دیکتاتورهای رسانه‌ای حتی بعد از فوت تخریب شدند و تحت هجمه قرار گرفتند تبریک میگویم و به آن دوستانی که در مسیر نادرست قدم برداشتند می‌گویم، ارزشی ندارد که شما صدای دیکتاتورهای ضد انقلاب باشید.

احمد ضابطی جهرمی: سینما برای آدم‌های خاص است

در بخشی دیگر احمد ضابطی جهرمی با یادآوری روزهایی که ایده این جایزه نقل شد و با ابراز خوشحالی از این که به دوره ششم رسیده است، او گفت: این اتفاقات روحیه پویایی در پژوهشگران سرزمین تشکیل کرد و هنگامی روز اول این ایده نقل شد، گفتم ایده فوق الاده است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما توانایی کرده‌ام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست می‌آید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این احتمالا آخرین جملاتی باشد که می‌گویم چون هم‌نسلان من همه به رحمت خدا رفته‌اند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدم‌های خاصی در تفکر، حرکت و… می‌خواهد. سینما کار آدم‌هایی است که به حد پولاد محکم می باشند. هر فردی نمی‌تواند در سینما باشد. هر فردی با لیاقت تحصیل در سینما نیست. سینما برای آدم‌های خاص است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

او افزود: من به این هنر می‌گویم وارث، چون همه ظرفیت‌های هنرهای دیگر را در خود جمع کرده و نمی‌تواند آدم‌های بدون فکر، بی نظم و لاابالی را در خود داشته باشد.‌ این هنر آرزوی بشر بوده و به طور خاص ما ایرانی‌ها در هنرهای قبلی این ظرفیت را نشان داده بودیم و آنچه می‌گویم ربطی به اختراع لومیر ندارد. نمونه آن در سبک خراسانی دیده می‌بشود. من بعد از نیم قرن خدمت در این رشته می‌گویم که ما می‌توانیم در ایران تدوین را به شکلی دیگر و جدا از آنچه در دنیا آموزش داده می‌بشود انجام دهیم و اگر به من اجازه دهند، یک ترم، تدوین را از روی شاهنامه یا دیوان منوچهری دامغانی تدریس می‌کنم.

در ادامه سخن بگویید‌های این هنرمند با وجود وزیر ارشاد و دیگر مدیران سینما از او تشکر شد.

انتقاد جدی وزیر ارشاد به شبکه نمایش خانگی

سپس محمدمهدی اسماعیلی- وزیر ارشاد- در سخنانی ضمن تبریک روز زن و مادر و نیز تسلیت برای سالگرد شهادت سردار سلیمانی فرمود: من در این جمع به بهانه پژوهش در سینما این مسئله را می‌خواهم بگویم که با وجود گسترش شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های اجتماعی، صنعت سینما هم به نوعی رو به ضعف می‌رود و در دوران کرونا این اتفاق افتاد اما حقیقت امروز مشخص می کند که صنعت سینما با قوت رو به جلو می‌رود. ما با ۵۷۰ سینما اغاز کردیم و الان نزدیک به ۹۰۰ سینما داریم. اکنون فردی دوست داشته باشد یا نه، مخاطبان امروز سینما به ۳۰ میلیون نفر می‌رسند و فروش هم نزدیک هزار میلیارد شده است.‌ با این حال در قسمت پژوهش باید یکسری سوال‌های اساسی مطرح بشود تا ناظر به از بین بردن یکسری مشکلات باشد.

او او گفت:‌ هنگامی حالت سینما خوب نیست، یک نوع انتقاد وجود دارد. هنگامی خوب می‌بشود، باز هم انتقاد می‌کنند و می‌گویند چرا فقط فیلم‌های کمدی می‌فروشد در حالی که این طبیعتی است که برخی نوشته‌ها زیاد تر مورد دقت قرار گیرد. امروز یک فیلم پویانمایی بالای پنجاه میلیارد فروخته، این فیلم نه طنز و نه سیاسی بوده بلکه یک پویانمایی درمورد امام رضا (ع) است.

او همین طور گفت:‌ شبکه نمایش خانگی جزو سینماست و ما هم نسبت به آن انتقادات جدی داریم و باید تنظیم‌گری بشود. آن‌ها تبلیغات خیابانی هم دارند. ما نمی‌توانیم نسبت به خشونت، تزلزل قیمت‌های خانوادگی و… بی‌دقت باشیم، گرچه خانواده‌ ایرانی از منظر ارتباطات خانوادگی و استحکام در دنیا بی‌نظیر است اما در شبکه نمایش خانگی به چه شکلی به نمایش گذاشته می‌بشود! به این علت جای پژوهش این موضوعات در این اتفاقات است.

اسماعیلی او گفت: درمورد ورود فیلم‌های خارجی به سرزمین، عدد و رقم درستی نداریم. آیا نظارت پسینی در این حوزه جواب می‌دهد؟ نظارت آثار در سکوهای نمایشی، کار سازمان سینمایی است. درمورد حقوق مخاطبان سینما هم بازدید‌هایی انجام می‌دهیم تا نظام تنظیم‌گری سینما نیز تحول کند و این به سینمای خانگی هم می‌رسد چون ما به سینمای خانگی انتقاد جدی داریم که برخی حواشی آن در حوزه تنظیم‌گری است. فیلم‌ها در این سکوها برگردان خواهد شد وخانواده‌ها تماشا می‌کنند. آقای خزاعی در حال بازدید این نوشته است چون قطعا نظارت بر ‌پخش این فیلم‌ها در سکوهای خانگی برعهده سازمان سینمایی است و حتما این حالت مورد رضایت نیست.

ما موظفیم در عین گذران پررونق‌ترین دوران سینما، برای حل مشکلات و ضعف‌ها نیز عمل کنیم.

در قسمت فرد دیگر از این مراسم، دیگر برگزیده‌ها معارفه شدند و که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

قسمت آخر‌نامه

۱. لوح تقدیر قسمت آخر‌نامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف آخر‌نامه «فرهنگ فیلم‌های آخر‌نامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.

۲. لوح سپاس و تندیس آخر‌نامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف آخر‌نامه «نظارت بر فیلم‌های سینمایی از منظر حقوق بشر»، برای اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و الزام پرداختن به پژوهش‌های دانشگاهی با نوشته حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.

۳. لوح تقدیر قسمت آخر‌نامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف آخر‌نامه «گونه‌شناسی کاراکترهای فیلم‌های کمدی سینمای دفاع مقدس با منفعت گیری از تیپ‌های شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلم‌های لیلی با من است، بعضی اوقات به آسمان نگاه کن، اخراجی‌های ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.

۴. لوح تقدیر قسمت آخر‌نامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف آخر‌نامه «بازدید زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای بعد از انقلاب اسلامی» اهدا شد.

قسمت مقاله

۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلم‌های سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» به‌خاطر انسجام در شاکله مقاله و منفعت گیری از منبع های معتبر و انطباق با برتری‌های موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.

۲. لوح تقدیر قسمت مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیب‌پورگتایی برای مقاله «بازدید نقش سینمای ایران در تحول شاخص‌های گسترش اجتماعی» اهدا شد.

۳. لوح تقدیر قسمت مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.

قسمت پژوهش

۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «صدمه‌شناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و اراعه پیشنهادی اصلاحی» به‌خاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.

۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روال تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلم‌های سینمایی ۴۰ سال قبل» اهدا شد.

۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تغیرات فنی صدا و عکس در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از اغاز تا تغیرات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.

قسمت مطرح‌نامه (پروپوزال)

لوح سپاس و تندیس این قسمت به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده مطرح‌نامه «تدوین راهبردهای رسانه‌ای مبتنی بر تحلیل عکس خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.

قسمت جنبی

۱. لوح تقدیر قسمت جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، به‌خاطر مجموعه فعالیت‌ها در حوزه پژوهش‌های سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.

۲. لوح تقدیر قسمت جنبی به همراه هدیه نقدی به پانته‌آ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، به‌خاطر مجموعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتاب‌های «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.

حسن بلخاری، محمدرضا حسنایی، مجید شاه‌حسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاش‌زاده، بهمن نامور مطلق، از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر قضاوت آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده داشتند.

در این مراسم هنرمندانی همچون محمدحسین لطیفی، اسماعیل خلج، داود فتحعلی‌بیگی، مریم معترف و فرهاد قائمیان نیز وجود داشتند.

[ad_2]

منبع