مسعود اطیابی کارگردان فیلم کمدی هتل: وزیر ارشاد به ۲ یا ۳ فیلمسازی که تنها به دنبال دریافت پول بیت‌المال هستند توجه نکنند | فیلم‌های اجتماعی ما از پیام‌های اینستاگرامی هم عقب‌تر هستند |

وزیر ارشاد به ۲ یا ۳ فیلمسازی که تنها به جستوجو دریافت پول بیت‌المال می باشند دقت نکنند/ رقصیدن در فیلم من بد است اما در فیلم خودشان خوب !

[ad_1]

سید مسعود اطیابی  کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی «هتل» را روی پرده سینماها دارد، درمورد حواشی که برای اکران و فروش فیلم‌های کمدی در سینمای ایران وجود دارد، او گفت: تعداد بسیاری معتقد می باشند که این روزها فیلم‌های کمدی از فروش بالایی در سینماها برخوردار می باشند و مردم از این چنین فیلم‌هایی استقبال می‌کنند.

این درحالی است که همه فیلم‌های کمدی در سینمای ایران  فروش بالایی  ندارند و اکثراً در گیشه با ناکامی روبه رو خواهد شد. به همین علت معتقدم برای گفتن این‌که آثار کمدی در گیشه موفق می باشند نباید به فروش بالای یک یا ۲ فیلم دقت کرد.

او همین طور گفت: مساله مهمی که وجود دارد این است که سطح سواد مردم جامعه نسبت به آثار سینمایی بالا رفته است و دیگر گول چند  نقد سفارشی  را نمی‌خورند و اگر یک فیلم برای آن‌ها محتوا نداشته باشد دیگر به تماشای آن نمی‌نشینند. در واقع باید او گفت تا وقتی که سینما به درد مردم نخورد و پشتیبانی‌شان نکند برای چه باید به سینما بروند؟

سینما وقتی به درد مردم می‌خورد و مردم حاضر می باشند برای آن هزینه کنند که به پشتیبانی آن‌ها بیاید. اما اگر فیلمی به  پشتیبانی مخاطب  نیاید و برایش مفهومی نداشته باشد هر چه مقدار هم درمورد فیلم خوب بنویسند مردم به دیدن آن نمی‌روال. این مساله برای فیلم‌های خوب هم صدق می‌کند، به این معنی که هزار نقد منفی درمورد یک فیلم خوب نوشته بشود و به آن فیلم مبتذل هم بگویند؛ اگر مردم از سلامت آن فیلم باخبر شوند و بدانند که با دیدن آن آرام خواهد شد حتماً برای دیدن آن به سینما می‌روال.

وی با اشاره به این‌که زیاد تر نقدهایی که این روزها در سینما نوشته می‌بشود، سفارشی می باشند و افراد برای تعریف از یک فیلم پول دریافت می‌کنند، گفت: معتقدم نقد دیگر در گیشه تأثیری ندارد و مردم تمایلی ندارند بر پایه این نقدها تصمیم بگیرند چه فیلمی را ببینند. مردم این روزها از  سطح تحصیلات بالایی  برخوردار می باشند و بر پایه آگاهی، فیلم مورد نظر خود را برای سینما رفتن انتخاب می‌کنند.

مردم بهترین انتخاب را می‌کنند

اطیابی او گفت: متأسفانه این روزها به جای این‌که به کارگردان و فیلم او فحش دهند به مخاطبان فیلم‌ها توهین می‌کنند و این مساله زیاد بدی است. آن آقایی که در تلویزیون به مخاطبان یک فیلم توهین می‌کند مگر چه مقدار سوادش نسبت به خانواده‌ای که به سینما می‌رود، زیاد تر است؟ حتی برخی از فیلمسازان نیز دست روی فیلم‌های کمدی گذاشته و به این فیلم‌ها و مخاطبان آن‌ها که مردم می باشند توهین می‌کنند؛ توهین به مردم زیاد بد است.  باید قبول کنید که مردم بهترین را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که مردم علاوه بر آزادی برای انتخاب یک فیلم، سواد هم دارند، گفت: مردم از مضمون فیلم‌های کمدی به خوبی آگاه خواهد شد و سپس از دیدن فیلم‌هایی همانند «هتل» آرام شده و فردای آن روز بهتر کار می‌کنند؛ چرا که برای چند ساعتی از بحرانی که دچار آن می باشند، رها خواهد شد.

فیلم‌هایی همانند «هتل» یا «فسیل» مخاطب قابل‌توجهی را به سینما کشانده و توانسته‌اند انرژی مثبتی به جامعه تزریق کنند. افرادی که با این چنین فیلم‌هایی ناموافق می باشند در واقع ناموافق تزریق انرژی مثبت به جامعه می باشند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

فیلم‌های اجتماعی ما از ۴ مطلب اینستاگرامی هم عقب‌تر می باشند

کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» با گفتن این‌که این روزها دعوا‌های شدت به فیلم‌های کمدی در حال اکران می‌بشود، او گفت: برچه مبنا می‌گویند این چنین فیلم‌هایی مبتذل است و یا صدای پای ابتذال از این فیلم‌ها شنیده می‌بشود. اگر بخواهیم حقیقت را ببینیم صدای پای ابتذال در ژانرهای دیگر سینمایی هم شنیده می‌بشود؛  هر سال کرور کرور فیلم می‌سازند که اگر همه آن‌ها را جمع کنید از داخلش ۲ فیلم زیاد تر در نمی‌آید. این ابتذال است یا این که یک فیلم زمان نمایش علتخنده مخاطب بشود؟

وی در ادامه سخن بگویید‌های خود درمورد فیلم‌های اجتماعی که این روزها در سینمای ایران ساخته می‌بشود، فرمود:  فیلم‌های اجتماعی ما از ۴ مطلب اینستاگرامی هم عقب‌تر می باشند  و به همین علت است که مردم به دیدن این فیلم‌ها نمی‌نشینند؛ اگر سینمای اجتماعی بتواند خود را جلو بکشد حتماً مخاطب هم دارد. این در حالی است که سینمای کمدی از همه گونه‌های سینمایی جلوتر بوده و علتجذب مخاطب می‌بشود، به همین علت علتنگرانی تعداد بسیاری شده است.

حمید فرخ نژاد، علی سرتیپی، ابراهیم عامریان، مسعود اطیابی، پژمان جمشیدی 

رقصیدن در فیلم من بد ولی در فیلم خودشان خوب است

اطیابی او گفت: مسئله دلنشین این است که حتی هنگامی بخواهند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقد کنند اول فیلم ما را می‌کوبند! سپس از گذشت چند دهه سینمای ایران توانسته برای یک فیلم مخاطب زیاد بالایی به‌دست آورد و تا این مدت هم مردم از دیدن آن استقبال می‌کنند.

اگر فیلم‌هایی همانند «هتل» یا «فسیل» ۱۰ سال دیگر هم روی پرده سینما باشد بازهم مخاطب خود را دارد و حتی می‌توانند  ۷۰ میلیون مخاطب  داشته باشند.

وی در قسمت فرد دیگر از سخن بگویید‌های خود اصرار کرد که فیلم «هتل» به این زودی‌ها اکران آنلاین نمی‌بشود چرا که هم چنان مخاطب خود را دارد.

وی فرمود: چرا نباید به این فکر کنیم که «هتل» توانسته مخاطب را به سینما جذب کند؟ اگر قرار باشد به فیلم‌های گوناگون دعوا بشود من و یا کارگردان‌هایی که آثارشان روی پرده سینما هست هم می‌توانیم دعوا کنیم اما ما این چنین نگاهی نداریم.

کارگردان فیلم «تگزاس» در ادامه گفت: به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوا می‌کنند و می‌گویند که تنها به آمار نگاه می‌کند، مگر آمار بد یا نادرست است؟ آمار بالای مخاطب به معنی نشاط عمومی و ناکامی دشمن برای تلخ‌کام کردن مردم است. برخی از کارگردانان فکر می‌کنند رقصیدن در فیلم من بد است اما در فیلم خودشان خوب است.

وی با گفتن این‌که در شرایط جاری جامعه باید تعداد بسیاری از  سخن بگویید‌های آموزنده  و اجتماعی را در دل سینمای کمدی فرمود تا مخاطب در کنار تماشای یک فیلم آموزه‌های ملزوم اجتماعی را دریافت کند، اضافه کرد: این روزها داشتم به این فکر می‌کردم که یک تاثییر غیرکمدی بسازم اما وقتی که داشتم از کنار مردم رد می‌شدم به این نتیجه رسیدم که این مردم هم چنان به سینمای کمدی نیاز دارند و من به گفتن یک کارگردان برای ساخت یک فیلم به مردم و نیاز آن‌ها نگاه می‌کنم.

اطیابی در قسمت فرد دیگر از سخن بگویید‌های خود با گله های از این‌که این روزها چند فیلمساز به سینمای کمدی دعوا کرده‌اند، تصریح کرد:  مگر این فیلمسازان که می باشند و چه فیلم‌هایی ساخته‌اند؟ به غیر از پول گرفتن از بیت‌المال و ساخت فیلم‌هایی که هیچ زمان اکران نشده‌اند چه کرده‌اند؟

می‌خواهم از زمان منفعت گیری کنم به  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  بگویم  به ۲ یا ۳ فیلمسازی که تنها به جستوجو دریافت پول بیت‌المال می باشند، دقت نکنند . این دسته از فیلمسازان اگر قرار می بود در جذب مخاطب موفق باشند تا الان موفق شده بودند.

[ad_2]

منبع