کشف توموری با ۲ دندان در لگن فسیل ۳۰۰۰ ساله یک زن مصری
[ad_1]
باستانشناسان در میانه حفاری یک قبرستان باستانی در مصر به کشفی نادر دست یافتند. آنها در لگن زنی که بیشتر از سه هزار سال پیش مرده می بود، یک تومور با دندان اشکار کردند. تومور یافتشده یک توده استخوانی با دو دندان است و بهگفتن قدیمیترین نمونه شناختهشده تراتوم شناخته میبشود. تراتوم نوعی نادر از تومور است که بهطور معمول در تخمدان یا بیضهها تشکیل میبشود.
بر پایه مقاله انتشارشده باستانشناسان، تنها چهار نمونه باستانشناختی از تراتوم قبلاً یافت شده می بود: سه نمونه در اروپا و یک نمونه در پرو. کشف تازه در قبرستان دوره پادشاهی تازه در آمارنا، مصر انجام شد. این قبرستان نزدیک به سال ۱۳۴۵ قبلازمیلاد تأسیس شد. تراتوم تازه قدیمیترین نمونه شناختهشده از تراتوم و اولین مورد باستانی کشفشده در آفریقا به شمار میآید.
مطابق حرف های کلینیک کلیولند، تراتوم میتواند خوشخیم یا بدخیم باشد و طبق معمولً از بافتهای مختلفی همانند ماهیچه، مو، دندان یا استخوان راه اندازی میبشود. تراتومها میتوانند علتدرد و تورم شوند و در صورت پارگی، عفونت تشکیل میکنند. اکنون برداشتن توده درمان معمولی تراتوم است.
آمارنا شهری با عمری مختصر در کرانه شرقی رود نیل، تقریباً در بین دو شهر قاهره و اقصر می بود. آمارنا به مرکز پرستش خدای خورشید آتن توسط فرعون آخناتون شناخته میشد که خانه دربار سلطنتی او می بود. بر پایه مطالعه تازه، این شهر شامل معابد، کاخها و ساختمانهای فرد دیگر می بود که جمعیتی در نزدیک به ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر را پوشش میداد، اما طی یک دهه بعد از مرگ آخناتون در سال ۱۳۳۶ قبلازمیلاد متروک شد.

چهار گورستان بزرگ در آمارنا توسط باستانشناسان بازدید شده است. در یکی از مقبرههای گورستان صحرای شمالی که شامل یک تونل و یک اتاق دفن می بود، محققان اسکلت یک زن ۱۸ تا ۲۱ ساله را اشکار کردند که در یک حصیر پیچیده شده می بود. او با تعدادی اشیا ازجمله حلقه تزئینشده با پیکر بِس (Bes)، خدای زایمان و باروری مدفون می بود.

حلقه خدای بس در قبر زن، به گمان زیادً برای محافظت و افت درد او
در میانه کاوش، باستانشناسان فهمید چیزی غیرعادی در لگن این زن شدند؛ یک توده استخوانی، به اندازه یک انگور بزرگ با دو فرورفتگی که حاوی دندانهای تغییرشکلیافته می بود. وجود حلقه خدای بس امکان پذیر به این مسئله اشاره کند که تراتوم در بدن این زن علامتدار شده و از این حلقه بهگفتن وسیلهای «جادویی-پزشکی» منفعت گیری شده می بود. باستانشناسان گمان خواهند داد این زن در تلاش بوده تا از خدای باروی بخواهد که از درد او بکاهد یا میخواسته از خدایش برای باردارشدن و تولد فرزند پشتیبانی بگیرد.
[ad_2]
منبع