برگزاری جشن خانه سینما بعد از ۵ سال/ تغیرات اجتماعی تعداد بسیاری از فیلمسازان را به این نتیجه رسانده است که بدون مجوز، فیلم بسازند_آینده
به گزارش آینده
فرهاد توحیدی مشاور فرهنگی خانه سینما او گفت: درست است که با اهمیت ترین ماموریت خانه سینما فعالیت صنفی است اما نمیتوانیم خانه سینما را به اعتبار ماهیت کاری که اصناف و اعضا دارند از حوزه فرهنگ جدا کنیم. در اساسنامه خانه سینما هم ذیل ماده ۳ پشتیبانی به فعالیتهای فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برای ارتقاء دانش معنوی و حرفهای اعضا از جمله اهداف خانه سینما ذکر شده است. خانه سینما ، هیات رئیسه و مدیرعامل نیز فعالیتهای فرهنگی فرد دیگر را به طور مستمر در طول سال تعریف میکنند.
جشن خانه سینما
توحیدی با گفتن این که از با اهمیت ترین فعالیتهای خانه سینما برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این جشن به دلایل مختلفی چند سالی برگزار نشده و امیدواریم سال آینده سپس از ۵ دوره وقفه (با قضاوت) برگزار شود.
مشاور فرهنگی خانه با گفتن این که برگزاری انتخاب کتاب سال سینمایی هم که چند دوره توقف داشته، قرار است مجدد احیا شود، در ادامه گفت: درحال حاضر در حال تدوین برنامه بلند زمان فرهنگی هستیم و به موازات آن برنامههای مختصر مدتی داریم که به زودی آنها را اغاز میکنیم.
وی با اشاره به برنامههای مختصر زمان در خانه سینما، گفتن داشت: برنامه مختصرزمان مهم خانه سینما، برگزاری نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی است که برگزاری آن چند سال به تعویق افتاده است. این جایزه در هر دوره در دو رشته تالیف و ترجمه اهدا میشد، و افزون بر آن معارفه ناشر برگزیده و نکوداشت چهره فرهنگی برگزیده نیز در این مراسم صورت میگرفت. فراخوان نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی به زودی انتشار میشود و مراسم پایانی نیز در اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار خواهد شد. در نهمین دوره کتابهایی که از اغاز سال ۱۴۰۰ تا آخر سال ۱۴۰۳ انتشار شدند، مورد قضاوت قرار می گیرند.
مشاور فرهنگی خانه سینما با گفتن این که آییننامه مشخصی برای این انتخاب کتاب سال نوشته خواهد شد، گفتن داشت: امیدوارم بتوانیم به شکل خوبی از ناشرین، مولفین و نویسندگانی که در این ۴ سال کتاب داشتند، سپاس کنیم . به زودی فراخوان این اتفاقات انتشار خواهد شد. امیدواریم با اغاز به کارهیات داوران بتوانیم در اردیبهشت ۱۴۰۵ عناوین را اظهار و جوایز را اهدا کنیم.
چهارچوب فرهنگی است
توحیدی با گفتن این که ماهیت کار خانه سینما فرهنگی است، افزود: حتی در آن گروهی از اصناف که حرفهشان صد در صد فنی است، میباید در قالب کار گروهی و با در نظر داشت معیارهای زیباییشناختی تخصص خود را اراعه کنند. بستر مشترک تشکیل فیلم، بستر فرهنگی است. خانه سینما تنها در حوزه تامین بیمه و مسائل معیشتی فعالیت نمیکند و گمان ما این است که این ماموریت اگر کمتر از ماموریت اول نباشد همپا و هم عرض ماموریت اول است.
وی با گفتن این که اعضای صنوف نیازمند بازآموزی همیشگی می باشند، او گفت: قطعا فردی که از دانشکده و مدرسه سینمایی فارغ التحصیل میشود و یا به شکل تجربی سینما را میآموزد و فیلم میسازد، نباید گمان کند کار او همه شده است، چون ما مدام درحال فراگیری هستیم. به اختصاصی آنکه فعالیتهایی که انجام میدادیم امروز در سایه تغیرات فناورانه شکلش دگرگون شده است و اگر نتوانیم تغیرات را فهمیدن کنیم و با آن ربط برقرار کنیم در ساخت محصولات تازه مشکل خواهیم داشت.
همایش هوش مصنوعی
مشاور فرهنگی خانه سینما خاطرنشان کرد: امروز در همه دنیا و در همه حوزهها از هوش مصنوعی منفعت گیری میشود؛ در حوزههای فنیتر سینما و در حوزه نرم افزاری یعنی دخالت هوش مصنوعی در نوشتن فیلمنامه هم مرسوم شده است. به پشتیبانی هوش مصنوعی به گفتن دستیار فیلمنامهنویس کار هنری نوشته میشود، او گفت و گو اخلاق حرفهای است. یقیناً در این عرصه او گفت و گو اخلاق حرفهای و چگونگی منفعتبرداری از هوش مصنوعی و حد و مرزهای منفعت گیری از آن در همه دنیا نقل است که ما نیز باید به طور مشروح به آن بپردازیم. به همین علت درصدد هستیم تا همایشی در عرصه کاربردهای هوش مصنوعی در تولیدات سینمایی با پشتیبانی متخصصینی که در این عرصه دستاوردهای بزرگی نصیبشان شده برگزار کنیم. از آنها خواست کردهایم تا ازمایش ها خود در عرصه تاثییر این دانش را با اعضاء خانه سینما در بین بگذارند.
توحیدی با گفتن این که اساسا سینما یکی از حوزههایی است که مطالعات بین رشتهای در آن دلنشین است، او گفت: پیش بینی شده نمایش فیلمهایی با پشتیبانی انجمنهای مختلفی همانند انجمن جامعهشناسی ایران داشته باشیم تا فیلمها از زاویه نگاه بین رشتهای و … تحلیل شود که با نقد فیلم قطعا متفاوت خواهد می بود. در کل فکر می کنیم ملزوم است به دیدگاههایمان وسعت ببخشیم و با مطالعات بین رشتهای زیاد تر آشنا شویم و از مختصصینی که در این حوزه کار میکنند، منفعت گیری کنیم.
فیلمنامه؛ بحران مهم سینمای ایران
این فیلمنامهنویس سینما این چنین گفتن داشت: از نکات فرد دیگر که در دست بازدید قرار گرفته؛ چالشهای فیلمنامه نویسی است. فیلمنامه به گفتن سندی که سینما از آن اغاز میشود مدام محل مناقشه بوده و تعداد بسیاری اعتقاد دارند که یکی از مشکلاتهای سینمای ایران فیلمنامه است به همین علت این ادعا باید موشکافانه مورد بازدید قرار گیرد.
وی با اشاره به این که از دیگر برنامههای خانه سینما تاسیس کتاب فروشی تخصصی سینما است، گفتن داشت: همانطور که میدانید در تهران متاسفانه کتابفروشی که بتواند همه عناوین را زیر یک سقف بیاورد کمتر سراغ داریم. یقیناً چند کتاب فروشی وجود داشتند که کتابهای سینمایی را اراعه میکردند اما امروز این فعالیت را ترک کردند و به کار فرهنگی فرد دیگر مشغول شدهاند و متاسفانه امروز سینماگران و دانشجویان سینما با این چنین خلایی روبرو می باشند که هنگامی برخی کتابها همه خواهد شد نسخههایی از آنها در دست نیست به همین علت اگر بتوانیم مرکز تخصصی برای اینکار فراهم کنیم که با کتابخانه خانه سینما هم در ربط باشد این فعالیت به سود سینماگران و دانشجویان سینما خواهد می بود.
توحیدی با گفتن این که سینما درحال دگرگونی است، اظهار داشت: در دو سه سال تازه شکل تشکیل فیلم تحول کرده و افزون بر تغیرات فناورانه، تغیرات اجتماعی نیز مناسبات تشکیل فیلم را در ایران دگرگون کرده است. در نتیجه ساز و کارهای قبل تشکیل فیلم در ایران پاسخگوی حالت تازه نیست، و میباید قواعد تازهای برای دوران تازه وضع کرد.
او همین طور گفت: تغیرات اجتماعی تعداد بسیاری از فیلمسازان را بدین نتیجه رسانده که بدون پروانه ساخت کار کنند و به همین علت تعدادی فیلم زیرزمینی ساخته شده است. در این چنین شرایطی وزارت ارشاد و خانه سینما ناگزیر می باشند برای این حالت فکری کنند. سوال این است که آیا تا این مدت می شود همانند قبل فیلم ساخت؟ فکر من این است که در این چنین زمانهای احتمالا دولت باید با تصدیگری خداحافظی کند و این کار را به نهادهای صنفی بسپارد.
توحیدی با گفتن این که نهاد صنفی امروز با دولت رابطه متوازنی دارد، گفتن داشت: طبیعی است که بر سر آینده فیلمسازی در ایران باید به تفاهماتی برسند و این تفاهمات باید برمبنای تغیرات اجتماعی و فناورانه باشد و باید به شکلی برنامه ریزی کرد که جایگاه سینمای ایران که در طول ۴۰ سال به سختی به دست آمده و فیلمسازان ایرانی با خلاقیت و به سختی توانستند این جایگاه را نگه داری کنند و صندلی سینمای ایران را که در جشنوارهها ، مجامع و به شکل محدودی در اکرانهای بینالمللی نگه داری شده را گسترش بدهد.
سینما صنعت ارزآوری است
مشاور فرهنگی خانه سینما با گفتن این که سینما صنعت ارزآوری است، او گفت: سینما میتواند چهره سرزمین را به دنیا معارفه کند. در دنیایی که همه با عکس سخن بگویید می کنند نمیتوانیم جای سینمای ایران را خالی بگذاریم؛ باید از ابزارها در جهت معارفه هرچه زیاد تر مردم و فرهنگ سرزمین به همه جهانیان منفعت گیری کنیم و با زبان سینما توهمات علیه ایران را از بین ببریم. دنیا باید از طریق سینما با فرهنگ غنی ایران آشنا شود و این کار الزام بازاندیشی در ساخت فیلمها و یافتن تعریفهای تازه برای اموری است که تا دیروز تابو شمرده میشدند.
توحیدی در آخر گفتن داشت: در کل میتوان او گفت ماموریت خانه سینما این است که سازوکار ساخت و نمایش فیلم را با دقت به تغیرات فناورانه و اجتماعی بازتعریف و تسهیل کند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع