رقابت شدید «پیر پسر» و «زن و بچه»؛ کدام فیلم ایرانی به اسکار می‌رود؟

رقابت شدید «پیر پسر» و «زن و بچه»؛ کدام فیلم ایرانی به اسکار می‌رود؟_آینده

[ad_1]
به گزارش آینده

مطابق اخباری رسیده، فیلم‌های «پیرپسر» به‌کارگردانی اکتای براهنی، «زن و بچه» به‌کارگردانی سعید روستایی، «غریزه» به‌کارگردانی سیاوش اسعدی و «ناتور دشت» به‌کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، به گمان زیادً چهار نامزد نهایی سینمای ایران برای شرکت در جمع فیلم‌های قسمت خارجی‌زبان اسکار به‌حساب می‌آیند.

اگر بخواهیم گفتن کنیم که هیچ فیلمی به اندازه پیرپسر در چندسال تازه داخل حیات اجتماعی ایرانیان نشده اغراق نکرده و سخنی به گزاف نگفته‌ایم. فیلم بدون کش‌وقوس خاصی از خردادماه داخل چرخه اکران شد و با دقت به سوژه ملتهبش به پرفروش‌ترین ملودرام اجتماعی (اگر این تقسیم‌بندی ژانری در رابطه تاثییر را بپذیریم) سینمای ایران بدل گردید. پیرپسر پیش از نمایش عمومی در ایران و همین‌طور اکران در قسمت اختصاصی جشنواره وجود نسبتاً موفقی را هم در فستیوال‌های غربی نظیر روتردام و ترانسیلوانیا توانایی کرد تا وجود احتمالی‌اش در نودوهشتمین دوره جوایز اسکار بی‌علت نباشد.

فیلم «زن و بچه» را باید اثری که مُد روز نیست قلمداد کرد؛ بر همین مبنا نمی‌توان در صورت انتخاب شدن زن و بچه به‌گفتن نماینده ایران در اسکار شانس چندانی برای آن درنظر گرفت، چون تاثییر مجموعه‌ای از فاکتورهایی است که نادیده گرفته شدن احتمالی‌اش در آکادمی را توجیه می‌کند.

درحالی از غریزه به‌گفتن یکی از گزینه‌های کم‌شانس‌تر سینمای ما در اسکار نام می‌برند که دست‌اندرکاران مشترک ایرانی و ترکیه‌ای حسابی برای فیلم آستین بالا ‌زده‌اند و با پخش‌کننده معتبر MUBI به‌منظور وجود قوی در بازارهای خارجی و همین‌طور تأثیر بر مراسم اسکار به توافق رسیده‌اند. فرایند انتخاب فیلم برای شرکت در مراسم اسکار فقطً بر پایه معیارهای سینمایی صورت نمی‌گیرد که حال سیاوش اسعدی بخواهد با وجود پخش‌کننده معتبر بین‌المللی و کسب جوایز از فستیوال‌های خارجی، خود را امیدوار نگه دارد.

از «ناتور دشت» (دومین فیلم بلند داستانی محمدرضا خردمندان) نیز در مقام یکی از چهار فیلم نهایی سینمای ایران برای معارفه به نودوهشتمین مراسم اسکار یاد می‌کنند. این تاثییر در قیاس با دیگر فیلم‌ها در سپس تماتیک زیاد ایرانی است و به‌شکل بالقوه می‌تواند نماینده مناسبی برای سینمای ایران در اسکار باشد، اما این تاثییر برخلاف سه فیلم دیگر، به علت برخورداری از پشتیبانی‌های ارگانی و نهادی و همین‌طور با دقت نفوذ قوی خانه سینما و دست پایین‌تر فارابی نسبت به این تشکیلات صنفی هیچ شانسی برای ورود به سالن دالبی تیه‌تر ندارد.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی

[ad_2]

منبع