شایع‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک

شایع‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک

به گزارش فروشگاه لوازم یدکی راه ابریشم، چراغ چک در پشت آمپر دلایل متعددی برای روشن شدن دارد و قبلاً به رایج ‌ترین علل این مشکل اشاره کرده‌ایم. خبر خوب این است که در بیشتر موارد نیازی به نگرانی نیست و به راحتی می‌توان منبع مشکل را شناسایی و با هزینه پایین رفع کرد.

باید بدانید که در زمان تعویض روغن، اشتباهات کوچکی مانند باز ماندن درپوش افزودن روغن موتور می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ شود. همچنین گاهی ریست شدن سیستم کامپیوتر خودرو نیز می‌تواند به روشن شدن چراغ چک منجر شود. در برخی مواقع، نیاز است نگاهی دقیق‌تر به زیر کاپوت داشته باشید. نادیده گرفتن این خطاها می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند و در درازمدت منجر به هزینه‌های چند میلیونی برای تعمیرات شود.

 

با این تفسیر، دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک پیشرانه پس از تعویض روغن موتور چیست و چه اقداماتی می‌توان در این زمینه انجام داد؟

به نقل از کارشناس راه ابریشم، یکی از شایع‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک، بازماندن درپوش روغن است. این درپوش باعث حفظ فشار داخل پیشرانه شده و مانع ورود گردوغبار و ذرات آلاینده به داخل آن می‌شود. اگر درپوش روغن موتور به خوبی بسته نشود، نشتی وکیوم ایجاد می‌شود که یکی از دلایل فشار پایین روغن موتور است. اگر مالک خودرو به این مشکل توجه نکند، پیشرانه دچار استهلاک بیشتری خواهد شد و عملکرد آن کاهش می‌یابد، که در نهایت منجر به روشن شدن چراغ چک خواهد شد. برای رفع این مشکل، باید از بسته بودن کامل درپوش روغن موتور اطمینان حاصل کرد.

دلیل دیگری که می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک شود، استفاده از روغن موتور نامناسب است. هر پیشرانه نیاز به روغنی با مشخصات خاص خود دارد و استفاده از روغن نادرست می‌تواند آسیب‌های جدی به خودرو وارد کند. اگر روغن مورد استفاده از نوع تأیید شده توسط سازنده خودرو نباشد، احتمال روشن شدن چراغ چک وجود دارد. همچنین، استفاده از فیلتر روغن مسدود شده یا نصب نادرست آن می‌تواند جریان روغن را مختل کند و باعث فشار به قطعات داخلی شود. در این شرایط، چراغ چک روشن شده و صداهای عجیبی نیز به گوش می‌رسد.

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک، نشتی در سیستم ورودی هواست که می‌تواند پس از تعویض روغن اتفاق بیفتد.

ممکن است در حین تعویض روغن، بست‌ها و کانکتورهای ورودی هوا به درستی بسته نشوند یا دچار آسیب شوند که این امر می‌تواند بر جریان هوای ورودی به پیشرانه تأثیر بگذارد. این مسئله بر نسبت صحیح مخلوط سوخت و هوا تأثیر گذاشته و ممکن است باعث مشکلاتی مانند دور موتور ناپایدار، کاهش قدرت پیشرانه و روشن شدن چراغ چک شود.

علاوه بر این موارد، خودروهای مدرن از سنسورهای متنوعی برای نظارت و تنظیم عملکرد پیشرانه استفاده می‌کنند. این سنسورها اطلاعات مختلفی را به ECU (واحد کنترل موتور) ارسال می‌کنند و ECU بر اساس این داده‌ها، پارامترهایی نظیر زمان‌بندی احتراق و سوخت‌رسانی را تنظیم می‌کند. هرگونه مشکل کوچک در زمان تعویض روغن می‌تواند به بروز مشکلاتی منجر شود.

یکی از رایج‌ترین این مشکلات، خرابی سنسور فشار روغن است. این سنسور میزان و فشار روغن موتور را اندازه‌گیری می‌کند و اگر آسیب ببیند یا کالیبراسیون آن به هم بریزد، ممکن است داده‌های نادرستی به ECU ارسال کند و این امر موجب روشن شدن چراغ چک خواهد شد.

 

شایع‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک

مشکل دیگری که ممکن است بوجود آید به سنسور جریان هوا (MAF) مرتبط است. این سنسور حجم هوای ورودی به پیشرانه را اندازه‌گیری می‌کند و هرگونه مشکل در آن می‌تواند مشابه خرابی سنسور فشار روغن تأثیرگذار باشد. خرابی سنسور MAF می‌تواند به کاهش توان خودرو و ناپایداری در دور موتور منجر شود.

در نهایت، ممکن است پس از تعویض روغن نیاز باشد که سنسور را ریست کنید. ECU خودرو باید از تعویض روغن و فیلتر مطلع شود تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. نادیده گرفتن ریست سنسور می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. بنابراین، قبل و حین تعویض روغن موتور، باید به نشانه‌های مختلفی توجه کنید تا از بروز مشکلات آینده جلوگیری شود.

یکی از این نشانه‌ها، چراغ هشدار فشار روغن موتور است. برخی رانندگان این چراغ را با یادآور تعویض روغن اشتباه می‌گیرند، در حالی که روشن شدن چراغ هشدار فشار روغن نشان‌دهنده مواردی مانند فشار کم روغن یا دمای بالای آن است. نادیده گرفتن این چراغ می‌تواند منجر به مشکلات جدی از جمله داغ شدن پیشرانه، استهلاک بیشتر قطعات و در نهایت خرابی برخی اجزای داخلی شود.

همچنین، اگر پس از تعویض روغن صدای غیرعادی از پیشرانه به گوش شما رسید، باید به مکانیک مراجعه کنید. صدای تق‌تق معمولاً به موضوعاتی مانند زمان‌بندی احتراق و کیفیت سوخت مربوط می‌شود، در حالی که صدای مشابه به هم خوردن فلز می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در بلبرینگ‌ها باشد. صدای تیک‌تیک نیز می‌تواند نشانه کمبود روغن موتور یا خرابی فیلتر باشد.

یکی دیگر از نشانه‌های نگران‌کننده پس از تعویض روغن، کاهش عملکرد خودرو است که می‌تواند ناشی از باز ماندن درپوش روغن یا مسدود شدن فیلتر هوا باشد. گرفتگی فیلتر هوا می‌تواند جریان هوای ورودی به پیشرانه را مختل کند.