ممنوعیت اکران فیلم‌های هالیوودی در چین

ممنوعیت اکران فیلم‌های هالیوودی در چین_آینده


به گزارش آینده

دو چهره شناخته‌شده‌ چینی شامل سردبیر یک رسانه دولتی و فرزند یکی از رهبران قبل حزب کمونیست، هر دو جزئیات یکسانی از مجموعه عمل های متقابل احتمالی را انتشار کردند که حرف های می‌شود مقامات چینی در جواب به تعرفه‌های دونالد ترامپ در حال بازدید آن می باشند.

صنعت فیلم آمریکا تا بحال از عمل های تلافی‌جویانه‌ مستقیم کشورهایی که از تعرفه‌های فراگیر ترامپ صدمه دیده‌اند، در امان مانده است؛ چرا که اکران سینمایی و پلتفرم‌های پخش آنلاین به گفتن «خدمات» و نه «کالا» طبقه‌بندی خواهد شد. اما به نظر می‌رسد این بخت با هالیوود در چین به گفتن دومین بازار بزرگ فیلم در جهان رو به آخر باشد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، در شرایطی که روابط تجاری واشنگتن و پکن رو به وخامت گذاشته، دو وبلاگ‌نویس پرمخاطب چینی فهرستی شبیه از اقداماتی را انتشار کردند که به حرف های آنان، مقامات محلی در عکس العمل به تعرفه ۵۴ درصدی ترامپ بر همه کالاهای چینی در دست بازدید دارند؛ تعرفه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده در صورت عقب‌ننشینی نکردن پکن، آن را به ۱۰۴ درصد افزایش خواهد داد. این فهرست شامل «افت یا ممنوعیت واردات فیلم‌های آمریکایی» و این چنین افزایش تعرفه بر کالاهای کشاورزی و خدمات آمریکایی است.

این برنامه‌های احتمالی به‌طور هم‌زمان در شبکه‌های اجتماعی چین توسط لیو هونگ، سردبیر ارشد خبرگزاری دولتی شین‌هوا و رن یی، نوه‌ رن ژونگی (دبیر اسبق حزب در استان گوانگ‌دونگ) انتشار شد. هر دو نفر این اطلاعات را به منابعی نامشخص نسبت دادند که با برنامه‌ریزی‌های دولتی آشنا می باشند. خبرگزاری بلومبرگ نخستین رسانه غربی می بود که این گزارش را پوشش داد.

در سال‌های تازه، درآمد استودیوهای آمریکایی در چین به‌طور قابل‌توجهی افت یافته است؛ چرا که سلیقه مخاطبان محلی از فیلم‌های پرزرق‌ و برق هالیوودی به سمت فیلم‌های بومی و چینی‌زبان تحول کرده است. با این حال، از دست دادن کامل بازار چین هم چنان می‌تواند بر سودآوری استودیوها تأثیر بگذارد.

فیلم «ماینکرافت» از استودیوهای برادران وارنر و لجندری، آخر هفته قبل با فروش ۱۴.۵ میلیون دلاری در چین اکران شد، رقمی که مقداری بیشتر از ۱۰ درصد از فروش بین‌المللی ۱۴۴ میلیون دلاری آن را راه اندازی می‌دهد.

در سال ۲۰۲۴، موفق‌ترین فیلم آمریکایی در چین «گودزیلا در روبه رو کینگ: امپراتوری تازه» از همین دو استودیو می بود که به فروش دیدنی ۱۳۲ میلیون دلار دست یافت. مقامات چینی کنترل کاملی بر همه جنبه‌های توزیع فیلم در سرزمین دارند و در سال‌های قبل به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش کرده‌اند تا محتوای داخلی را به بهای افت فیلم‌های وارداتی تحکیم کنند.

مطابق توافقات تجاری قبل، چین متعهد شده می بود سالانه ۳۴ فیلم خارجی را تحت شرایط تقسیم درآمد اکران کند که در آن، استودیوهای خارجی سهم ۲۵ درصدی از فروش بلیت‌ها دریافت می‌کردند. این چنین ناظران چینی بر محتوای فیلم‌ها نظارت سختگیرانه دارند و تاریخ اکران همه فیلم‌ها را تعیین می‌کنند و تعطیلات پرمخاطب را برای تولیدات داخلی رزرو می‌کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

با این حال، صنعت سینما یکی از معدود حوزه‌هایی است که آمریکا در آن مازاد تجاری قابل توجهی با چین دارد؛ چرا که فیلم‌های چینی با وجود فروش بالا در بازار داخلی، نتوانسته‌اند در بین مخاطبان آمریکای شمالی موفقیتی شبیه به دست آورند.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی



منبع