وقتی فیلم می‌سازم بدم نمی‌آید جنجال درست کنم

هنگامی فیلم می‌سازم بدم نمی‌آید جنجال درست کنم_آینده


به گزارش آینده

بی‌شک یکی از پرحاشیه‌ترین کارگردان_سیاستمدارهای ایران بهروز افخمی است، بعضی اوقات اوقات این حواشی که تشکیل می‌کند خود خواسته است و بعضی اوقات ناخواسته، از قدیمی‌ترین اتفاقاتی که او با آن دچار می بود عدم حضورش در مجلس بدون کت و شلوار می بود، یقیناً این ساده‌ترین و احتمالا نقطه عطف اغاز حاشیه‌سازی‌های بهروز افخمی می بود، در سال ۱۳۹۵ درست همان سالی که اصغر فرهادی در جشنواره کن برای «فروشنده» جایزه گرفت، بهروز افخمی این جشنواره را حمایتکننده دگرباش‌ها خواند.

به سال ۱۳۹۷ هم که برسیم افخمی در یک برنامه تلویزیونی صادق هدایت را همجنس‌گرا نامید و او گفت: «چیزهایی در رابطه صادق هدایت هست که کم و بیش همه می‌دانند، ولی به‌ وسیله روشنفکران و افرادی که هوادارش می باشند، سانسور شده است. این مسأله، تمایلات همجنس‌خواهانه یا همجنس‌گرایانه یا هر چیزی است که اکنون گفتن دگرباشی را برایش برگزیدند. هنگامی ما این چنین مسأله‌ای را در رابطه صادق هدایت بدانیم، نگاهمان به داستان‌ها کلا تحول می‌کند و فهمید زیاد چیزها می‌شویم که اگر این را ندانیم، معنایش را نمی‌فهمیم. برای مثال چرا این‌ که در داستان‌های هدایت، زنان یا نفرت‌انگیز می باشند یا رقت‌انگیزند یا اثیری می باشند. جنبه همجنس‌خواهی منفعل صادق هدایت علتنفرت یا نگاه رقت‌انگیز و حتی بی‌نقص و زیاد خیال‌انگیز و اثیری به زن می‌شود.»

یقیناً بعدها او گفت که این موارد صحت دارد و با استناد به سند و مدرک و معتب این اظهار نظرها را انجام داده است.

اما هرچه جلوتر آمدیم، این حواشی بیش‌تر شد برای مثال؛ در بحرانی‌ترین شرایطی که کرونا جهان را تسخیر کرده می بود در سال ۱۳۹۹ هنگامی بهروز افخمی خواست در جشنواره فیلم فجر وجود اشکار کند، حاضر به منفعت گیری از ماسک نشد و او گفت به ماسک اعتقادی ندارد. مقداری بعدتر در سال ۱۴۰۲ و در اوج نا آرامی‌های سرزمین، در مصاحبه‌ای با ابوالقاسم طالبی، یائسگی زنان را به سخره گرفتند که اتفاقا از همه موارد پر حاشیه‌تر می بود به همین خاطر هنگامی بهروز افخمی را دیدیم اولین پرسشی که به ذهنمان رسید همین می بود که چرا شما تا این اندازه پر حاشیه هستید.

در ادامه متن کامل مصاحبه را می‌خوانید.

اگر از موارد قبلی بگذریم در سال‌های قبل یک بار برای عدم منفعت گیری از ماسک در ایام کرونا حاشیه‌سازی کردید و یک‌بار دیگر هم پارسال در مصاحبه‌ای که با ابوالقاسم طالبی داشتید به زنان توهینی انجام شد، این حالت چه مقدار در دیده شدن و یقیناً دیده نشدن آثار شما تاثیرگذار است و چه مقدار از آن خود خواسته است؟

این حواشی خواسته یا ناخواسته تشکیل می‌شود. هنگامی فیلم می‌سازم، بدم نمی‌آید که جنجال تشکیل کنم، چون جنجال به تبلیغات پشتیبانی می‌کند. در رابطه زیاد از مسائل، مواضع سیاسی من هم اینطور است. من ترجیح می‌دهم که در رابطه سیاست‌هایم راستگو باشم، حتی اگر برای برخی ناخوشایند باشد. در نهایت، کم کم و در درازمدت اشکار می‌شود که کی افترا می‌گوید و کی در تلاش است که خود باشد.

شما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر تهیه کنندگی فیلمی به نام «استاد» را برعهده داشتید که تنها ۳ میلیارد تومان فروش داشت و با محاسبات سینمایی به نظر می‌رسد که تاثییر شما علی رغم این که به نوشته زنان و او گفت و گو تعرض پرداخته زیان کرده است. فکر می‌کنید این زیان چه مقدار برای هجمه‌های جشنواره‌ای و حواشی بوده که از جانب شما به طور خواسته یا ناخواسته تشکیل شده است؟

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

فیلمی که ساخته شد با نوشته درستی می بود، اما متاسفانه ۳ میلیارد تومان زیان کرد. اما باید بگویم که این زیان زیاد کم‌هزینه می بود. مجموع مخارج فیلم، اگر بخواهیم درصد مالکیت افراد مختلفی همانند آقای معجونی و دیگر افرادی که در فیلم شریک بودند را در نظر بگیریم، در نهایت به نزدیک به ۳ میلیارد تومان می‌رسد. از این ۳ میلیارد تومان، تا الان نزدیک به یک میلیارد تومان برگشته. اما در نمایشگاه‌ها و نمایشگاه آنلاین و همینطور در آینده، این فیلم به پولش خواهد رسید. یقیناً باید بگویم که این فیلم با هزینه زیاد مقداری ساخته شده می بود و همه دستمزدها کم می بود و اکثر افراد در فیلم شریک شدند. فکر می‌کنم که در زمان دو یا سه سال، فیلم به سوددهی خواهد رسید.

 تعداد بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که بهروز افخمی از هنگامی که به سمت سیاست رفت و کت و شلوار پوشید، استایل سینمایی و افکارش تحول کرد. شما این نوشته را چطور می‌بینید؟

نه، من هیچ زمان کت و شلوار پوشیدم. یک بار برای شوخی با نماینده‌های مجلس کت و شلوار پوشیدم که علتشد زیاد‌ها از من عکس بگیرند. حتی نماینده‌هایی که به من حرف های بودند کت و شلوار بپوش، پشیمان شدند و انها گفتند که دیگر کت و شلوار نپوش همان بهتر است که با لباس معمولی‌ات به مجلس بیایی. اما برسی کردن من بر پایه این مسأله درست نیست. به نظر من، طبیعی است که با افزایش سن و ازمایش ها، آدم تحول کند. هنگامی شما به نزدیک ۷۰ سالگی می‌رسید، فیلم‌هایی که می‌سازید متفاوت از آنچه که در ۳۰ یا ۴۰ سالگی ساخته‌اید، خواهد می بود. اما این که افرادی منتظر باشند که من همیشه همان فیلم‌هایی را بسازم که آنها می‌خواهند، فکر می‌کنم که این یک انتظار بی نتیجه است. فیلم‌سازی کار زیاد پیچیده و پر زحمتی است و من این کار را نمی‌کنم که بخواهم مردم یا منتقدان را راضی کنم.

فیلمساز واقعی برای خودش فیلم می‌سازد. او فیلم نمی‌سازد که برای دیگران چیزی را ثابت کند. بلکه برای کشف فرم درست چیزی و بازدید این که آیا آن می‌تواند به نتیجه برسد یا نه، فیلم می‌سازد. بعضی اوقات موفق می‌شویم، بعضی اوقات هم نه. این قضاوت که فلان شخص تا یک سن خاص مورد تایید می بود و از آن سن به سپس دیگر مورد تایید نیست، فکر می‌کنم بی‌انصافی و بی‌خبری است. من همیشه در سیاست بوده‌ام، حتی پیش از ساخت سریال «کوچک جنگلی»، که در تلویزیون به شدت سیاست‌مدار بودم.

من از وقتی که خودم را شناختم، در سیاست بودم. در تلویزیون نیز پیش از ساخت «کوچک جنگلی»، به شدت دچار مسائل سیاسی بودم. به هیچ وجه در این سال‌ها هیچ وقتی نبوده که من در سیاست موضع نداشته باشم. این که برخی بگویند چون داخل سیاست شده‌ام دیگر مورد تایید نیستم، فکر می‌کنم بی‌انصافی است.

اخیراً حرف های بودید که در حال کار بر روی فیلمی با نوشته قتل مهرجویی و خانواده‌اش هستید. در رابطه این پروژه توضیح دهید.

در حال تحقیق روی داستان قتل مهرجویی و همسر ایشان هستم. این پروژه زمان بسیاری می‌برد و امکان پذیر شش یا هفت سال طول بکشد. باید تحقیقات کافی انجام شود، چرا که تا این مدت اشکار نیست قضیه دقیقاً چه بوده است. اگر فرصتش پیش بیاید، این نوشته را ادامه خواهم داد. اگر این زمان را اشکار نکردم، به گمان زیادً مشغولیت‌های دیگر مانع خواهد شد. این نوشته دلنشین است و به همه نویسندگان و فیلمسازها پیشنهاد می‌کنم که به جستوجو آن بروند. مدلی که من نظر می‌کنم، شبیه رویکردی است که ترومن کاپوتی در رمان «به خونسردی» به کار گرفته است.

چرا اکران فیلم‌هایتان تا این اندازه طول می‌کشد و «فرزند صبح» را چه وقتی اکران می‌کنید؟ 

حقیقت این است که من خودم نمی‌خواستم فیلم امسال اکران شود، چون دچار فیلم‌سازی پروژه‌های فرد دیگر بودم. در ضمن، برای فیلم بعدی‌ام نیاز به تغییراتی در صدای فیلم داشتم و یکی از ترانه‌ها را تحول دادم که این تغییرات به زمان نیاز داشت. به همین علت، تصمیم گرفتم که فیلم را سال سپس اکران کنم، ان‌شاءالله ۱۵ خرداد سال آینده.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی



منبع