رکوردشکنی «نزا 2»؛ از اسطوره‌های چینی تا قهرمان گیشه‌های جهانی

رکوردشکنی «نزا ۲»؛ از اسطوره‌های چینی تا قهرمان گیشه‌های جهانی_آینده

[ad_1]
به گزارش آینده

 لوئو لایی آن، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین در ادامه نوشت: «نزا ۲» با این درآمد گیشه به اولین فیلم در تاریخ سینمای چین و نخستین فیلم در آسیا با فروش بیشتر از ۱۰ میلیارد یوان تبدیل شد و در یک حرکت خیره‌کننده، گفتن پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را در یک بازار واحد از آن خود کرد. این پیروزی نه فقط نتیجه ارتقاء صنعت فیلم چین، بلکه بازتابی از بهبود قوت نرم فرهنگی چین، و این چنین تصویری از تغییرات در چشم انداز صنعت فیلم در چین و جهان است.

هنگامی سخن بگویید از انیمیشن به بین می‌آید، امکان پذیر مخاطبان ایرانی ابتدا به انیمیشن‌های ژاپنی فکر کنند این چنین تعداد بسیاری از مردم احتمالا نمی‌دانستند که در سال‌های تازه، انیمیشن‌های چینی به‌گفتن یک نیروی تازه ظاهر شده‌اند و نه فقط به طور مداوم در چین شوق سینما رفتن تشکیل کرده‌اند، بلکه در جهان و ایران نیز طرفداران چشمگیری را به خود جلب نموده‌اند. به گفتن مثال، سال قبل انیمیشن «‌چانگ آن»، در وب‌سایت‌های ویدئویی ایرانی پخش شد و بازدیدهای بسیاری داشت. این انیمیشن جوایز تاثیرگذار بسیاری را در چین به دست آورد و این چنین پیروزی تجاری بزرگی داشت به طوری که قیمت گیشه آن از ۱.۸ میلیارد یوان فراتر رفت. بعد از تماشای فیلم، برخی دوستان ایرانی انها گفتند که آنچه آنها را به فیلم جذب کرد، نه تنها داستان فوق العاده و تصاویر قشنگ، بلکه دانش عمیق تاریخی و فرهنگی نهفته در آن و این چنین تعداد زیاد صحنه‌های شعرخوانی بوده است.

در قیاس با انیمیشن «چانگ آن»، قیمت گیشه «نزا  ۲» زیاد جلوتر و بازتاب‌های بیشتری به وجود اورده است. در واقع، «نزا ۱» که ۶ سال پیش اکران شد، قیمت گیشه ۵ میلیارد یوانی را خلق کرد و در آن زمان به نقطه عطفی در فیلم‌های انیمیشن چین تبدیل شد.

پیروزی تجاری «نزا ۲» حاصل تأثیر ترکیبی عوامل متعدد است. نخستین علت این است که تیم فیلمسازان با خلاقیت شگفت انگیز با این فیلم یک نمایش بصری تازه اراعه کردند. از دریای شرقی گسترده چین گرفته تا گذرگاه باشکوه «چنتانگ»، همه صحنه‌های فیلم با دقت طراحی شده‌اند که هم حس حماسی بزرگ و هم بافتی ظریف را مشخص می کند. این قابلیت صحنه سازی، نشان دهنده یک پیشرفت جامع در سطح تشکیل انیمیشن‌های داخلی و این چنین نتیجه قطعی ارتقاء صنعت فیلم چین در سال‌های تازه است.

یقیناً فناوری به تنهایی کافی نیست. کلید داستان تاثیرگذار «نزا ۲» در هسته احساسی آن نهفته است که می‌تواند در سراسر جهان طنین انداز شود. «نزا» همانند «سون ووکونگ» (شاه میمون)، قهرمان بازی رایانه ای موفق سال قبل «ووکونگ؛ افسانه سیاه» این چنین یک شخصیت اسطوره‌ای کلاسیک در فرهنگ سنتی چینی است. آنها ویژگی‌های شخصیتی دوست داشتنی شبیهی دارند: جسور و سرزنده، بدون هراس از خشونت، جرات به چالش کشیدن قوت‌ها و غیره. آنها قهرمانان بی نقصی نیستند و لجاجت و شیطنت «سون ووکونگ» و سریع عصبانی شدن «نزا» نشان دهنده «زیبایی معایب» است. اضطراب هویتی و رنج‌های بزرگ در روال رشد آنها، هویت عاطفی و بازتابی از مخاطبان به اختصاصی جوانان محسوب می‌شود. «نزا ۲» بر پایه اسطوره‌های کلاسیک ساخته شده، عناصر کلاسیک فرهنگ سنتی را نگه داری کرده و روحی تازه از زمانه به آن بخشیده و در نتیجه مخاطبان بسیاری را به سینما جذب می‌کند.

گیشه‌های سینمای چین در ایام عید بهار امسال به ۹.۵۱ میلیارد یوان و تعداد تماشاگران سینما به ۱۸۷ میلیون نفربار رسید که هر دو رکوردهای تاریخی جدیدی محسوب خواهد شد. بعد از اغاز سال جاری میلادی، مجموع گیشه‌های فیلم‌های سرزمین مهم چین از منطقه آمریکای شمالی فراتر رفته و در رتبه اول جهان قرار گرفته و دقت گسترده جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرده است. خبرگزاری «رویترز» معتقد است که رونق گیشه‌های فیلم در ایام «عید بهار» موقعیت چین را به گفتن بزرگترین و تاثیرگذارترین بازار فیلم جهان تثبیت کرده است. «چادویک» منتقد استرالیایی او گفت که «نزا ۲» به وضوح مشخص می کند صنعت فیلم چین توانایی دستیابی به دستاوردهایی را دارد که با فناوری و طراحی صنعت فیلم سنتی هالیوود قابل قیاس یا حتی فراتر از آن باشد.

محصولات فرهنگی عالی و پرفروش چین طی سال‌های تازه به طور مکرر ظاهر شده و با منفعت گیری از فناوری به جهان نیز راه یافته و  دقت زیاد تر و زیاد تر مخاطبان خارجی را جلب کرده‌اند. این اتفاق‌ای از «هم‌زیستی فرهنگی» در عصر جهانی‌ شدن امروز است امری که اهمیت تبادل و یادگیری متقابل تمدن‌ها را مشخص می کند. همدلی فرهنگی، به گفتن نیرویی قوی که شکاف‌های فرهنگی را افت داده و قلب‌های انسان‌ها را به هم پیوند می‌زند، روز به روز به عاملی کلیدی در گسترش نمادهای فرهنگی چین در عرصه‌ جهانی تبدیل می‌شود.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی

[ad_2]

منبع