کارگران چطور می‌توانند مالیات اضافی را پس بگیرند؟

کارگران چطور می‌توانند مالیات اضافی را بعد بگیرند؟_آینده


به گزارش آینده

سازمان امور مالیاتی اخیراً در بخشنامه‌ای از امکان استرداد مالیات اضافی اخذ شده از کارگران خبر داد؛ «آرمین خوشوقتی» کارشناس ارشد حقوق و روابط کار در ربط با این بخشنامه، گفت: بر پایه آرای مکرر دیوان عدل اداری، اینطور مقرر شد که مزایای رفاهی و انگیزشی مشمول مالیات بر حقوق نشوند؛ سازمان امور مالیاتی مدتهای مدید این الزام را اجرایی نکرد تا این که در چهاردهم بهمن، این سازمان بخشنامه‌ی جدیدی صادر کرد.

او افزود: خبر خوب این که در این بخشنامه تصریح شده این امکان وجود دارد که حقوق‌بگیران برای حقوق سال‌های قبل به سازمان امور مالیاتی مکاتبه کنند و استرداد مالیات اضافی را خواست کنند.

اما استرداد مالیات اضافی چطور مقدور است؛ این کارشناس حقوقی در جواب او گفت: سوال مهم این است که برای مطالبه مالیات اضافی چه مقدار زمان داریم؛ مطابق قانون برای هر سال از تیرماه تا آخر اسفند سال مالی سپس می‌توان عمل کرد؛ برای مثالً برای مطالبه مرداد ۱۴۰۲، از تیر ۱۴۰۳ تا اسفند ۱۴۰۳ زمان هست؛ اما در بخشنامه‌ی تازه سازمان امور مالیاتی، اینطور آمده اگر اضافه پرداخت مالیاتی به این علت باشد که حقوق‌بگیر از مقررات خبر نداشته یا سازمان امور مالیاتی به هر دلیلی مالیات اضافی گرفته یا کارفرما مالیات اضافه پرداخته، محدودیت وقتی برای استرداد وجود ندارد.

خوشوقتی در ادامه گفت: به این علت کارگرانی که ظرف سال‌های قبل مالیات‌پردازی داشته‌اند، می‌توانند با مکاتبه با سازمان امور مالیاتی، مالیات گرفته شده بابت مزایای رفاهی و انگیزشی را بعد بگیرند.

این کارشناس حقوقی با گفتن این که «از سال ۱۳۷۸ دریافت مالیات از مزایای رفاهی و انگیزشی کارگران ممنوع بوده است» تصریح کرد: لذا مالیات مزایای رفاهی و انگیزشی پرداخت شده از سال ۱۳۷۸ قابل استرداد است منتها یک مسئله وجود دارد؛ مالیات هر سال به نرخ همان سال مسترد می‌شود. برای مثالً امکان پذیر مالیات برخی سال‌های قبل به هزار تومان هم نرسد و زیاد ناچیز باشد اما این مالیات در چهار پنج سال تازه، مبلغ قابل توجهی شده و کارگران شاغل و بازنشسته می‌توانند برای استرداد آن عمل کنند.

خوشوقتی در تعریف مزایای رفاهی و انگیزشی کارگران او گفت: در تشخیص  موراد مشمولِ گفتن کلیِ مزایای رفاهی و انگیزشی، تا این مدت هم اما و اگرهایی وجود دارد؛ اما پنج مورد شفاف و روشن از مزایای رفاهی و انگیزشی برای مشمولین قانون کار وجود دارد؛ به این پنج مورد در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار اشاره شده و عبارت می باشند از پشتیبانی هزینه اقلام مصرفی خانوار یا همان بن خواربار، پشتیبانی هزینه مسکن، پشتیبانی هزینه عائله‌مندی، حق تاهل که از ابتدای سال ۱۴۰۳ اضافه شده و در نهایت پاداش افزایش تشکیل یا پاداش منفعت‌وری که به تایید مراجع ذیصلاح یا همان وزارت کار رسیده باشد؛ رقم پاداش افزایش تشکیل تا ۳۰ درصد حقوق می‌تواند افزایش یابد و به این علت مولفه‌ی زیاد مهمی‌ست.

وی با گفتن این که «این پنج مولفه مزدی بدون هیچ شک و شبهه جزو مزایای رفاهی و انگیزشی مشمولان قانون کار می باشند» در ادامه گفت: کمترین کار این است که کارگران مبالغ این پنج مولفه را از فیش‌های حقوقی سال‌های قبل خود استخراج کنند و برای استرداد مالیات دریافتی بابت آن‌ها عمل نمایند.

«مراجعه فردی کارگران به سازمان امور مالیاتی سخت است؛ مدیریت آن نیز برای سازمان امور مالیاتی دشوار است»؛ خوشوقتی با گفتن این نوشته افزود: به این علت سازمان امور مالیاتی اظهار کرده که اگر کارگران تا این مدت در شرکت مذکور کار می‌کنند، کارفرما می‌تواند نسبت به خواست استرداد مالیات اضافی عمل کند منتها هنگامی سازمان امور مالیاتی در سامانه خود نسبت به تهاتر مالیات جاری حقوق بگیر با مالیات اضافی او عمل می‌کند، امکان پذیر خودِ حقوق‌بگیر از این کار یا جزئیات آن مطلع نشود و این عدم شفافیت، جهت ابراز اختلاف شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

پذیرفتن استرداد مالیات اضافی از سوی سازمان امور مالیاتی آیا مشمول پرداخت خسارت هم می‌شود؛ جواب خیر است؛ این کارشناس حقوقی با اصرار بر این که قرار نیست سازمان امور مالیاتی بابت اخذ مالیات اضافی در طول سالیان دراز خسارت بپردازد؛ او گفت: خسارت تنها در صورتی پرداخت می‌شود که سازمان امور مالیاتی ظرف سه ماه مالیات اضافی درخواستی را مسترد نکند.

  خوشوقتی در ربط با چگونگی پذیرفتن ماجرا توسط سازمان امور مالیاتی او گفت: خبر بد این که متاسفانه سازمان امور مالیاتی در بودجه ۱۴۰۴ مزایای رفاهی و انگیزشی را مشمولِ مالیات کرده است؛ به عبارتی، در بند ز قانون بودجه سال آینده به صراحت اشاره شده که مزایای رفاهی و انگیزشی مشمول کسر مالیات می باشند؛ یقیناً این بند در قوانین بودجه سال‌های قبل هم بعضاً وجود داشته است. به این علت این استرداد مالیات اضافی مربوط به قبل از سال ۱۴۰۴ است و سال سپس انگارً قرار است بازهم از مزایای رفاهی کارگران مالیات بگیرند.

وی با گفتن این که «کارگران برای استرداد مالیات اضافی دو راه در پیش رو دارند» تصریح کرد: اگر تا این مدت قرارداد کاری کارگر با کارفرمای اسبق استمرار دارد، می‌تواند از کارفرما بخواهد که برای استرداد مالیات اضافی مکاتبه کند و نیازی به شکایت و مراجعه نیست ولی گر کارگر دیگر در آن کارگاه مشغول به کار نیست، می‌تواند شخصاً با سازمان امور مالیاتی مکاتبه کند و خواست استرداد نماید. 

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی



منبع