ناکامی مهران مدیری در سینما و شبکه نمایش خانگی/ از محبوبیت تا تجاری سازی_آینده
به گزارش آینده
مجلهٔ نیوزویک در مقالهای مهران مدیری را بیستمین مرد قوی سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران نامید.
مدیری آثار تعداد بسیاری در کارنامه خود دارد و تا کنون جوایز تعداد بسیاری هم در جشنواره های گوناگون بدست آورده است اما همیشه روزگار هنری اش در اوج پیش نمی رود.
فیلم سینمایی خائن کشی اکنون روی پرده سینماست، خائنکشی فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی و تهیهکنندگی علی اوجی محصول سال ۱۴۰۰ است که مهران مدیری به گفتن نقش مهم در آن بازی کرده است. در این مجموعه قسمتی از زندگی مهدی بلیغ، سارق و کلاهبردار ایرانی، به عکس کشیده میشود و به نهضت ملیشدن نفت در سال ۱۳۲۹ میپردازد.
اما چرا ناموفق؟
خائن کشی فیلمی است پر زرق و برق، با کلی ستاره سینمایی و دکورهای پرهزینه. علی اوجی به گفتن تهیه کننده فیلم ظاهر شده و به گمان زیاد آن مونولوگی که در دقایق پایانی هم سر میز به طور لوطی وار تکرار میکند، یکی از جایزههای تهیه کنندگیاش بوده تا برای مثال همانند به بهمن سودمند در قیصر در بیاید. بگذریم از این که علی اوجی در کنار دیگر بازیگران فیلم آنقدر بد بازی میکند که اجرای تک نفرهاش همانند یک مضحکه است تا یک سکانس به یادماندنی.
فیلمنامه ضعیف که بد بودن آن طبعا فهمید کیمیایی است، کاری کرده که این گروه بازیگران حتی اگر بخواهند هم نتوانند به خوبی در فیلم ظاهر شوند. گریمهای بد هم به این مسئله اضافه کنید و برای گواه این ادعا به فرهاد آئیش بنگرید که پتانسیل تبدیل شدن چهرهاش به مصدق را زیاد دارد و سطحیترین و دم دستیترین گریم روی صورتش پیاده سازی شده است.
وجود مهران مدیری به گفتن بازیگر هم موفق نشد اثری در فروش پایین خائن کشی در سینما و نیز عکس العمل های منفی تعداد بسیاری از بینندگان آن داشته باشد.
مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی
سریال «گل یا پوچ» جزو برنامه های شبکه نمایش خانگی امسال می بود که بر پایه آمار انتشار شده توسط مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با ۷.۹ درصد جزو کم تماشاگر ترین برنامه های شبکه نمایش خانگی شناخته شد و در دسته برنامه ها ، در روبه رو «جوکر» احسان علیخانی ناکامی خورد.
برنامه ای که در آن شرکت کننده ها در رقابتی جدی روبه رو هم «گل یا پوچ» بازی می کنند گویی موفق نشد برای مردم آن طور که پیش بینی می شد جذابیت داشته باشد.
اما این آمار تنها به «گل یا پوچ» ختم نشد و سریال «قهوه پدری» مهران مدیری با ۹.۶ درصد در بین ۴ سریال شبکه نمایش خانگی سومین رتبه بازدید را کسب کرد و با اختلاف لقب پربیننده ترین ها را به سریال «گردن زنی» و «داریوش» واگزار کرد.

«قهوه پدری» با درخششی نا موفق
سریال قهوه پدری که قرار می بود با نام «پدر قهوه» انتشار شود، به نوعی ادامه داستان کمدی دو سریال قبلی مهران مدیری، یعنی هیولا و دراکولا را روایت میکند؛ داستان در رابطه خانوادهای است که با همفکری هم، برای به دستآوردن سود مالی زیاد، تصمیم به واردات قهوه میگیرند و اتفاقا در این کار زیاد موفق خواهد شد، تا آنجا که شخصیت مهم به «پدر قهوه» شهرت اشکار میکند.
مهران مدیری برمبنا فیلمنامه امیر برادران، داستان خانواده ادیب (سام فوق الاده و ژاله صامتی) را کارگردانی کرده است. آنها به بحران مالی خوردهاند و راه چاره را در پشتیبانی از یک فامیل میبینند. «اون» با بازی مهران مدیری فردی است که به خانواده ادیب چندین دفعه لطمه زده و اکنون هم اندوخته آنها را به باد داده است.
اگر پشت دوربین «قهوه پدری» کارگردانی دیگر جز مهران مدیری وجود داشت، حساسیتها تا حدودی پایین میآمد اما محصولات تازه او یک به یک جزو ناکامیهای سینماییاش محسوب خواهد شد و همین زنگ خطر را برای مهران مدیری بلندتر از همیشه به صدا درآورده است.
در «قهوه پدری» با سریالی روبه رو هستیم که قصهاش کم ملات است و برای خنداندن زور میزند.
کافی است سری به شبکههای اجتماعی بزنید تا فهمید خشمگینی کاربران از کیفیت نامطلوب «قهوه پدری» بشوید.
تشکیل آثار باب میل اسپانسر ها یا مردم؟!
آثار تازه مهران مدیری چه در کارگردانی ، چه بازیگری و برنامه سازی همه از فضا و صحنه پردازی های لاکچری و پر زرق و برق اند. فضاهایی که مشخصا هزینه های تعداد بسیاری را برای تهیه کننده داشته است.
بازی های رسانه ای و تبلیغاتی که به قدر کافی حاشیه ساز شده است.
به گفتن مثال انتخاب و نشر نام «پدر قهوه» برای سریال اخیرش به خوبی دقت کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد اما در نهایت اظهار کردند که نام آن به «قهوه پدری» تحول کرده است. همین نوشته زیاد ساده موجی از دقت ها را به این تاثییر مهران مدیری جلب کرد.
و یا در مرحله های تشکیل فیلم «خائن کشی» عکسی از گریم مهران مدیری با ژستی از سیگار کشیدندش انتشار شد که حاشیه های خود را رقم زد.
همه و همه نشان از دقت اختصاصی به تبلیغات برای آثار و فیلم های مهران مدیری است اما او تنها به تبلیغات دقت کرده، آثاری که اخیرا به وجود اورده است در محتوا، متن یا حتی موضوعات فنی هم نتوانسته خوش بدرخشد.
تحول راه مدیری از ساخت فیلم ها و سریال های محبوب به ساخت آثاری بیزینسی و تجاری سازی شده برای فروش و درآمد زیاد تر کاملا مشهود است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها 
منبع
