هوش مصنوعی، شخصیت ۱۰۰۰ نفر را کپی کرد!_آینده
به گزارش آینده
فکر کنید که با یک مدل هوش مصنوعی برای یک مصاحبه به زمان دو ساعت او مباحثه میکنید. یک صدای دوستانه به واسطه این او مباحثه که اطلاعاتی را از دوران کودکی، خاطرات و کار تا افکار شما درمورد سیاست مهاجرت شامل میشود، شما را راهنمایی میکند. مدتی سپس، یک کپی مجازی از شما میتواند قیمتها و ترجیحات شما را با دقت خیرهکنندهای به عکس بکشد.
به نقل از امآیتی تکنولوژی ریویو، پژوهش تازه گروهی از پژوهشگران «دانشگاه استنفورد»(stanford university) و «گوگل دیپمایند»(Google DeepMind) مشخص می کند که این ایده اکنون مقدور است.
این گروه پژوهشی به سرپرستی «جون سونگ پارک»(Joon Sung Park) دانشجوی مقطع دکتری علوم رایانه دانشگاه استنفورد، ۱۰۰۰ نفر را برای این پژوهش استخدام کردند که بر پایه سن، جنسیت، نژاد، محل سکونت، تحصیلات و ایدئولوژی سیاسی با یکدیگر تفاوت داشتند. هر کدام از این افراد برای شراکت در این پژوهش تا ۱۰۰ دلار دستمزد دریافت کردند. پژوهشگران از طریق مصاحبه با شرکتکنندگان، مثالهایی را از کپی آن افراد تشکیل کردند. شرکتکنندگان طی آزمونی که مشخص می کند عوامل هوش مصنوعی چطور از همتایان انسانی خود پیروی میکنند، مجموعهای را از آزمایشهای شخصیتی، نظرسنجیهای اجتماعی و بازیهای منطقی به فاصله دو هفته انجام دادند. سپس، عوامل هوش مصنوعی همان آزمایشها را تکمیل کردند و نتایج ۸۵ درصد شبیه می بود.
پارک او گفت: من معتقدم اگر بتوانید یک گروه را از مثالهای کوچک خود داشته باشید و تصمیماتی را بگیرید که قبلا میگرفتید، در نهایت آینده را شکل خواهید داد.
کپیهای هوش مصنوعی در این پژوهش، «عوامل همانندسازی» نامیده خواهد شد و انگیزه تشکیل آنها این است که انجام شدن پژوهشها را برای محققان حوزه علوم اجتماعی و دیگر عرصهها آسانتر کند. اگر بتوانید مدلهای هوش مصنوعی بسازید که همانند افراد واقعی حرکت کنند، میتوانید از آنها برای آزمایش هر چیزی منفعت گیری کنید؛ از مبارزه با اطلاعات نادرست در رسانههای اجتماعی گرفته تا شناسایی رفتارهایی که به ترافیک منجر خواهد شد.
عوامل همانندسازی مقداری متفاوت از عواملی می باشند که امروزه بر کار شرکتهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی تسلط دارند. عوامل دوم موسوم به «عوامل مبتنی بر دستگاه»، مدلهایی می باشند که به منظور انجام دادن کارها برای شما ساخته شدهاند، نه این که با شما سخن بگویید کنند. برای مثال، آنها امکان پذیر کارهایی را همانند داخل کردن دادهها، بازیابی اطلاعات ذخیرهشده یا رزرو سفر و برنامهریزی قرار ملاقاتها انجام بدهند. به حرف های بلومبرگ، «سیلزفورس»(Salesforce) در ماه سپتامبر عوامل مبتنی بر دستگاه خود را معارفه کرد. سپس، «آنتروپیک»(Anthropic) در ماه اکتبر عوامل خود را اراعه کرد و «اوپنایآی»(OpenAI) نیز تصمیم دارد برخی از آنها را در ژانویه اراعه کند.
این دو نوع عامل، متفاوت می باشند اما نقاط مشترکی دارند. «جان هورتون»(John Horton) دانشیار فناوری اطلاعات دانشگاه «امآیتی»(MIT) که یک شرکت را برای انجام دادن تحقیقات با منفعت گیری از هوش مصنوعی تأسیس کرده است، او گفت: پژوهشهای مبتنی بر عوامل همانندسازی همانند مواردی که در این پژوهش اراعه شدهاند، به گمان زیاد به طور کلی به تشکیل عوامل هوش مصنوعی نیرومندتر ختم خواهد شد.
او گفت: این پژوهش مشخص می کند چطور میتوان از انسانهای واقعی برای تشکیل شخصیتهایی منفعت گیری کرد که به طور برنامهنویسی/همانندسازی در راه حلهای غیر قابل انجام دادن با انسانهای واقعی منفعت گیری شوند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها 
