نیاکان ما چطور در شش سالگی توانایی شکار و مراقبت از نوزادان را میآموختند_آینده
به گزارش آینده
یک مطالعه تازه بر روی کودکان در جنگلهای حوضه کنگو نشان داد که سبک زندگی شکارچی جهت میشود تا کودکان تا سن شش یا هفت سالگی تواناییهایی همچون شکار، شناسایی گیاهان خوراکی و مراقبت از نوزادان را فرا بگیرند.
این پژوهش توضیح میدهد که چطور تعداد بسیاری از ویژگیهای فرهنگی در بین گروههای شکارچی-گردآورنده در محیطهای متنوع طبیعی آفریقا طی هزاران سال نگه داری شدهاند. محیطی که در آن دانش فرهنگی نه تنها از سوی والدین بلکه از سوی جامعه گستردهتر منتقل میشود.
بری هیولت، استاد انسانشناسی در دانشگاه ایالتی واشنگتن و نویسنده مهم این مطالعه، میگوید: «ما روی شکارچی-گردآورندهها تمرکز میکنیم چون این شیوه زندگی ۹۹ درصد از تاریخ بشر است. بدن و ذهن ما برای زندگی در گروههای کوچک و صمیمی و نه برای زندگی شهری مدرن طراحی شدهاند. با بازدید نحوه یادگیری کودکان در این جوامع، مقصد ما کشف مکانیسمهایی است که علتشد تا انسانها با محیطهای متنوع در سراسر جهان سازگار شوند.»
«ما روی شکارچی-گردآورندهها تمرکز میکنیم چون این شیوه زندگی ۹۹ درصد از تاریخ بشر است. بدن و ذهن ما برای زندگی در گروههای کوچک و صمیمی و نه برای زندگی شهری مدرن طراحی شدهاند.»
بری هیولت
استاد انسانشناسی در دانشگاه ایالتی واشنگتن
کودکان از چه فردی و چطور کودکان یاد میگیرند؟
هیولت و همکارانش با منفعت گیری از دادههای مشاهداتی و قومنگاری، حالتهای گوناگون انتقال فرهنگی را در کودکان بازدید کردند تا به این سوال جواب دهند که کودکان در جوامع شکارچی-گردآورنده از چه فردی و چگون یاد میگیرند؟
یافتههای مهم این تحقیق نشان داد که اعضای خانواده گسترده نقش بیشتری در انتقال دانش فرهنگی به کودکان دارند. اثری که در قیاس با آنچه قبلا فکر میشد، زیاد زیاد تر است.
این چنین این مقاله با اصرار بر منبع های یادگیری متنوع نشان داد که نزدیک به نیمی از دانش فرهنگی که کودکان و نوجوانان شکارچی-گردآور به دست میآورند، از افرادی است که با آنها نسبت خونی ندارند. این یافتهها در تضاد با مطالعات قبل است که عمدتا بر انتقال دانش از والدین به فرزندان پافشاری داشتند.
تفاوت با مدل خانواده هستهای غربی
هیولت توضیح میدهد که این تفاوت به علت نحوه یادگیری کودکان در جوامع شکارچی-گردآور است؛ جایی که آنها از والدین، همسالان و حتی بزرگسالان غیرمرتبط در جامعه آموزش میبینند. این کار با مدل خانواده هستهای غربی که در آن یادگیری زیاد تر به والدین یا معلمان در محیطهای رسمی مدرسه محدود میشود، تفاوت چشمگیری دارد.
در کمپهای کوچک شکارچی-گردآور، طبق معمولً ۲۵ تا ۳۵ نفر در خانههایی با فاصله نزدیک از هم زندگی میکنند. این شرایط به کودکان اجازه میدهد تا از افراد گوناگون مشاهده و یادگیری کنند. تواناییهایی نظیر مراقبت از نوزادان، آشپزی و شکار زیاد تر از طریق فرآیندی غیرمستقیم و غیرکلامی آموخته خواهد شد.
نقش قیمتهای اجتماعی در یادگیری
این مطالعه این چنین اهمیت قیمتهایی نظیر برابری، احترام به استقلال فردی و اشتراکگذاری گسترده را در شکلدهی نحوه انتقال دانش فرهنگی بین شکارچی-گردآورها برجسته میکند. برای مثال، کودکان از طریق مشاهده حرکت بزرگسالان و همسالان خود اهمیت برابری و استقلال را میآموزند. آنها ناچار به یادگیری نمیشوند بلکه آزادی دارند تا تواناییها را به شیوه خودشان کشف و تمرین کنند. این آزادی، فهمیدن عمیقی از فرهنگشان را در آنها تشکیل میکند.
فرهنگ انباشتی
هیولت میگوید: «این روش یادگیری به آنچه ما «فرهنگ انباشتی» یعنی توانایی ساختن بر مبنای دانش حاضر و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر می نامیم، پشتیبانی میکند.» او توضیح میدهد که بر خلاف تعداد بسیاری از حیوانات که یادگیری اجتماعیشان محدود به چند توانایی است، انسانها ساختارهای ذهنی و اجتماعی پیچیدهای دارند که امکان انتقال هزاران ویژگی فرهنگی را فراهم کرده است. این توانایی، انسانها را قادر ساخته تا در محیطهای متنوع از جنگلهای زیاد گرفته تا بیابانهای خشک، نوآوری و سازگاری کنند.
نتایج این مطالعه در مجله آکادمی ملی علوم (PNAS) انتشار شده است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها 
