نمره به کابینه اقتصادی پزشکیان/ وزرای پیشنهادی چه نمره‌ای می‌گیرند؟

نمره به کابینه اقتصادی پزشکیان‌؛ وزرای پیشنهادی چه نمره‌ای می‌گیرند؟_آینده


به گزارش آینده

صادق الحسینی، اقتصاددان در یادداشتی با محاسبه میانگین نمره کابینه مسعود پزشکیان همزمان با معارفه وزرا به مجلس نوشت: بر پایه شاخص ها، اگر نمره همه این ۹ عضو اقتصادی کابینه را حساب کنیم، میانگین نمره اقتصادی کابینه ۷۱ خواهد می بود و اگر فقط ۳ عضو مهم یعنی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی را محاسبه کنیم، میانگین نمره کابینه ۷۳ خواهد می بود؛ این در حالی است که علی رغم انتقادات به برخی از وزرا، به هرحال این کابینه به لحاظ اقتصادی نمره بالایی در قیاس با کابینه‌های سپس از انقلاب می‌گیرد. باید دید آیا در عمل هم می‌توانند موفق شوند یا خیر؟

من ۳ سال پیش به کابینه اقتصادی آقای رئیسی نمره دادم و نمره این کابینه را با کابینه‌های دولت‌های سپس از انقلاب قیاس کردم. یقیناً با تحول کابینه آقای رئیسی در طول زمان نمره کابینه را هم اصلاح کردم.

نتیجه آن نمره‌ها جدول زیر می بود. دقت کنید که این نمرات بر پایه حالت هرکدام از این وزرا یا اعضای کابینه در زمان اغاز وزارت است. طبیعی است که تعداد بسیاری از این افراد، با توانایی‌ای که در این دهه‌ها کسب کرده‌اند، نظراتشان و اصلا رویکردشان نیز عوض شده باشد.

شرح نمره تک تک وزرا، میانگین ذهنی من از ۴ شاخص عمده است. طبیعی است که این‌ها نظرات من است و می‌تواند نادرست باشد، ولی خب نظرم است و تلاش می‌کنم منظم آن‌ها را بگویم. در رابطه کابینه آقای رئیسی هم گفتم که این ضعیف‌ترین کابینه اقتصادی سپس از انقلاب است و نه تنها مشکلاتها را ن‌می‌تواند حل کند که مشکلات بسیاری را تشکیل خواهد کرد. متاسفانه همین اتفاق هم افتاد.

این ۴ شاخص عمده عبارت هستند از:

۱- تحصیلات مرتبط در دانشگاه خوب

۲- کارکرد خوب در سمت‌های قبلی

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

۳- نشان دادن توانایی انجام کار بزرگ در زندگی شغلی

۴- نظرات قبلی و برنامه‌ای که آن شخص در حوزه کاری مورد نظر داده است.

بر این مبنا، امتیاز کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان به این شرح است. یقیناً در این محاسبه، وزرای صمت، کشاورزی، نیرو، نفت، رفاه و نیز مشاور و فرمانده اقتصادی کابینه را هم آورده‌ایم که برسی دقیق‌تری از کل کابینه اقتصادی داشته باشیم.

به این هم دقت کنید هنگامی فردی نمره ۱۰۰ می‌گیرد به این معنی نیست که هیچ ایرادی ندارد و هیچ اشتباهی نمی‌کند یا بهترین فردی است که می‌توانست آن صندلی را اشغال کند، بلکه به این معناست که او جزو بهترین نامزد‌ها از بین افرادی است که می‌توانند در چارچوب نظام سیاسی فعالیت کنند.

مشاور عالی اقتصادی: علی طیب نیا (نمره ۱۰۰)

پستی که علی طیب نیا در این دولت گرفت پیش از این وجود نداشته است. گویا او قرار است به گفتن فرمانده و هماهنگ کننده تیم اقتصادی عمل کند. نمره طیب نیا را در ادوار قبل بازدید کرده بودیم. او نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را در چارچوب افرادی که می‌توانند برای وزارت انتخاب شوند گرفته می بود. یعنی در شاخص‌های چهارگانه مدرک اقتصاد او از دانشگاه تهران، عملکردش به گفتن وزیر و پیش از آن دبیر کمیسیون اقتصادی دولت مطلوب، کار‌های بزرگی نظیر تعیین تکلیف بدهی‌های دولت، افت تورم و اغاز رشد اقتصادی در سال قبل از امضای برجام و نیز فسادستیزی او از با اهمیت ترین نکاتی است که در رابطه او می‌توان نقل کرد. این چنین نظرات اقتصادی او کاملا هماهنگ با چارچوب اقتصادی است که من از آن دفاع می‌کنم.

وزیر اقتصاد: عبدالناصر همتی (نمره ۱۰۰)

پیشتر به همتی نیز در کابینه دوم روحانی نمره داده بودیم. همتی بلحاظ مدرک تحصیلی و نظرات اقتصادی زیاد همانند طیب نیاست. به لحاظ سوابقش در ابتدای دوره مسئولیت در دوره روحانی که سابقه سیاست‌گذاری نداشت ۵ نمره از او کم کرده بودیم. اما کارکرد او در بانک مرکزی واقعا زیاد خوب برسی می‌شود. او هم بحران ارزی زیاد شدیدی را کنترل کرد، هم توانست تورم را با تنها ۸ میلیارد دلار درآمد نفتی سالانه کنترل کند و هم کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ را به شدت افت داد. این چنین ادغام بانک‌های نظامی نیز از دستاورد‌های او می بود. هم اکنون به نظرم او بهترین وزیر اقتصادی است که می‌توانست انتخاب شود به همین جهت ۵ نمره‌ای که به علت عدم سابقه اشکار در حوزه سیاست‌گذاری از او کسر کرده بودیم را به علت سیاست‌گذاری مناسب در بانک مرکزی به او برمی‌گردانیم و او نیز نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را می‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: پورمحمدی (نمره ۶۰)

مدرک حمید پورمحمدی اقتصاد نیست و در دانشگاهی در بلژیک مدیریت و اقتصاد خوانده، ولی کیفیت آن دانشگاه برای من روشن نیست. یقیناً حرف های می‌شود به دانشگاه تهران هم منتقل کرده و مدرکش را در نهایت دانشگاه تهران صادر کرده، ولی به هرحال او ۱۵ امتیاز از نمره مدرک را نمی‌گیرد. در حوزه اسبق او سالیان سال معاون سازمان برنامه بوده، ولی به راحتی ن‌می‌شود کارکرد او را برسی کرد. به همین جهت ۵ نمره هم در این قسمت از او کسر می‌کنیم. در حوزه انجام کار بزرگ، چون هیچگاه نفر اول نبوده است، نمی‌توان این شاخص را درست برسی کرد، اما با دقت به انتصاب رحمتی و قاسمی به گفتن معاونان خود که انتصاب‌های زیاد با لیاقت‌ای می بود می‌توان فقط ۱۰ امتیاز در این قسمت از او کسر کرد. این چنین به لحاظ نظرات اقتصادی نیز او نزدیک به اقتصاد آزاد است که با دقت به انتصاب‌هایی هم که داشته، این نظر تحکیم می‌شود؛ لذا در این قسمت هم فقط ۱۰ امتیاز از او کسر می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی: (نامشخص)

با دقت به این که تا این مدت رئیس کل بانک مرکزی در دولت چهاردهم انتخاب نشده است فکر می‌کنیم نمره او نیز همانند نمره رئیس سازمان برنامه باشد یعنی ۶۰.

دیگر وزرا را سریع بازدید می‌کنیم و فقط نتیجه نهایی را اظهار می‌کنم که زمان بسیاری از شما گرفته نشود.

وزیر نیرو: علی آبادی (نمره ۷۰)

علی آبادی نیز در مجموعه کلیه شاخص‌هایی که عرض شد نمره ۷۰ را می‌گیرد. در تحصیلات فقط ۵ نمره بدلیل نداشتن تحصیلات در حوزه سیاست‌گذاری کم می‌کنیم. در حوزه اسبق نیز از ایشان ۱۰ نمره بدلیل تشکیل انحصار در مپنا نمره کم می‌شود. این چنین در حوزه انجام کار‌های بزرگ هم با دقت با عمل های او در مپنا نمره بالا می‌گیرد، ولی بدلیل همان تشکیل انحصار ۵ نمره دیگر کم می‌کنیم. در نهایت در حوزه نظرات هم ۱۰ نمره به علت برخی نظرات مبتنی بر اقتصاد دولتی از ایشان کم می‌کنیم.

وزیر صمت: اتابک (نمره ۵۰)

آقای اتابک کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه میشیگان دارند که هرچند دانشگاه زیاد خوبی است، اما وزیر صمت از نظر من نباید مهندس باشد چرا که سیاست‌گذار است و ما نیاز به یک اقتصادخوانده یا سیاست‌گذاری خوانده در این حوزه داریم؛ لذا ۱۰ امتیاز از او در این حوزه کم می‌کنیم. در حوزه اسبق هم ایشان اسبق سیاست‌گذاری ندارد لذا ۱۵ امتیاز هم اینجا از او کم می‌شود. در حوزه کار‌های بزرگ نیز ۱۰ امتیاز از او کسر می‌کنیم، چون هیچ کار بزرگی در سطح ملی در حوزه سیاستگذاری انجام نداده و در نهایت در حوزه نظرات اقتصادی و صنعتی از آنجایی که نظرات او مقداری بوی اقتصاد دولتی می‌دهد و با مابقی کابینه احتمالا ناهماهنگ باشد، در کل ۱۵ امتیاز در این حوزه از او کسر می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی: نوری (نمره ۷۵)

از آقای نوری قزلجه در حوزه مدرک تحصیلی با دقت به مرتبط بودن مدرک تحصیلی او (کشاورزی و سیاستگذاری)، ولی اشکار نبودن دانشگاه تحصیلی در فضای عمومی فقط ۵ امتیاز کسر می‌شود. در حوزه اسبق با دقت به وجود ایشان در مجلس و داشتن سابقه سیاست‌گذاری و نیز وجود در وزارت کشاورزی فقط ۵ امتیاز به علت نداشتن سابقه سطوح عالی وزارتخانه کسر می‌شود. در حوزه کار‌های بزرگ نیز با دقت به قابل برسی نبودن این شاخص برای ایشان با دقت به حضورشان در مجلس ۱۰ نمره از او کسر می‌کنیم و در نهایت در شاخص نظرات اقتصادی نیز با دقت به باور نسبی ایشان به حوزه اقتصاد آزاد فقط ۵ نمره کم می‌کنیم.

وزیر نفت: پاک نژاد (نمره ۵۵)

آقای پاک نژاد مدرک کارشناسی ارشد صنایع از دانشگاه امیرکبیر است. در اینجا از او فقط ۵ نمره کم می‌کنیم. این چنین در حوزه اسبق ایشان سابقه معاونت وزارت هم دارند اینجا وی نمره کامل را می‌گیرد. به لحاظ انجام کار‌های بزرگ توسط او، عمل های شاخصی در دسترس نیست لذا ۱۵ امتیاز در این حوزه کم می‌کنیم و در حوزه نظرات اقتصادی از آنجا که به جای قیمت، روی بهینه‌سازی انرژی به نادرست اصرار می‌کند و اشتباهات مهندسی خوانده‌ها در حوزه اقتصاد را دارد از او ۲۵ نمره را کم می‌کنیم.

وزیر رفاه: میدری (نمره ۷۰)

آقای میدری در حوزه مدرک تحصیلی نمره کامل و در حوزه اسبق نیز نمره کامل را می‌گیرند. در حوزه انجام کار‌های بزرگ از ایشان ۲۰ نمره بدلیل مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ و مخالفت با یارانه نقدی در زمان مسئولیت معاونت رفاه در وزارت کار (که یقیناً الان احتمالا ناموافق آن نباشند)، و نیز اجرای نامناسب بسته رفاهی سال ۹۸ کسر می‌شود. این چنین در حوزه نظرات اقتصادی به علت نظرات اقتصادی که ایشان در سالیان قبل در حوزه انرژی و ارز ترجیحی داده‌اند ۲۰ نمره از ایشان کم می‌کنیم، ولی به علت نظرات خوب و مترقی‌شان در حوزه فقر و رفاه، ۱۰ نمره اضافه می‌کنیم. در کل از ایشان ۱۰ نمره در این حوزه کم می‌شود.

اگر همه انها این ۹ عضو اقتصادی کابینه را حساب کنیم میانگین نمره اقتصادی کابینه ۷۱ خواهد می بود و اگر فقط ۳ عضو مهم یعنی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی را محاسبه کنیم میانگین نمره کابینه ۷۳ خواهد می بود. علی رغم انتقادات به برخی از وزرا، به هرحال این کابینه به لحاظ اقتصادی نمره بالایی در قیاس با کابینه‌های سپس از انقلاب می‌گیرد. باید دید آیا در عمل هم می‌توانند موفق شوند یا خیر؟ چرا که اولا مشکلاتهای ما زیاد بزرگتر از دهه‌های قبل است و ثانیا ساختار اداره دولت، هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ چینش افراد زیاد در پیش‌برد امور اهمیت دارد که باید دید آیا تیم اقتصادی می‌تواند خواسته‌های خود را در این ساختار‌ها پیش ببرد یا خیر؟

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی



منبع