سوخت هیدروژن؛ انقلابی در مسافرتهای هوایی_آینده
[ad_1]
به گزارش آینده
به گزارش سای تک دیلی، با پیشرفتهای مهم حاصل شده در فناوریهای پرواز تا سال ۲۰۴۵ تقریبا همه پروازهای مسافت مختصر با سوخت هیدروژن انجام می شود. سوئد امکان پذیر پروازهای هیدروژنی را تا سال ۲۰۲۸ اغاز کند و انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ پروازهای هیدروژنی تا در گسترده گستردهتری از جهانی برقرار شوند.
مطالعات تازه از دانشگاه فناوری چالمرز سوئد حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۵ تقریبا همه مسافرت های هوایی تا در مسیرهای تا شعاع ۷۵۰ مایلی با هواپیماهای با سوخت هیدروژن امکان پذیر. علاوه بر این، یک نوع تازه از دستگاه تبادل گرمایی (heat exchanger) در حال ساخت است که می تواند این بُرد پروازی با سوخت هیدروژن را بیشتر از این نیز افزایش دهد.
توماس گرونشتت استاد دانشگاه فناوری چالمرز و مدیر قسمت فناوری هیدروژنی این دانشگاه او گفت: اگر همه چیز در جای خود قرار بگیرد، تجاریسازی پروازهای هیدروژنی می تواند زیاد سریع انجام شود. تا سال ۲۰۲۸ اولین هواپیمای با سوخت هیدروژن برای پرواز تجاری در آسمان خواهد می بود.
این پیشرفت های فناورانه داخل تونلهای بادی چالمرز قابل مشاهده است، جایی که محققان در تاسیسات پیشرفته خود شرایط جریان هوا را آزمایش میکنند. در این جا موتورهای با منفعتوری بالاتر انرژی در حال ساخت است. این موتورها راه را برای پروازهای ایمن و کارآمد برای هواپیماهای سنگین هموار میکنند.
این درحالی است که پروازهای با سوخت هیدروژن در مسافتهای مختصر و متوسط نزدیک به تحقق است. یک مطالعه تازه توسط دانشگاه چالمرز نشان داد پروازهای با سوخت هیدروژن این پتانسیل را دارند که تا سال ۲۰۴۵ نیاز ۹۷ درصد از همه مسیرهای پروازی داخل منطقه نوردیک (شمال اروپا) و ۵۸ درصد از حجم پروازهای مسافری را تامین کنند.
گسترش و ساخت دستگاه نوآورانه مبادله گرمایی
دستگاه های مبادله گرمایی بخشی مهم و حیاتی از صنعت هوانوردی هیدروژنی می باشند این چنین بخشی کلیدی از پیشرفتهای فناورانه در حال وقوع به شمار میروند. برای سبک نگاه داشتن سامانههای سوخت ملزوم است که هیدروژن در شکل مایع باشد و این یعنی هیدروژن باید زیاد سرد نگاهداری شود که دمای آن طبق معمول در حد منفی ۲۵۰ درجه سانتیگراد است. برای انتقال گرما بین هیدروژن زیاد سرد و موتور هواپیما، انواع جدیدی از دستگاه های مبادله گرمایی مورد نیاز است.

محققان دانشگاه چالمرز برای حل این مشکل از چند سال پیش برای ساخت نوع جدیدی از دستگاه مبادله گرمایی کار کرده اند. آنها اعتقاد دارند این نوع فناوری تبادل گرمایی با بهینه سازی زیاد تر در یک هواپیمای تجاری ایرباس آ – ۳۲۰ می تواند برد مسافتی را تا حد ۱۰ درصد یا معادل مسیر بین گوتنبرگ و برلین بهبود بخشد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
[ad_2]