ایران کنار میانمار و کره شمالی/ چرا عضویت در FATF یک الزام است؟_آینده
به گزارش آینده
ایران عضو افایتیاف نیست. کنوانسیونی که بیشتر از اعضای سازمان ملل، عضو دارد. بر پایه اطلاعات اظهار شده ۱۹۴ سرزمین جهان در این سازمان عضویت دارند اما مخالفان عضویت در افایتیاف با استناد به این که به علت تحریمها این عضویت ثمری برای ایران ندارد با این نوشته مخالفت میکنند.
سال ۱۳۹۴، بعد از امضای برجام، دولت زمان تلاشی گسترده را برای عضویت در این سازمان در دستور کار قرار داد اما در عمل به در بسته خورد و با گذشت نزدیک به یک دهه هم چنان این بحران پابرجاست.
پای افایتیاف به انتخابات باز شد
چهاردهمین رییسجمهوری ایران در پانزدهم تیرماه انتخاب شده است اما در رقابتهای زودرس انتخاباتی مسالهی افایتیاف به مسالهای پرسر و صدا تبدیل شد. مصطفی پورمحمدی، کاندیدایی که زیاد متفاوت در این انتخابات ظاهر شد، در این خصوص سخنانی داشت و خبرداد که سعید جلیلی یکی از با اهمیت ترین مخالفان عضویت در این سازمان است.
او در جریان مناظره انتخاباتی در سی و یک خرداد آشکار کرد: «یادم است در شورای عالی امنیت ملی در سال ۹۵، من مفصل سخن بگویید کردم درمورد مشکلات افایتیاف؛ ایشان آخر جلسه او گفت اگر تو مسئول باشی ما قبول داریم ولی بقیه آقایان را قبول نداریم. ما باید اصل نوشته را حل کنیم!»
این سخنان پورمحمدی موجی تازه را حوالی این نوشته در رسانهها و افکار عمومی شکل داد، حتی آذری جهرمی نیز در توییتی این نوشته را مورد اشاره قرار داد و نوشت: «میدانید که آثار عدم اجرای آن در سرزمین چیست؟ نپیوستن به افایتیاف با سفره مردم چه کرد؟ سفره از ما بهتران چه؟ آیا این نوع تفکر با لیاقت مدیریت بر این سرزمین است؟» حتی جلیل محبی، که خود از مخالفان جدی پیوستن به افیتیاف است و پیش از این در نشستی در کلابهاوس خبرآنلاین دلایل مخالفت خود را خبرداد نیز در صفحهی شخصیاش نوشت: سکوت جلیلی در خصوص جملهای که پورمحمدی درمورد افایتیاف نقل کرد تایید سخنان او می بود. در این صورت جلیلی پشت پرده با افایتیاف موافق است و فقط با اجرای ان در دولت روحانی مخالفت بوده است.
مسئلهای که محبی، بدان اشاره دارد یقیناً نباید نادیده انگاشته شود. جلیلی جدا از تکذیب نکردن این نوشته، یقیناً از مخالفت با این مساله در جریان مناظرههای انتخاباتی نیز دست برنداشت و دائما بر این مسئله اصرار کرد که ایران در نوشته افایتیاف و برجام طلبکار است. او صراحتا در این عرصه او گفت: «در او گفت و گو FATF که آقای پورمحمدی در مناظره گفتن کردند، اصل ماجرا بر سر مبارزه با پولشویی می بود، ما ۳۹ بند آن را اجرا کرده بودیم و دوستان به جای طلبکاری، میخواستند بدهکار شوند که ما زیر بار نرفتیم، به آقای پورمحمدی گفتم شما که میگویی این قانون اینطور باید اجرا شود چرا خودتان آن را اجرا نمیکنید؟»
زیان ناشی از نپیوستن به افایتیاف چیست؟
در طول یک دههی قبل چندین دفعه مناظراتی بین موافقان و مخالفان این نوشته برگزار شده است. به تازگی و بعد از خروج ترکیه از لیست خاکستری افایتیاف، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خبرداد: هزینهزمان عدمالحاق به افایتی اف، چنان عظیم است و تبعات گسترده دارد که نمیتوان آن را عددگذاری کرد.
مهرداد سعادت حرف های است: گزاره «ترکیه، در لیست سیاه نبوده است» به این معناست که ارتباطات مالی و مبادلات تجاری این سرزمین با جهان قطع نشده می بود. به همین علت هم از ابتدا، حالت این سرزمین همانند ایران که گرفتاریهای بسیاری در عرصه مبادلات جهانی دارد، نبوده است. رشد و گسترش کشورها، به پارامترهای بسیاری بستگی دارد؛ اگر بخواهیم ترکیه را با ایران قیاس کنیم، نخست باید به این مساله اشاره کرد که سرزمین ما به طور کلی خارج از معاهده افای تی اف می بود.
این فعال اقتصادی، بزرگترین مطالبه قسمت خصوصی را الحاق به افای تی اف دانست و اظهار کرد: پیوستن به افایتیاف مدام، خواستهی واقعی قسمت خصوصی بوده است چراکه بدون خروج از لیست سیاه و خاکستری، امکان مبادله با دنیا به شکل رسمی وجود ندارد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی یقیناً در مناظرهای با مصباحیمقدم توضیحاتی دقیق و مبسوط در این عرصه دارد. وی در این مناظره که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد، اصرار کرد: این عدم عضویت برای ایران چیزی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار هزینه در هر سال دارد و همه این هزینه به جیب مردم سرشکن میشود. اکنون روال اندوخته گذاری رو به تنازل است و افزایش قیمتها را ناظر هستیم و قطعا یکی از عناصر زیاد مهم آن عدم الحاق است؛ به این علت اگر ما مفهوم منافع ملی را مبنا قرار دهیم و منافع گروهی را مبنا قرار ندهیم، آنوقت میفهمیم که چه مقدار در این ۷ الی ۸ سال لطمه خوردیم. من همه داستان را در این میبینم که احتمالا افرادی که به مجمع تشخیص مصلحت گزارش میکنند، واقعا صلاحیت فنی و تخصصی گزارش کردن را ندارند. اعتقاد دارم در پی همه این گزارشها، منافع وجود دارد. اگر قرار باشد بخواهیم بدون او گفت و گو منفعت به داستان نگاه کنیم، حداقل او گفت و گو این است که کارشناسانی که این گزارش ها را کردند اساسا صلاحیت گزارش کردن نداشتند.
مسئله مهم اینجاست که برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان از تلاش دولت احمدینژاد برای پیوستن به این کنوانسیون پرده برداشتهاند و برخی نیز پیش از برگزاری انتخابات سیزدهم بر این نظر بودند با یکدست شدن حاکمیت و روی کار آمدن رییسجمهوری اصولگرا این مشکل خاتمه خواهد یافت اما در سه سال فعالیت دولت شهید رییسی این چنین اتفاقی رخ نداد و ایران هم چنان در لیست سیاه افایتیاف باقی ماند.
وجود در لیست سیاه به معنی نبوده است امکان دسترسی به شبکه بانکی و مراودات مالی جهانی. هر چند پزشکیان قول صریحی درموردی نوشته افایتیاف نداده است اما باز شدن پای این پروندهی باز به انتخابات ریاست جمهوری نشان از الزام حل مشکل دارد. مشکلی که یک دهه است ایران را دچار کرده وسبب شده به علت عدم عضویت، ایران از شبکهی بانکی چین و روسیه به گفتن دو شریک مهم تجاری و سیاسی خود نیز نصیب باشد.
ایران، کره شمالی و میانمار سه کشوری می باشند که در لیست سیاه اقفایتیاف وجود دارند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع