دردسر تازه رونالدو در یورو ۲۰۲۴/ عکس_آینده
به گزارش آینده
کریستیانو رونالدو این روزها به همراه تیم ملی کشورش پرتغال در یورو ۲۰۲۴ وجود دارد. یوفا به گفتن برگزارکننده تورنمنت دوست دارد رونالدو و تیمش هر چه زیاد تر در یورو وجود داشته باشند، چرا که نام رونالدو علتمیشود این تورنمنت بیشتر از پیش مورد دقت مخاطبان قرار داشته باشد. اما یوفا حاضر نیست قوانین خود را برای کریس رونالدو زیر پا بگذارد، به خصوص هنگامی پای قوانین تجاری و اسپانسری به بین میآید. 
آخرین بازی رونالدو در یورو، دیدار پرتغال و اسلوونی، با اتفاقات بسیاری همراه می بود و به یک درام همهعیار تبدیل شد. تبلیغاتچیها نمیتوانستند سناریویی بهتر از این فکر کنند که رونالدو در جریان بازی پنالتی تیمش را از دست بدهد و سپس به گریه بیفتد، در نهایت در ضربات پنالتی انتهای بازی باز هم پنالتی بزند و این بار با گل کردن پنالتیاش در پیروزی و صعود سلسائو نقش بازی کند. 
اما جنجال تازه درمورد بازی پرتغال و اسلوونی از وقتی اغاز شد که کمپانی WHOOP دادههایی را انتشار کرد که از طریق دستگاههای هوشمند وصل شده به بدن رونالدو در آن مسابقه به دست آمده می بود. WHOOP سازنده این نوع تجهیزات است و انتشار کردن این دادهها بدون شک تبلیغ بزرگی برای برندش به حساب میآید. 
شرکت WHOOP با نشان دادن افت شدید ضربان قلب رونالدو در زمان به ثمر رساندن اولین ضربه پنالتی خبرساز شده و در روزهای تازه این خبر به یکی از با اهمیت ترین خبرهای یورو تبدیل شده است. 
مشکل اینجاست که شرکت WHOOP با یوفا قرارداد اسپانسری ندارد و نمیتواند بدون کسب اجازه از برگزارکننده یورو، به شکل مخفیانه با منفعت گیری از این تورنمنت برای برند خود تبلیغ کند. کارشناسان حقوق تجاری میگویند این عمل WHOOP مصداق بارز اتفاقای است که از آن به گفتن ambush marketing یا بازاریابی کمین یاد میشود. 
بازاریابی کمین مطابق تعریف یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه است که به برنده پشتیبانی میکند بدون این که اسپانسر رسمی یک اتفاقات باشند خودشان را با منفعت گیری از آن اتفاقات تبلیغ کنند. 
ریکاردو فورت، رئیس اسبق اسپانسری در ویزا و کوکاکولا، خبرداد از نظر حقوق تجارت بینالملل شرکت WHOOP با این عمل قوانین یوفا را نقض کرده است. او میگوید کریستیانو هم مطابق قوانین حق نداشته در بازاریابی کمین این شرکت نقش بازی کند و قطعا یوفا او را مجازات خواهد کرد. کریستیانو به گمان زیاد برای این تبلیغات با جریمه مالی از طرف یوفا روبه رو خواهد شد. 
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها 
منبع
