۵ فیلم مهم لیلا حاتمی که حتما باید دید_آینده
به گزارش آینده
آخرین فیلمی که از لیلا حاتمی به روی پرده سینما رفت، «فکر» ساخته علی بهراد می بود که پارسال اکران محدودی داشت. «فکر» داستان راننده تاکسی اینترنتی جوانی است که به دختری شیرینیفروش علاقهمند است، اما جرئت ابراز علاقه به او را ندارد و مسافران زنش را به شکل دختر مورد علاقهاش میبیند. فیلم را عدهای از منتقدان پسندیدند و عدهای هم نه. اما بازی حاتمی در نقش چند زن با روحیههای متفاوت و از طبقات اجتماعی گوناگون از نقاط قوت فیلم می بود. سپس از آن فیلم فرد دیگر از حاتمی در سینما به نمایش درنیامده.
حاتمی سپس از «فکر» در «پیرپسر» اکتای براهنی بازی کرد که تا این مدت اکران نشده و پخش آن از یک شبکه ماهوارهای تقریبا اکرانش را در داخل سرزمین منتفی کرده. فیلم دیگر حاتمی که سپس از «فکر» در آن به ایفای نقش پرداخته، «وقتی برای ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان، فیلمساز بریتانیایی ایرانیتبار است.
نیکی کریمی تهیهکننده این فیلم است و با این که پارسال خبر پایان مرحله های فنی فیلم رسانهای شد، تا این مدت خبری از اکران آن نیست. یقیناً فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمتالله را پشت خط اکران دارد که در دولت سیزدهم گره از کار آن باز نشد و باید دید آن در دولت تازه تصمیم تازهای درمورد آن اتخاذ میشود یا نه.
از نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ به اینسو، حاتمی جز «قاتل و وحشی» به نماش درنیامده فیلم مهمی نداشته و قرار است در فیلم جدیدی به نام «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی که کارگردان فیلمهای کودک است بازی کند.
«خاتی» مخفف خاتون است و گویا همانند دو فیلم دیگر نجفی حال و هوای کودکانه دارد. سعید آقاخانی هم نقش مواجه حاتمی در این فیلم را دارد. حاتمی در ۵۱ سالگی هم چنان یکی از ستارههای مسلم سینمای ایران است. خبر وجود حاتمی در این فیلم را غنیمت دانستیم که ۵ نقشآفرینی مهم او را در سینما مرور کنیم.
رگ خواب (حمید نعمتالله، ۱۳۹۵)
مینا سپس از جدایی از همسرش از نظر عاطفی شکننده است و از نظر مالی تحت سختی. او که به جستوجو شغل و سرپناهی میگردد تحت تاثییر محبتهای کامران، مدیر رستورانی که در آن کار میکند، قرار میگیرد و به او وابسته میشود. اما کامران مردی نیست که مینا تصورش را دارد. کمکم مینا به شکل زندانی کامران در ساختمانی که همانند قلعههای نفرینی گوتیک است درمیآید.
احتمالا اگر بازیگر فرد دیگر جای حاتمی می بود، فیلم با دقت به خط روایی نامعقولش، به گمان زیاد آنقدر مورد دقت قرار نمیگرفت. شکنندگی ذاتی مؤکد در چهره و حرکات و فیگور حاتمی است که تماشاگر را به جستوجو کردن سرنوشتش قانع میکند. بازی در این نقش جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول را از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد.
در دنیای تو ساعت چند است؟ (صفی یزدانیان، ۱۳۹۲)
گلی سپس از بیست سال زندگی در فرانسه به ایران و زاد گاه خود رشت برمیگردد. فرهاد، همبازی کودکی گلی و عاشق محجوب او در جوانی که تا این مدت در بینسالی عشق گلی را در سر دارد، در رشت به استقبالش میرود، اما گلی اصلاً او را به یاد نمیآورد. حالوهوای رشت و شیمی رابطه گلی و فرهاد (با بازی علی مصفا) در بین زیاد تر منتقدان و تماشاگران استقبال عجیبی از فیلم را رقم زد.
گلی با فراموشیاش عشق فرهاد را عملا تکذیب میکند، اما بیاعتنایی او به مرد عاشق بعد زننده نیست و تماشاگر را از او متنفر نمیکند که این هم از قوت و جذبه حاتمی میآید.

جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹)
سیمین میخواهد برای زندگی به خارج برود، اما همسرش نادر که پدری مبتلا به نسیان دارد، حاضر نیست همراه او مهاجرت کند. راهحل جدایی است، اما آمدن راضیه، زنی از طبقه پایین، به خانه نادر برای مراقبت از پدر او علتابراز اتفاقاتی میشود و سیمین و نادر اکنون، جز مهاجرت و جدایی، مشکل فرد دیگر هم دارند. سیمین زنی جدا گانه از طبقه متوسط و معلم زبان است که در دادگاه حاضر نیست نادر را به ناروا متهم به چیزی کند.
میگوید تنها مشکل او با نادر این است که حاضر به مهاجرت نیست؛ یقیناً در ادامه اشکار میشود که نادر و سیمین همانند هر زوج فرد دیگر بیشتر از اختلاف بر سر مهاجرت با هم مشکل دارند. سیمین آیکونیکترین نقشآفرینی حاتمی در سینماست.

بیپولی (حمید نعمتالله، ۱۳۸۷)
شکوه و ایرج (با بازی بهرام رادان) زوج جوانیاند که دچار یک دوره بیکاری و بیپولی خواهد شد و تلاش در حل مشکلات دارند، اما تلاش آنها اوضاع را پیچیدهتر میکند.
حاتمی نقش دختری سادهدل را بازی میکند که سادهدلیاش به حماقتهای شوهرش بال و پر میدهد. شکوه نگاه تخت و تکبعدیای به جهان دارد و همین خصلت او مکمل بلندپروازیهای بیفرجام شوهرش برای پول درآوردن است. حاتمی برای بازی در این نقش از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵)
لیلا و رضا (با بازی علی مصفا) تازه عروس و دامادی می باشند که بچهدار نمیشوند. سپس از کلی دوا و درمان بینتیجه، مادر رضا که اصرار به بچهدار شدن پسرش دارد، از لیلا میخواهد که رضایت دهد رضا زن دوم بگیرد و سپس از بچهدار شدن از زندگی آنها خارج شود. لیلا اول این شرط را میپذیرد، ولی بعدا نمیتواند این وضع را تحمل کند.
سپس از جدایی رضا از همسر دومش، رضا خانواده لیلا را راضی میکند که با دخترش به دیدار او برود. اولین نقش مهم حاتمی در سینما که قبلا در دو فیلم پدرش مرحوم علی حاتمی، «کمالالملک» (۱۳۶۲) و «دلشدگان» (۱۳۷۰)، بازی کرده می بود. با این فیلم سینمای ایران صاحب بازیگر قابل و حرفهای شد که بیشتر از دو دهه است در بین بازیگران درجه اول سینمای ایران حضوری مستمر داشته است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع