درگذشت یک بازیگر در خانه‌اش

درگذشت یک بازیگر در خانه‌اش_آینده

[ad_1]
به گزارش آینده

این هنرپیشه که از چهره‌های مهم موج سینمای فرانسه محسوب می‌شود و در آثار سینماگران مطرحی چون «فدریکو فلینی»، «ژاک دمی»، «سیدنی لومت»، «برناردو برتولوچی» و «کلود للوش» نقش آفرینی کرده در خانه‌اش در پاریس و در سن ۹۲ سالگی درگذشته است.

«آنوک اِمه» زیاد تر برای بازی در روبه رو «ژان لوئی » در فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته «کلود للوش» (۱۹۶۶) شناخته می‌شود که برای آن نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن و برنده گلدن گلوب شد.

او این چنین سابقه وجود در آثار برجسته سینمای هنری همانند «زندگی شیرین» و «هشت و نیم» از ساخته‌های «فدریکو فلینی»، «لولا» به کارگردانی «ژاک دمی»، «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» و «تراژدی یک مرد مضحک» از «برناردو برتولوچی» ظاهر شده است.

فعالیت حرفه‌ای او در عرصه سینما در اواخر دهه ۱۹۴۰ اغاز شد و تا آخر راه و فیلم «بهترین سال‌ها» ساخته «کلود للوش» در سال ۲۰۱۹ ادامه یافت.

«اِمه» که سابقه بازی در بیشتر از ۸۰ تاثییر بلند را در کارنامه دارد در فیلم ساخته «رابرت آلتمن» در سال۱۹۹۴ با گفتن «آماده پوشیدن»، «علفزار درخت توس» به کارگردانی «مارسولین لوریدان-ایونس» (۲۰۰۳) را دارد که در آن او نقش یک بازمانده از هولوکاست را بازی می کند که ۶۰ سال بعد از جنگ به آشویتس باز می گردد.

«آنوک اِمه» در ۲۷ آوریل ۱۹۳۲ در پاریس به دنیا آمد و نام مهم او «نیکل فرانسوا فلرونس دریفوس» می بود و پدرش «هنری دریفوس» و مادرش «ژنو سوریا» نیز هر دو بازیگر بودند.

در طول جنگ جهانی دوم، او برای جلوگیری از آزار و اذیت نازی‌ها، از نام مادرش منفعت گیری می‌کرد و بین پاریس و جنوب فرانسه رفت وآمد می‌کرد و در یک مدرسه شبانه روزی در کوه های آلپ تحصیل کرد و در آنجا با «راجر وادیم» آشنا شد که بعدها فیلم «و خدا زنان را آفرید» را ساخت.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

وقتی که او ۱۴ ساله می بود، توسط یک کارگردان به نام «هنری کالف» کشف شد و برای بازی در نقش شخصیتی آنوک در درام عاشقانه‌ «خانه زیر دریا» محصول ۱۹۴۷ انتخاب شد و از آن بعد تصمیم گرفت نام حرفه‌ای خود را آنوک بگذارد و سپس از آن نیز نام خانوادگی «اِمه» (که در زبان فرانسوی به معنی «دوست‌داشتنی» است) را برای خود برگزید.

او در ۱۶ سالگی در فیلم «عاشقان ورونا» (۱۹۴۹)، اقتباس «آندره کیت» از نمایشنامه رومئو و ژولیت بازی کرد.

در طول دو دهه سپس، «آنوک اِمه» در بیشتر از ۴۰ فیلم بازی کرد و نام خود را در فیلم های فرانسوی همانند درام «ارتباطات بد» ساخته «الکساندر آستروک» (۱۹۵۵) که الهام قسمت سینماگران موج نو سینمای فرانسه می بود و این چنین فیلم «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» درمورد «آمادئو مودیلیانی» نقاش ایتالیایی اغاز قرن بیستم وجود یافت.

در سال ۱۹۶۰، «فدریکو فلینی» او را برای بازی در شاهکار خود «زندگی شیرین» در کنار «مارچلو ماسترویانی» انتخاب کرد و «آنوک اِمه» سه سال سپس مجدد در فیلم کلاسیک «هشت و نیم» بار دیگر با این کارگردان بزرگ ایتالیایی همکاری کرد.

او این چنین در فیلم شوق‌انگیز روان‌شناختی «قرار ملاقات» (۱۹۶۹) به کارگردانی «سیدنی لومت» بازی کرد، که در آن زنی را به عکس کشید که شوهرش (عمر شریف) به او شک دارد.

اما بازی در فیلم «یک و مرد و یک زن» ساخته «کلوود للوش» در سال ۱۹۹۶ و در نقش روبه رو «ژان لوئی ترنتینانت» شهرت بین‌المللی را برای «امه» به ارمغان آورد و این فیلم بعد از کسب نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن در چندین شاخه از جوایز اسکار نامزد شد. 

این فیلم که در سه هفته با بودجه اندک فیلمبرداری شد، ۱۴ میلیون دلار در ایالات متحده و بیشتر از ۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و «آنوک امه» اولین هنرپیشه‌ای می بود که برای یک نقش فرانسوی زبان نامزد اسکار شد، اگرچه در روبه رو «الیزابت تیلور» برای فیلم «چه فردی از ویرجینیا ولف می‌ترسد» ناکامی خورد.

«آنوک امه» در سال ۲۰۰۲ با دریافت جایزه افتخاری آکادمی فیلم فرانسه (سزار) مورد تقدیر قرار گرفت.

 

ببینید: ویدیوی جنجالی بهاره رهنما درمورد سفرش به کربلا/ ویدئو

ببینید: تغییرچهره مرسده سریال ترش و شیرین با گذشت ۱۷ سال/ عکس

 

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی

[ad_2]

منبع