امین حیایی با «کوکتل مولوتوف» به دنیای کمدی بازمیگردد
«هاوایی» حیایی را مجدد به مسیری بازگرداند که روزگاری با اهمیت ترین یکهسوار آن می بود. تازه ترین فیلم حیایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری روایتی کمدی از دهه ۱۳۵۰ است که مشخص می کند ستاره دهه ۱۳۸۰ سینمای ایران تصمیم کرده به روزهایی خوشش برگردد و با کمدیها نشان دهد که تا این مدت هم میتواند علتفروش فیلمها شود و در وجود پژمان جمشیدی و بهرام افشاری و دیگر رقیب ها حرفی برای گفتن داشته باشد.
برگشت حیایی به کمدی به معنی دوریاش از درام نیست. «غریزه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و با وجود حیایی دو سالی هست که در انتظار اجازه اکران است. «غریزه» عاشقانهای است که در اواخر دهه چهل خورشیدی روایت میشود. فیلم قرار می بود در جشنواره چهلم فجر به نمایش درآید، اما گویا اصلاحیههایی بر آن داخل شد که تا امروز اکران آن را در هالهای از ابهام فرو برده است.
در سال ۱۴۰۱ او گفتوگویی از حیایی در سالنامه «توانایی» انتشار شد که در آن حیایی درمورد این فیلم حرف های می بود: «سیاوش اسعدی واقعا برای این فیلم زحمت کشیده است. برای نگارش فیلمنامه آن سالها زمان گذاشته و با اقتباس از داستانی که از پدرش داشته آن را نوشته است. در واقع او با اندوخته شخصی خود این فیلم را ساخت و اکنون این چنین وضعیتی برایش پیش آمده است. این فیلم پروانه ساخت گرفته می بود و همه مجوزها را داشت؛ در واقع به همین علت سیاوش اسعدی خانه خود را فروخت تا هزینه تشکیل این فیلم فراهم کند. در نهایت فیلم نهایی شد و مسئولان انها گفتند نه؛ باید اصلاح شود و به این ترتیب یک سری اصلاحیه به آن داخل کردند.»
«برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری، که حیایی برای آن موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد چهلمین جشنواره فجر در سال ۱۴۰۰ شد، نیز دیگر کار درام و غیر کمدی حیایی است که تا این مدت اکران عمومی نشده است. به این دو فیلم اضافه کنید «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمتالله را که حیایی در آن ایفاگر نقشی متفاوت است.
حیایی خود درهمان او مباحثه با «توانایی» درمورد این فیلم حرف های می بود: «فکر میکنم اگر فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشد، یکی از پرسروصداترین فیلمهای تاریخ سینمای ما لقب میگرفت. چون به قدری این فیلم خاص و متفاوت است و در آن نگاه عجیبی از یک کارگردان به یک ماجرا و داستان جنایی دیده میشود که حدی نمیتوان برایش متصور می بود.»
با به بنبست خوردن اکران فیلمهای درام امین حیایی و استقبالی که در یک سال تازه از کمدیها در گیشه شده، شگفت نیست که او هم همانند جواد عزتی که زمانها به بازی در نقشهای درام مشغول می بود و کمتر سراغ کمدی میرفت، ترجیح دهد که در سال تازه زیاد تر در فیلمهای کمدی ظاهر شود تا هم موقعیتش در سینما به خطر نیفتد و هم از نظر مالی شرایط بهتری برایش مهیا شود. در این حالت، شنیدن خبر ساخت «هاوایی ۲» با وجود حیایی اصلا شگفت نیست.
فعلا همه راههای دیگر در سینما بسته است و همه مسیرها به نوع خاصی از کمدی ختم میشود.
منبع