تراژدی جواد عزتی که از مس به طلا رسید
[ad_1]
او که بیشتر از نیمی از راه بازیگریش را با نقشدومهای خندهآور پیدرپی در فیلمهای مسلسلوار و شخصیتهای بامزه در سریالهای دنبالهدار طی کرده، اکنون به بازی در نقشاولهایی دعوت میبشود که قراراست در آن عصیان به عصب بزند و بیقرار به قیام. او که در پرفروشترین فیلم کمدیاش (هزارپا) روی سیجی مینشست و طعنههای مهران احمدی پیکانباز را که شهره عالم و آدم در اینستا شد لقمه شوخی میکرد و در صحنه بزن و برقص با عطاران پا به دست در عرقگیر طوفان برقرار، در پرطرفدارترین فیلم شوقانگیزش که برخی تا این مدت او را مستحق بردن جایزهای میدانند که برایش نامزد هم نشد (شنای پروانه) در غرقترین حالت گردابی که داداشی میتواند در حوالی جاده ساوه دچارش بشود دستوپا زد و غم خورد و قمه کشید تا صحنه شکنجه دادن ناتوهای محل درست رقم بخورد و سکانس روکردن دست نامرد عالی جا بیفتد. فراموش نکنید که در حافظه ما در این چنین سفری مناظری چون تمناهای بابا اتی (قهوهتلخ) تا امدادگر بیامداد گردان مانده در محاصره (تنگه ابوغریب) از چشم مسافران دور نمانده.
سرنوشت را اگر با بیرحمی بخوانیم باید پذیرفت که جوان بااستعدادی که ۲ دهه در سینمای پرفراز و نشیب ما گلیمش در گرداب نقشهای دوم سالم از آب بیرون آمده همیشه در سایه بوده و نقشدوم مانده حتی هنگامی زمین و زمان درخشیدن او را مهیا کردند و حتی اسمش اول تیتراژ و پوستر و سردرها آمد.
انگار این داستان را فردی نوشته و چند نفری از رویش چند باری مشق کرده بودند که صحنه با عزتی خوب است اما کامل نیست. او همیشه نیازمند مکمل است تا بازی دربیاید و صحنه همه بشود. نقش دوم بودن عزتی در پرتلاشی خستگیناپذیرش در سیاهه سریالبازی و فیلمسازی نمود دارد. او در همه این آثار که همه انها بخشی از محفوظات ذهنی مخاطبان است آنقدر شاخص است که مشخصه هیچکدام نیست.
بخشی جدانشدنی از همه و درهمتنیده با اجزای دیگر اما نه به نام و گفتن: جواد عزتی. از سریال جواد رضویان (قرارگاه مسکونی) و سیروس مقدم (چاردیواری) تا فیلم همایون اسعدیان (طلا و مس) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز). عزتی در همه سکانسهایی که در این فیلمها اگر قند مکرر است یا زهر هلاهل هر چه هست بازیگری است در کنار دیگران. نه آن چیزی که شهاب حسینی می بود در «آفریقا» یا صابر ابر در «همهچیز برای فروش» یا نه آن چیزی که سند خورد به نام هادی حجازیفر در «آتابای» یا نه آن دقت همگانی در بین جمع که نصیب پژمان جمشیدی شد در «جهان با من برقص».
دوم ماندن این بازیگر کمنقص تا جایی پیش میرفت که انگار باید برای همیشه او را سندی برای بیاهمیتی نقش مختصر و بلند محاسبه کنیم. نقشاولهایی که دورش پر از بازیگر باشد (دوزیست) یا نقشاولهایی که حاشیهاش تسلط کند (فرشتهها باهممیآیند) چارهساز نبوده است. سفر مجدد به آسیای دور (اکسیدان و چهارانگشت) افاقه نکرد و پول در «آینهبغل» و خون در «لاتاری» احاطه نشد. بیرون آمدن جواد عزتی از سایه و بستن پرونده کنار نقشاولها و نقشاولهای کناری نیازمند جستنی بلندتر می بود. پرشی به ارتفاع نیازهای تازهای که جمعیت رویکرده به داستانهای تازه بلند مصور ایرانی از قهرمانش طلب میکنند. خونین و بیپروا. حریص و بیدقت به سرانجام. همه جانی که در طول ۲۰ سال مانده می بود و جان به در برده می بود، همانند آخر داستانی ناخوش اما متقاعدکننده برای مخاطبان مهیا شد. جواد عزتی، تاج نقشاول را سرانجام در تصویری تمثیلی که برای کنایه به محل اقتباس پیرنگ سرخرنگ هم می بود، بر سرگذاشت.
در اقتباسی ۲لایه از شکسپیر/ حسینیزاد (زخمکاری) طی مراسمی با بسط حرص و قبض انتقام تماشاگران هفتهبههفته، تکهبهتکه جامه تلخ و شیرین نقشدومی را از تن بازیگر محبوبشان درآوردند و ردای نقشاول را در وسط صحنه تنش کردند.
در همان هفتههای غیبتش در فصل دوم معلوم شد که عزتش بیشتر از قرب صحنه است که با اهمیت ترین علت برای سکوی نمایش اشتراکهای چند صدهزارتایی می بود که در شبکه خانگی کمرقابت فارسی مبارز میطلبید. جواد عزتی در جشنواره امسال فیلم ساخته و بازیکرده. آخر خوش داستان او در کارگردانی سپس از آن در بین مخاطبان مالکش شده کار سختی است. ایستان در بین صحنه و نگاه سنگین و سرد همه را روی پوست خود خیش کشیدن.
[ad_2]
منبع