ممیزی «هاوایی» میانه اکران عمومی/ پای «ریحانه پارسا» در بین است؟
[ad_1]
فیلم سینمایی «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی با نام قبلی «رقصنده» تازه ترین فیلم کمدی امسال سینماهای سرزمین است که اکران عمومی آن از دو هفته پیش اغاز شد و زیاد سریع توانست در جدول فروش هفتگی، با پشت سر گذاشتن «هتل» و «ویلای ساحلی» صدرنشین بشود.
هر چند کیفیت این فیلم از منظر کمدی و سینمایی با انتقاداتی همراه می بود، اما بهواسطه وجود امین حیایی و امیر جعفری در ویترین فیلم، ناظر استقبال خوبی از آن بودیم و فیلم در همین بازه وقتی مختصر توانست فروش خود را از مرز ۲۱ میلیارد تومان فراتر ببرد.
اکنون با اطلاعیه رسمی وزارت ارشاد، اظهار شده است که بعد از «بازبینی مجدد» قرار است اصلاحات تازهای به این فیلم اعمال بشود.
دلنشین این که این خبر در روزی انتشار شد که این نقش قول از کارگردانش در فضای مجازی درحال انتشار کردن می بود: «دوستان در اداره نظارت و ارزشیابی به خصوص آقای روحالله سهرابی برای نمایش این تاثییر با ما همکاری خوبی داشتند. هر فیلم برای نمایش با ممیزیهایی روبه رو میبشود و هاوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. برخی اوقات این ممیزیها به تاثییر لطمه داخل میکند، اما از آنجا که آقای سهرابی خودشان هم فیلمساز می باشند در رابطه ممیزیها با ما گفتگو کردند و اصلاحات ملزوم به شکلی صورت گرفت که لطمهای به کلیت تاثییر داخل نشود.»
وزیر دستور بازبینی مجدد «هاوایی» را داد
امروز سازمان سینمایی در اطلاعیهای رسمی خبرداد: «فیلم هاوایی در سال ۱۳۹۷ تشکیل شده و در سال ۱۴۰۲ با اصلاحات تعداد بسیاری به روی پرده رفته است. بنابر اصرار وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دقت به دغدغه دلسوزانه عرصه فرهنگ و هنر، فیلم سینمایی هاوایی مجددا مورد بازبینی قرار گرفته و موارد فرد دیگر که جهت تشکیل حساسیت یا نگرانی در مخاطبان شده از فیلم حذف و یا تحول اشکار کرده است. بدین منظور اکران این فیلم بعد از نظارت مجدد با اصلاحات انجام شده، بهنمایش گذاشته خواهد شد.»
در این اطلاعیه آمده است: «فیلم هاوایی با ایده مرکزی ضد مهاجرت و هشدار به افرادی که بدون مطالعه، شناخت کافی و درست، مسیر مهاجرت یا پناهندگی را در پیش میگیرند، تشکیل شده و با زبان طنز به مسائل و مشکلات پیشروی این افراد پرداخته است. با این وجود به علت مهاجرت یکی از بازیگران زن این فیلم و وجود برخی لحظههای نه چندان مناسب در قسمتهایی از آن، این تاثییر چند سالی امکان اکران نداشته است تا این که با انجام اصلاحات زیاد و با رویکرد هشدار به جامعه مقصد که سودای مهاجرت دارند و یقیناً با نگاه مساعدت اندوختهگذار فیلم که دچار مشکلات مالی شده می بود، روانه پرده شد.»

سازمان سینمایی این چنین پافشاری کرده است: «برخی از نماهای فیلم مذکور که در فضای مجازی انتشار در حال بازنشر است، جزو اصلاحات فیلم قبل از اکران به شمار رفته و بدون اجازه اداره نظارت سازمان سینمایی انتشار شده است و قطعا مطابق قانون با عوامل انتشار کردن برخورد قانونی خواهد شد.»
در این اطلاعیه اشاره مستقیمی به موارد «حساسیتزا» در فیلم نشده، اما برخی شنیدههای غیررسمی حکایت از تأثیر وجود ریحانه پارسا بر حواشی این فیلم دارد. به نظر میرسد بخشی از ممیزی مورد نظر ارشاد هم مربوط به سکانسهای نقشآفرینی این بازیگر باشد و باید دید این فیلم در ادامه اکران عمومی خود، دچار چه حذفیاتی خواهد شد.
فیلمهایی که میانه اکران ممیزی شدند
ماجرای اکران عمومی یک فیلم و عکس العمل رسمی وزارت ارشاد به اعتراضات نسبت به آن یقیناً ماجرایی مسبوق به سابقه است و حتی بودهاند فیلمهایی که سپس از نصف روز اکران عمومی، از سوی سازمان سینمایی با حکم توقیف روبه رو شدند!
فیلم پرحاشیه «برزخیها» را میتوان یکی از معروفترین مثالها از این دست دانست که سپس از اغاز اکران عمومی از سوی برخی گروههای تندرو با اعتراض روبه رو شد و ناگزیر نه فقط اولین حکم توقیف بعد از انقلاب را دریافت کرد که عوامل مهماش هم ممنوعالکار شدند.
فیلمهای فرد دیگر همچون «آدم برفی»، «تحفه هند»، «مارمولک»، «نقاب» و «خانه پدری» هم از فیلمهایی می باشند که در طول سالهای سپس، با سرنوشتی شبیه روبه رو شدند و مدتی سپس از اغاز اکران عمومی، حاشیهها دامنگیر آنها شد و اکرانشان نا همه ماند.
از دیگر فیلمهای شاخصی که همین شرایط را بهصورت جدیترتجربه کرد فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش می بود که در همان روز اغاز اکران عمومی آن، برخی گروههای تندرو عمل به تجمع در برابر سینماهای نمایشدهنده کردند و اینگونه، در کمتر از نصف روز، فیلم از پردهها پایین کشیده شد و تا همین امروز هم چنان در محاق توقیف باقی مانده است.
یقیناً تا این مدت اشکار نیست که «هاوایی» چه سرنوشتی اشکار میکند، اما تا اینجا، از منظر عکس العمل ارشاد برای ممیزی مجدد آن در عکس العمل به آنچه «حساسیت» توصیف شده، سرنوشتی شبیه با همین آثار داشته است.
[ad_2]
منبع