جمعه سیاه در ایران، اما از نوع مشقی‌اش

جمعه سیاه در ایران، اما از نوع مشقی‌اش

[ad_1]

جمعه سیاه که سابقه‌ای تاریخی در آمریکا دارد، بخاطر تخفیف‌های بالا و باورنکردنی ای که فروشندگان روی اجناس خود می‌گذارند، به شدت معروف و محبوب شد و همچون تعداد بسیاری از رسوم و سنت‌های غربی همانند هالووین به سراسر دنیا سرایت کرد.

این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را اغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند. یکسال انتظار برای خرید برند محبوب قیمت ایستادن در صف‌های طویل و حتی درگیری و مشاجره را دارد.

 در ایران نیز چند سالی است که جمعه سیاه که بعضا تا چند روز هم به طول می‌کشد، بر سر زبان‌ها افتاده و مردم تعداد بسیاری از شهرها با تبلیغات گسترده‌ مغازه‌داران و فروشگاه‌ها در سطح شهر و هم از طریق فضای مجازی با بلک فرایدی آشنا شده و از تخفیفات آن منفعت‌مند خواهد شد.

 اهمیت این روز برای برخی ایرانیان به اندازه‌ای هست که برای خرید روانه ترکیه و امارات شوند. برخی دیگر نیز از طریق مالتینا عمل به خرید آنلاین از سایت‌های معروف و پرفروش چون آمازون می‌کنند.

 اما آنچه بعنوان بلک فرایدی در ایران شناخته می‌بشود با حقیقت آن در کشورهای دیگر تفاوت معنادار دارد. در آمریکا یا حتی در ترکیه، فروشندگان بدون این که قیمت‌ها را بالا ببرند، تخفیف‌های رویایی روی برندهای مشهور و حتی برندهای لوکس اعمال می‌کنند.

 مغازه داران ایرانی اما قبل از اغاز جمعه سیاه قیمت های خود را تا ۳۰ درصد افزایش خواهند داد و سپس اغاز به تخفیف‌های جزئی ۱۰ تا ۳۰ درصد می‌کنند. برای مصرف کننده ایرانی آنهم قشر ضعیف و متوسط جامعه این قضیه چندان جذابیتی به علت رشد سرسام‌آور هزینه‌های خرید پوشاک و کالا ندارد.

 این در حالی است که مقصد جمعه سیاه در دیگر کشورها ترغیب و تشویق مصرف‌کنندگان، تبلیغات و خالی کردن انبارها با حاشیه سود کمتر است که همگان بویژه قشر ضعیف جامعه بتواند از مزایای آن منفعت‌مند شوند. نه این که به روزی برای خالی کردن جیب مردم با کالاهای بنجل تبدیل بشود.

[ad_2]

منبع

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.