از سیلیهای آبدار «رعنا آزادیور» تا افترا شاخدار درمورد «ترانه علیدوستی»
«پنج چهره خبرساز هفته» گفتن بسته خبریای است که میتوانید هر جمعه در سرویس فرهنگ و هنر «فرارو» با آن همراه شوید.
در این بسته خبری تلاش داریم با تمرکز بر تازه ترین اخبار و حواشی مرتبط با هنرمندان فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درمورد با اهمیت ترین چهرههای خبرساز هر هفته بنویسیم.
در هفته اول آذرماه ۱۴۰۲ که امروز جمعه ۴ آذر به آخر آن رسیدهایم، هفتهای می بود که زیاد تر اظهارنظرها و ادعاها در آن خبرساز شدند. برخی بهواسطه مرور خاطرات و ناگفتههای قبل به تیتر رسانهها تبدیل و برخی در قالب افتراپردازی سوژه ادعاهای شگفت و غریب شدند.
آنچه در این گزارش میخوانید، روایت فرارو از پنج چهره خبرساز این هفته در عرصه فرهنگ و هنر است.
محمدمهدی عسگرپور؛ چالش «نان حلال» و روایت یک درد
یکی از صریحترین و بیپرواتر سینماگران بهخصوص در اظهارنظر و مصاحبه، همین محمدمهدی عسگرپور است. کارگردانی که سابقه مدیریت صنفی و دولتی هم در کارنامه فعالیتهای خود دارد و در یکی از کلیدیترین و بحرانیترین دورههای فعالیت «خانه سینما» مدیرعاملی این نهاد صنفی را برعهده داشت و توانست جلوی تلاش دولت زمان برای انحلال آن را بگیرد.
عسگرپور که این روزها علاوهبر ریاست برهیأت مدیره خانه سینما، در یکی از صنوف مرتبط با فعالان شبکه نمایش خانگی هم وجود پررنگی داشته، به بهانه مناظرهای درمورد نظارت بر تولیدات شبکه خانگی به برنامه زنده «جامجم» در تلویزیون رفت. اما به جای آنکه سخن بگوییدهایش درمورد تلویزیون و تولیدات خانگی، ضریب اشکار کند، یکی دیگر از اظهارنظرهایش حاشیهساز شد.
عسگرپور در بخشی از سخن بگوییدهای خود با انتقاد از فرآیند انتصاب مدیران تلویزیون با نگاه سیاستزده، او گفت: «این مدیران پارادایم تصمیمگیریشان در دنیای سیاست سیر میکند و هنگامی میخواهند سریالی هم بسازند اول به فکر حل کردن مشکلات جهان می باشند! فهرست سریالهای در دست تشکیل را یک بار مرور کنید، گویی اول باید مسائل حوزه مقاومت (که یقیناً به جای خود مورد قیمت است و باید به آن پرداخت) حل بشود و این مسائل میبشود برتری اول. این مدیران فراموش میکنند که مردم ما مشکلات بزرگ تری حتی در عرصه فرهنگ عمومی دارند. از مراعات نکردن حق همسایگی، عبور از چراغ قرمز و فرهنگ راننده گرفته تا لقمه حرام!» همینجا می بود که عسگرپور او گفت: «باید بهصورت آشکار اینها را بگوییم. اعتقادم این است که در طول این سالها دچار مسائلی در سرزمین شدهایم که علتشده قسمت قابلتوجهی از مردم ما لقمه حرام به خانه ببرند. روی میز حساب و کتاب کنید و ببینید خانوادهای درآمد مشخصی دارد و همزمان باید هزینه تخصیل و خوردوخوراک بچههایش را هم فراهم کند (و این عددها با هم نمیخواند) مابهالتفاوت این هزینه را از کجا فراهم میکند؟»
در این قسمت از برنامه مجری ورود کرد و او گفت: «تعمیم به کثرت ندهیم و انشاالله اینطور که شما تحلیل میکنید، نیست» و عسگرپور هم او گفت: «انشالله، من هم از خدایم است که اینگونه نباشد. اما دردآور است. ما شغلمان ایجاب میکند که برای فیلمسازی تحقیق کنیم و زیر پوست شهر برویم. متأْسفانه با حقیقتهایی روبه رو میشویم که همه آن تبدیل به درد میبشود.»
این اظهارات زیاد سریع بازتابی گسترده اشکار کرد و برخی از فعالان فضای مجازی و رسانهها، این نگاه عسگرپور نسبت به جامعه ایرانی را مورد انتقاد قرار دادند. عسگرپور، اما از موضع خود عقبنشینی نکرد و در توئیتی اینگونه نظر چالشبرانگیز خود را تشریح کرد: «سخنان من ناظر بر نقد حالت اقتصادی ناشی از مدیریت مفسدهزای سرزمین است که چرا درآمد و قوت خرید مردم اندک، اما هزینههای اولیه زندگی بالاست. به این ترتیب بخشی از مردم ناگزیرند با رشوه، رانت، اختلاس، کلاهبرداری، کمفروشی، گرانفروشی، افت کیفیت خدمات و دزدیدن ساعت کار سودمند، زندگی کنند.»

منوچهر محمدی؛ کتک و تکفیر برای «مارمولک»!
منوچهر محمدی از معتبرترین چهرههای حوزه تهیهکنندگی سینما است که یکی از ویژگیهای کارنامهاش، حجم بالای تولیدات تألیفی است که امضای خود او را به پایشان دارند. به این معنی او در مقام تهیهکننده تنها در فرآیند مالی آثار دخیل نیست و طبق معمول ایده محوری و محتوای کارهایش را هم خودش مدیریت میکند؛ از «بازمانده» گرفته تا «مارمولک».
محمدی این هفته در نشست به بهانه صدمهشناسی پرداختن به نوشته فلسطین در سینما، به مطرح درددلهایی پرداخت که بدون هیچ توضیح اضافه مرور میکنیم: «مرحوم حاتمی در یکی از آثارش دیالوگی دارد که میگوید «هنر مزرعه بلال نیست». هنرمند خودش باید دغدغه داشته باشد، کار سفارشی در این سرزمین زیاد شده و بودجههای کلانی به هدر رفته است. من بنا به دلایلی که مبسوط است طبیعتاً چهارگانهای ساختم، چون حس کردم شکافی بین روحانیت و نسل جوان تشکیل شده است و باید کاری کنم که یقیناً بابتش کتک سنگینی هم خوردم. اوجش در «مارمولک» می بود که برای من حکم ارتداد صادر کردند! این مایه شرمساری برای یک نظام فرهنگی است که سپس از بیست و چند سال بگویند «مارمولک» فیلم خوبی می بود در حالی که روزها و شبهای سختی بر من گذشت حتی چهرههای مذهبی انها گفتند منوچهر محمدی عامل موساد است!»
این تهیهکننده سینما به صراحت او گفت: «دوستان بسیاری در حوزه فلسطین کار کردهاند، اما آنچه علتماندگاری «بازمانده» شد این می بود که ما پروپاگاندا نکردیم و این فیلم واقعاً سینما می بود، اما آقایان اکنون پروپاگاندا میخواهند! به صراحت میگویم اگر الان صد میلیون دلار به من دهند من فیلمی درمورد فلسطین نخواهم ساخت، چون این خیانت به خودم و فلسطین است، چون باید ابتدا به خوبی روی نوشته مسلط شویم.»

رعنا آزادیور؛ سیلیهایی که امضا شد!
درمورد فصل دوم سریال «زخمکاری» پیشتر نوشتیم که محمدحسین مهدویان برخلاف توفیقاتی که در فصل اول داشت، اینبار یک عقبگرد همه عیار کرد و موفق نشد آنچه از او و تیمش انتظار میرفت را برآورده کند. در این چنین شرایط طبیعی است که برخی حواشی، فراتر از متن سریال موردتوجه قرار بگیرد و در فضای مجازی بازتاب اشکار کند.
این هفته یکی از سکانسهای تکه تازه «زخمکاری ۲» بهصورت اختصاصی در فضای مجازی بازنشر شد و فعالان این حوزه آن را دستمایه شوخیهای بسیاری قرار دادند. ماجرای این سکانس مربوط به وقتی است که میثم مالکی ناخواسته تبدیل قتل رضا شفاعت شده و اکنون تصمیم دارد در برابر پشتیبانی گرفتن مادرش سمیرا از طلوعی برای عبور از این بحران، مقاومت کند؛ جواب سمیرا، اما چه می بود؟ همان همیشگی؛ سیلی و سیلی و سیلی!
شخصیت سمیرا که در فصل اول سریال و با نگاهی به کاراکتر لیدی مکبث متولد شد، یکی از دلنشینترین شخصیتهای داستان «زخم کاری» است که رعنار آزادیور به خوبی از بعد ایفای آن برآمده است. در فصل اول سیلیهای او به مالک با بازی جواد عزتی در حافظه مخاطب ماندگار شد و اکنون نوبت به میثم، پسر مالک رسیده است!
آزادیور حتی در همین فصل دوم سریال هم در قیاس با دیگر شخصیتهای بلاتکلیف داستان، پرداخت و اجرای بهتری از کاراکتر سمیرا داشته، اما تکرار بیشتر از اندازه این جنس برونریزیهای عصبی در ادامه میتواند تبدیل به پاشنهآشیل نقشآفرینی او بشود و خاطره خوب فصل اول را هم خراب کند.

بهرام افشاری؛ کارگردانی در سکوت خبری
در مقام بازیگر باید او را سلطان گیشه ۱۴۰۲ بدانیم. بازیگری که زیاد سریع سپس از شهرت در قاب تلویزیون توانست مسیر صعودی خود در سینما را هم طی کند و اکنون تبدیل به یکی از بازیگران محبوب در بین تهیهکنندگان فیلمهای پرمخاطب بشود.
بهرام افشاری سپس از توفیق غیرمنتظره «فسیل» به گمان زیاد از ابتدای امسال با سیلی از نظرهای متنوع برای وجود در فیلمهای کمدی روبه رو بوده است، اما خبرهایی که از فعالیتهای او به گوش میرسد حاکی از مقاومت او در برابر این پیشنهادات است.
افشاری چندی پیش سراغ کارگردانی رفت و فیلممختصر «خانه خاکستری» را با تهیهکنندگی ابراهیم عامریان به جشنوارههای خارجی ارسال کرد. او همزمان در فیلم سینمایی «مرد عینکی» به کارگردانی کریم امینی هم ایفای نقش مهم را برعهده داشته است.
با اهمیت ترین خبر درمورد بهرام افشاری، اما بهصورت غیررسمی این هفته در محافل رسانهای نقل شد و آن این که او در تدارک اولین توانایی کارگردانی بلند خود در سینماست. بنابر شنیدهها این فیلم با تهیهکنندگی عامریان به تشکیل خواهد رسید و نام موقت آن هم «هفتاد سی» است. هوتن شکیبا در کنار بهرام افشاری ایفاگر نقشهای مهم این فیلم می باشند.

ترانه علیدوستی؛ افترا شاخدار روی پوستر!
پیشتر در گزارشی با نوشته فیلمهای توقیفی و اکران نشده، اشاره کردیم که ترانه علیدوستی را میتوان بازیگری رکورددار در این عرصه دانست. آخرین فیلم اکران شده این بازیگر در سینماهای سرزمین «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی بوده و از آن زمان تا به امروز او در سه فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که هیچکدام رنگ پرده را ندید.
«برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «اورکا» ساخته سحر مصیبی سه فیلمی می باشند که اتفاقا ترانه علیدوستی در مقام بازیگر در آنها درخشیده است، اما اولی توقیف شد و امکان اکران عمومی اشکار نکرد، دو تای دیگر هم قبل از تصمیمگیری برای اکران عمومی، قاچاق شدند تا مخاطبان به جای پرده نقرهای در قابهای شیشهای ناظر نقشآفرینیهای او باشند.
همزمان ابراز برخی مشکلاتهای اجتماعی در سال قبل و همراهی ترانه علیدوستی با جریانهای معترض، جهت شد که امکان ادامه فعالیت رسمی او در سینمای ایران با تردیدهای جدی روبه رو بشود و تقریبا قطعی است که او در آینده نزدیک در هیچ پروژهای امکان ایفای نقش نخواهد داشت. در این چنین شرایطی انتشار کردن یک پوستر و ادعای نقشآفرینی این بازیگر در یک فیلم ترکیهای میتوانست به مطرح شائبه مهاجرت او دامن بزند.
همه چیز، اما از ابتدا فیک می بود و یکی از خوانندههای مدام پرحاشیه، با این تمهید تبلیغاتی، تصمیم به سوءاستفاده از اعتبار ترانه علیدوستی برای بازتاب گستردهتر نام و فعالیت تازه خود در فضای مجازی گرفته می بود. همان گونه هم که انتظار میرفت وکیل ترانه در همان ۲۴ ساعت ابتدایی نسبت به پوستر انتشار شده عکس العمل نشان داد و آن را افترا محض دانست.
منبع
