ماجرای قتل پسر یکی از مقامات عالیرتبه سرزمین در درگیریهای تهران/ بیلبوردها را زیاد سریع جمع کردند
[ad_1]
محمدرضا شفاه تهیهکننده فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی در او مباحثه با خبرنگار مهر درمورد استقبال از این فیلم در اکران آنلاین، گفت: حقیقت این است که فروش فیلم سینمایی «مصلحت» با وجود نکاتی که میتوان درمورد آن او گفت، در کل فروش بدی نبوده است. امروز هنگامی درمورد اکران یک فیلم و فروش آن در گیشه سخن بگویید میکنیم، درمورد تعداد بسیاری فیلم سخن بگویید میکنیم که دیگر به سادگی به فروش سالهای قبل خود نمیرسند و بار مهم اکران بر دوش تعداد زیاد زیاد اندکی از فیلمها قرار دارد.
او همین طور گفت: با در نظر گرفتن این شرایط باید دقت داشته باشیم که همه فیلمها از انتظاراتی که در شرایط عادی میتوانستیم از گیشه آنها داشته باشیم، فاصله بسیاری داشتهاند. از این منظر فروش یا عدم فروش یک فیلم دیگر متأثر از فاکتورهای دیگر نیست.
سخن بگویید از نفروختن «مصلحت» درست نیست
شفاه افزود: آنچه این روزها در شرایط اکران تعیینکننده است، این است که آیا یک فیلم در زمره فیلمهای طنزی که قوت فتح گیشه را دارند، قرار دارد یا خیر. از این منظر فکر میکنم فیلم «مصلحت» با دقت به دغدغههای جدی که دارد و با دقت به سخن سنگینی که به لحاظ مضمونی مطرح میکند، یک فیلم فکور محسوب میبشود که به همین علت در زمره آن تعداد انگشتشمار فیلمهای فاتح گیشه قرار نمیگیرد. فیلمهای این گروه طبق معمولً آثار سادهای می باشند که وجه سرگرمی آنها بر همه وجوه دیگرشان غالب است. در این شرایط سخن بگویید از «نفروختن» فیلمی همانند «مصلحت» درست نیست، بلکه باید بپرسیم چرا فقط تعداد اندکی از فیلمهای طنز مربوط به سینمای بدنه فروش دارند؟
همانند همه ساختارها و سازمان، در ساختار قضائی سرزمین هم سلایق مختلفی وجود دارد که بخشی از آنها فیلم ما را دوست نداشتند. همزمان در همان سیستم فیلم ما علاقهمندان و مدافعانی هم داشت
این تهیهکننده در جواب به این که آیا سپس از اکران عمومی «مصلحت» دیداری با مسئولان قضائی که طی سه سال قبل علتتوقیف فیلم شده بودند و بابت اکران آن نگرانی داشتند، داشته است یا خیر؟ او گفت: بله با برخی از آن دوستان ربطهایی داشته و داریم. کمااینکه برخی از همین دوستان از ابتدا هم جزو دوستداران فیلم بودند و سپس از اکران عمومی هم به من خداقوت انها گفتند، اما همانند همه ساختارها و سازمانها، در ساختار قضائی سرزمین هم سلایق مختلفی وجود دارد که بخشی از آنها فیلم ما را دوست نداشتند. همزمان در همان سیستم فیلم ما علاقمندان و مدافعانی هم داشت.
او گفت: در همین ساختار می باشند افرادی که هم چنان تشکیل و اکران فیلمهایی از جنس «مصلحت» را سودمند میدانند. هنگامی با همین قسمت از دوستان، سپس از اکران عمومی فیلم ربط گرفتم و سخن بگویید داشتم، حس خوبی از اکران فیلم داشتند اما با بخشی که نسبت به فیلم سختگیرانه حرکت کرده بودند، دیگر ارتباطی نداشتم. احتمالا حتی این گروه، سپس از اکران یک فیلم، اساساً آن را فراموش کنند و دیگر این چنین اثری برایشان از مبنا موضوعیتش را از دست بدهد!
بیلبوردهایی که جمع شد، اما دیده شد
شفاه درمورد حاشیه مربوط به بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم «مصلحت» که در روزهای ابتدایی اکران از سطح شهر جمعآوری شدند هم گفت: این ماجرا آنقدر هم پیچیده نبوده است. برنامه تبلیغاتی ما این می بود که این بیلبوردها از چند روز قبل از اکران در سطح شهر نصب شوند و سپس با شیب مشخصی از این بیلبوردها به نام «مصلحت» برسیم. اما از آنجایی که تیترهای انتخابی برای اغاز این تبلیغات، مقداری خاص می بود و احتمالا انتظار آن را نداشتند، تنها یک شب تا صبح این بیلبوردها باقی ماند و بلافاصله در چند ساعت ابتدایی جمعآوری شدند.
معتقدم ایده این بیلبوردها ایدهای خلاقانه می بود و ما باید در برابر خلاقیتها صبوری بیشتری داشته باشیم. امیدوارم و دعا میکنم این جنس کمتحملیها از ذهن مدیران و مسئولان ما رخت ببندد و اینقدر سریع بابت همه چیز دلواپس نشوند. شخصاً معتقدم دایره منافع ملی ما زیاد گستردهتر و محکمتر از آن است که با این جنس اتفاقات بخواهد به خطر بیفتد
او گفت: یقیناً در همان زمان کم و به پشتیبانی فضای مجازی این بیلبوردها به خوبی دیده شد و عکس آنها را زیادها دیدند اما از آنجایی که متأسفانه فضای حاضر در سطوح سیاسی سرزمین ما مدام پر از سوءتفاهم است، این بیلبوردها امکان ادامه نصب در سطح شهرها را اشکار نکردند. معتقدم ایده این بیلبوردها ایدهای خلاقانه می بود و ما باید در برابر خلاقیتها صبوری بیشتری داشته باشیم. امیدوارم و دعا میکنم این جنس کمتحملیها از ذهن مدیران و مسئولان ما رخت ببندد و اینقدر سریع بابت همه چیز دلواپس نشوند. شخصاً معتقدم دایره منافع ملی ما زیاد گستردهتر و محکمتر از آن است که با این جنس اتفاقات بخواهد به خطر بیفتد.
تهیهکننده «مصلحت» درمورد شگفتترین بازخورد نسبت به این فیلم در فرآیند رونمایی و اکران آن او گفت: وقتی که فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، از سوی زیاد از مخاطبان با این عکس العمل روبه رو شدیم که انها گفتند این فیلم را با خواست قوه قضائیه ساختهاید. آن مقطع پیش از انتخابات ریاست جمهوری با نامزدی آقای رئیسی می بود و برخی به صراحت فیلم را خواست مسئولان زمان قضائی برای تأثیرگذاری بر انتخابات میدانستند. اما شگفت این که چند ماه سپس از جشنواره فجر، همین قوه قضائی با فیلم برخورد کرد و دادستانی کل سرزمین، جلوی اکران فیلم را گرفت. ما هر چه میگفتیم برداشت از این فیلم تبلیغ قوه قضائیه بوده است و لااقل آن را توقیف نکنید! این اتفاق شگفتترین اتفاقی می بود که برای فیلم «مصلحت» رقم خورد!
شفاه در جواب به این سوال که آیا اکران به موقع فیلم «مصلحت» میتوانست مسیر فیلمسازی حسین دارابی را تحول دهد، او گفت: هر فیلم خوبی که در کارنامه یک فیلمساز ثبت میبشود، به محض آنکه در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد، کارگردان را در مسیر خودش پیش میبرد و تبدیل به اعتبار برای فیلمساز میبشود. قطعاً «مصلحت» اگر در همان سال ساخت اکران میشد، هم بهتر دیده میشد و هم میتوانست برای حسین دارابی آوردههای بهتری نسبت به اکران امروزش داشته باشد.
تهیهکننده «مصلحت» در آخر درمورد برنامهریزی برای اکران بینالمللی این فیلم هم او گفت: من معتقدم «مصلحت» برخلاف برداشتهایی که برخی درمورد مصرف داخلی آن دارند، بهعلت درامپردازی و تکنیک خوبی که دارد، اثری مناسب برای وجود در محافل بینالمللی است. من جزو مدافعان اکران بینالمللی فیلم هستم و در این عرصه تلاش می کنیم تا اتفاقات خوبی در حوزه بینالمللی برای آن رقم بخورد.
این فیلم محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و سازمان اوج است. «مصلحت» روایتی از یک پرونده مشکوک و پر رمز و راز است که مصلحت سیاسی نظام، مسیر رسیدگی به آن را با فراز و نشیبهای مختلفی مواجه میکند. این فیلم اولین ساخته سینمایی حسین دارابی است که برای ساخت آن دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهیبانو ذوالقدر و … ترکیب بازیگران مهم «مصلحت» را راه اندازی خواهند داد.
در خلاصه داستان این فیلم که به موضوعی افشاگرانه در اغاز دهه ۶۰ میپردازد، آمده است: «پسر یکی از مقامات عالیرتبه سرزمین در یکی از درگیریها روبه رو دانشگاه تهران مرتکب قتل میبشود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی سرزمین، این پرونده مشکوک و پُر رمز و راز را داخل موازنهای پیچیده و سخت میکند …»

[ad_2]
منبع