23CDA137 E335 4F83 B455 88379E28EBDE

‍وحشت‌آفرینی در خیابان به بهانه اکران یک فیلم

[ad_1]

روزنامه جوان نوشت:  عکس العمل‌های منفی به تبلیغات بدقواره و بدون دقت به پیوست‌های ادراکی و شناختی فیلم «سرهنگ ثریا» که روز قبل در کف خیابان‌های پایتخت اتفاق افتاد، یادآور تبلیغ وحشت‌آفرین پنج سال پیش‌فیلم «به‌زمان شام» ابراهیم حاتمی‌کیا می بود. کاری که با حیرت‌زدگی حاتمی‌کیا و انتشار کردن متن عذرخواهی او همراه شد.

روز قبل انتشار کردن تیزر تبلیغاتی فیلم «سرهنگ ثریا» در فضای مجازی با عکس العمل‌های منفی و تند مخاطبان روبه رو شد. در این فیلم تبلیغی که در کف خیابان‌های تهران تصویربرداری شده است، چندین زن جوان با لباس اعضای سازمان تروریستی منافقین (بدون هیچ المان و نشانه‌ای که مؤید فیک یا تبلیغی بودن آن‌ها باشد) در خیابان اغاز به حرکت می‌کنند و با لحنی جدی و تحکم‌آمیز کاغذ‌هایی را که روی آن‌ها نوشته می بود «این فیلم را نبینید»، بین مردم و رانندگان عبوری پخش می‌کردند.

در این فیلم عکس العمل نسل‌های تازه که سابقه ادراکی و ذهنی خاصی از ظاهر و تفکرات این سازمان تروریستی ندارند با حالتی از ابهام همراه است، ولی عکس العمل برخی افراد مسن‌تر که سابقه تروریستی و عمل های داعشی‌گونه آن‌ها را می‌شناسند، شکلی تنفرآمیز دارد.

(عکس العمل تند یک خانم مسن هنگامی که یکی از این افراد با ظاهر منافقین کاغذ تبلیغات فیلم را به دست او می‌دهد)

برخی از مردم که ناظر اجرای این تبلیغات بدقواره بودند با گرفتن فیلم و با حالتی بهت‌آور و لحنی انتقادی از وجود اعضای سازمان منافقین در خیابان‌های پایتخت بدون هیچ هراسی از نیرو‌های انتظامی و امنیتی ابراز شگفتی می‌کنند. به غیر از این عکس العمل‌های مردمی، برخی کاربران فضای مجازی نیز با انتشار کردن انتقادات تند ضمن یادآوری تبلیغات داعشی فیلم «به زمان شام» از سوی تیم سازنده آن که اتفاقاً اندوخته‌گذار مهم فیلم «سرهنگ ثریا» هم می باشند از این تبلیغات مبتذل و غیرعقلانی غمگین بودند.

از وحشت‌آفرینی در کوروش تا منافقین در کف خیابان

نزدیک به پنج سال پیش تیم اندوخته‌گذار فیلم به زمان شام به‌زعم خودشان برای انجام یک تبلیغات متفاوت و به کلمه آوانگارد از چند فرد با گریم داعشی که سوار بر اسب و شمشیر به دست در پردیس سینمایی کوروش جولان می‌دادند، منفعت گیری کردند تا این حرکت آن‌ها تبدیل جذب مخاطب برای این فیلم بشود.

عکس العمل‌های منفی به این اتفاق تا جایی بالا گرفت که ابراهیم حاتمی‌کیا برای دفاع از حیثیت حرفه‌ای و سینمایی تیم سازنده این فیلم با انتشار کردن متنی دردمندانه نوشت: «بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به زمان شام»، من ناظر زحمات مؤمنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم، ولی این نمایش کوروش در شأن «به زمان شام» نبوده است.

خستگی دو ماه سفر به شهر‌های ایران بر تنم ماند. من تصورم آن می بود که قرار است فردی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیندازند، نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن‌هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبوده است و من بی‌خبر بودم.

عزیزان آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی تشکیل شد بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

ابراهیم حاتمی‌کیا – ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷»

اکنون و سپس از گذشت پنج سال و چند ماه از این عمل تبلیغاتی معوج و بدقواره، مجدداً ناظر وجود تعدادی زن با لباس تروریست‌های سازمان منافقین به بهانه منفعت گیری از تکنیک و رویکرد «ضدتبلیغ» فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» بودیم. یقیناً در قامتی کاملاً جدی که تشخیص تبلیغاتی بودن آن برای مخاطبان و مردم را غیرممکن می‌کرد.

انگارً دوستان برای «اوج» گرفتن فروش یک فیلم، تشبث به هر کاری را برای خودشان مباح و جایز می‌دانند و بنا ندارند از ازمایش ها تلخ و ناخوشایند قبل و عمل های غیرعقلایی‌شان عبرت بگیرند. یک روز با آوردن یک فرد با ظاهری داعشی شمشیر به دست و سوار بر اسب به بهانه تبلیغ فیلم «به زمان شام»، یک روز هم با مانور دادن چندین زن جوان در قامت و هیبت اعضای سازمان تروریستی منافقین برای تبلیغ فیلم «سرهنگ ثریا».

[ad_2]

منبع