ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میبشود؟
[ad_1]
ماجرای برگشتها به صداوسیما از چند ماه قبل و تلاش برای برگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به شبکه سه اغاز شد.
حتی خبرگزاری صداوسیما هم این خبر را با درج جزییات خبرداد؛ اما عکس العمل عدهای از فعالان حال حاضر آنتن که از سوی برخی دست و پا زدن برای نگه داری جایگاهشان برداشت میشد، علتشد که در نهایت این نوشته بینتیجه آخر یابد.
هنگامی رشیدپور به «سیم آخر» زد و گلزار از «هفت خان» نگذشت
در پی مخالفتها با برگشت این دو نفر، رشیدپور که بعد از «سیم آخر» سالِ قبل، برنامهای را اجرا نکرده می بود، ویدئویی را در فضای مجازی انتشار کرد و در آن گفت، فکر میکند در موقعیت حاضر حضورش به جای آنکه مایه نشاط بشود، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبیها غمانگیز خواهد شد و به این علت ترجیح میدهد این وجود را به وقتی دیگر موکول کند.
گلزار هم که طعم جدایی یکباره از آنتن را با «برنده باش» توانایی کرده می بود، تا این مدت نتوانسته است بازگشتی به تلویزیون داشته باشد. او بعد از توقف مسابقه شبکه سه، در مقطعی تلاش کرد با اجرای مسابقه «هفت خان» بار دیگر نگاهها را به خود جلب کند اما عملکردش در این برنامه، به زعم منتقدان در نهایت به ثبت شکستی در پرونده کاریاش منجر شد.
«مهمونی» یواشکی در تلویزیون
در ادامه، ماجرای ایرج طهماسب و آمدن «مهمونی» به تلویزیون پیش آمد. خبری که در ابتدا باورش مقداری سخت می بود اما رسانهای شدن نامهای از سوی بازرگانی صداوسیما به شرکتها که برای تبلیغات در این برنامه فراخوان داده می بود، نشان داد که قضیه جدیتر از این سخنها است. ضمن این که این خبر هیچ زمان از سوی طهماسب تکذیب نشد و در نهایت هم عوامل «مهمونی» چند روز قبل با بینندگانشان در شبکه نمایش خانگی خداحافظی کردند تا احتمالا عرصه ساخت برنامه برای شبکهای تلویزیونی را فراهم کنند.
آخرین وجود طهماسب در تلویزیون به ساخت «کلاه قرمزی» برمیگشت؛ برنامهای که چند سال قبل سازندگانش با رییس قبلی صداوسیما بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدند و بیدقت به مخاطب، تصمیم گرفتند که در نوروز ۹۸، تلویزیون بعد از چند سال «کلاه قرمزی» نداشته باشد. ساخت «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی هم در فصل دوم ـ تابستان و پاییز ۱۴۰۱ ـ چراغ خاموش جلو رفت و یک دفعه بار دیگر برای پخش اظهار وجود کرد.
بر این مبنا در شرایطی که این پیشینه را از سازندگان برنامه سراغ داریم، وجود مجدد و بدون اظهار قبلی ـ این بار در تلویزیون چندان هم دور از ذهن به نظر نمیرسد.

«پایتخت» و قهر میلیون دلاری
سپس از «مهمونی»، داستان «پایتخت» وسط کشیده شد و همکاری صداوسیما با محسن تنابندهای که سال ۹۹ به حالت قهر از منتقدانش حرف های می بود که ادامه «پایتخت» را نمیسازد. عکس العملهای رسانهای به این خبر هم متفاوت می بود با این حال تلویزیون پا بعد نکشید و منکر خبر نشد. حتی رییس مرکز سیمافیلم تلویحی ساخت «پایتخت» تازه را تایید کرد و گفت: با تهیهکننده و کارگردان سریال «پایتخت» مذاکراتی داشتیم که در صورت به نتیجه رسیدن، داخل قرارداد میشویم.
تنابنده آخرین بار آذر ماه ۹۹ می بود که با انتشار کردن نامهای در فضای مجازی از ساخت «پایتخت» انصراف داد. این تصمیم در پی انتشار کردن خبرها و ادعاهایی از جمله دستمزد پنج میلیاردیِ او برای ساخت فصل تازه و نقدهایی که در فضای رسانهای و مجازی به جستوجو داشت، اظهار شد.

تشویق برای دوری از سلبریتیزدگی و برگشت از یک رویکرد
تلویزیون دو فصل بعد از پشت سر گذاشتن سیاستی تازه که تلاش داشت آنتن را در غیاب بِرندها و چهرههای محبوب سر پا نگه دارد و در این بازهی وقتی دو مناسبت مهم نوروز و رمضان را هم پشت سر گذاشت، بهرغم مخالفتهای اولیه روسای خود، این روزها رجعتی داشته است به رویکردهای قبلی و هنرمندان محبوب قبل.
رییس صداوسیما در آخرین مصاحبه خود با ایسنا در اسفند ماه ۱۴۰۱ با این سوال روبه رو شد که آیا در غیاب بِرندها میتوانند از زمان همزمانی دو مناسبت (نوروز و رمضان) بهخوبی منفعت گیری کنند؟ که حرف های می بود: با دقت به این که این همزمانی تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، این روال به همکاران ما پشتیبانی میکند برای این که بتوانند در تولیدات سرگرمکننده و مشخصا در حوزههای تلویزیونی، نمایشی، مسابقات و برنامههای دلنشین تلویزیونی توانایی جدیدی داشته باشند؛ هم در مناسبت اعتقادی و مذهبی ماه مبارک رمضان و هم در فضای نشاط و نشاط سال نو.
در ادامه هم روابط عمومی صداوسیما در فرودین ماه ۱۴۰۲ خبری را انتشار کرد که در آن به قسمتهایی از نامه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درمورد برنامههای تحویل سال این رسانه اشاره کرده و از محتوای این نامه با تعبیر «بانشاط و همراه با معنویت به دور از سلبریتی زدگی» یاد شده می بود؛ در حقیقت صداوسیما بهخاطر دوری از «سلبریتیزدگی» در نوروز ۱۴۰۲ تشویق شد.

زندگی در ساختمان شیشهای شیرین میبشود؟
اکنون اما مدیران این رسانه از فضایی متفاوت سخن بگویید میکنند. رویکردی که در صورت درست اجرایی شدن، حداقل تا مدتی میتواند تلویزیون را از شرایط جاری بحران مخاطب رهایی بخشد. مصداق بارز این سیاست، تشکیل و پخش برنامهای همانند «جام جم» است که زیر نظر شخص رییس صداوسیما تشکیل و پخش میبشود و به آرزویی محقق نشده ـ نقد رسانه ملی در خود رسانه ملی ـ جامه عمل میپوشاند.
اکنون مدیران صداوسیما «آینده زیاد روشن و شیرینی» را برای مخاطبانشان نوید خواهند داد و در تحقق این مسیر نقش هنرمندان محبوب و قدیمی را پررنگ میبینند.
چنانچه رییس مرکز سیمافیلم بهتازگی در مصاحبهای با روزنامه وابسته به صداوسیما این چنین اظهار موضع کرده است: «درِ صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. من که در این جایگاه هستم، نهتنها هیچ منعی برای من نشده بلکه حتی ماموریت دادهاند که من با هنرمندان بزرگ داخل مذاکره شوم و از آنها دعوت به همکاری بشود … ما با بغل باز جلسات بسیاری با هنرمندان داشتیم و کوششمان از بین بردن مانع ها تشکیل برای عزیزان هنرمند است. ولی باید به این مسئله هم دقت داشته باشیم که جریان نمایشی یک جریان زودبازده نیست.»
[ad_2]
منبع