از سرگیجه تلویزیون برای «گلپا» تا کمپین علیه سریال «مقدم»
[ad_1]
در این بسته خبری تلاش داریم با تمرکز بر تازه ترین اخبار و حواشی مرتبط با هنرمندان فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درمورد با اهمیت ترین چهرههای خبرساز هر هفته بنویسیم.
در هفته سوم آبانماه ۱۴۰۲ که امروز جمعه ۱۹ آبانماه به آخر آن رسیدهایم، تغیرات سینمایی زیر سایه از بین بردن اختلال سامانه سمفا و مهمتر از آن استعفای ناگهانی مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما می بود.
در بین چهرههای تلویزیونی هم نقل شدن نام مهران مدیری در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه و اظهار آخرین پرونده حالت شکایت معاونت حقوقی صداوسیما از این چهره برنامهساز، خبرساز شد. با این همه، اما ترجیح دادیم سراغ چهرههای دیگر برویم که احتمالا خبرهای مرتبط با آنها کمتر در ویترین رسانهها جلب دقت کرده باشد.
آنچه در این گزارش میخوانید، روایت ما از پنج چهره خبرساز این هفته در عرصه فرهنگ و هنر است.
اکبر گلپایگانی؛ سکوت و سرگیجه تلویزیون!
زنده یاد اکبر گلپایگانی یکی از سرآمدان موسیقی ایرانی می بود که این هفته چشم بر جهان فروبست. درگذشت این خواننده محبوب و قدیمیکار، جامعه هنری ایران را داغدار کرد، اما آنچه در روبه رو این خبر شگفت می بود، بلاتکلیفی و سردرگمی رسانه ملی در انعکاس آن می بود.
یقیناً پیشتر هم ناظر این جنس از سرگیجههای تلویزیون در روبه رو با جریانهای خبری روز بودهایم، اما این سطح از بلاتکلیفی در انعکاس خبر درگذشت یک هنرمند ملی، هیچ علتو توجیهی نمیتواند داشته باشد.
روزنامه «هفت صبح» در قسمت آنالیز روزانه خود، فردای انتشار کردن خبر درگذشت این هنرمند در رسانههای رسمی، درمورد عکس العمل تلویزیون به بازدید قسمتهای خبری گوناگون اشاره کرد و نوشت: «تا روز قبل هر چه گشتیم، ندیدیم که تلویزیون اشارهای به این خبر داشته باشد!»
با مقداری تأخیر برخی برنامههای فرهنگی و هنری تلویزیون به این نوشته اشاره کردند و حتی تصاویری از این هنرمند را هم نمایش دادند، اما عکس العمل رسانههای دیگر به این عمل تلویزیون هم اینگونه می بود: «پخش عکس گلپا برای اولین بار سپس از انقلاب در یک برنامه رسمی!»

سیروس مقدم؛ از تهمت «نفوذ» تا کمپین «فارس»!
هفته پیش در همین بسته خبری به پچ پچهای مربوط به مذاکره مدیران تلویزیون با محسن تنابنده برای ساخت فصل تازه سریال «پایتخت» اشاره کردیم و نوشتیم که این مذاکرات به گمان زیاد با عکس العملهایی روبه رو خواهد شد. همین گونه هم شد و این هفته خبرگزاری فارس کمپینی را علیه ساخت این سریال بهراه انداخت تا مانع همکاری مجدد تلویزیون با محسن تنابنده بشود.
اما مسئله کلیدی این است که فارغ از نقش محوری تنابنده در پروژه «پایتخت» کارگردان این سریال، سیروس مقدم از چهرههای معتمد و موردوثوق جبهه فرهنگی انقلاب است. کارگردانی که تا همین چند ماه پیش قرار می بود سریال «ترور» با نوشته حاج قاسم سلیمانی را کارگردانی کند و به دلایلی جای خود را به خیرالله تقیانیپور داد.
حامد عنقا فیلمنامهنویس و تهیهکننده سریالهای موفق تلویزیون که همین امسال فیلم سینمایی «غریب» را هم روی پرده سینما داشت، این هفته در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و به انتقاد جدی از مباحث نقل شده درمورد سریال «پایتخت» و موضعگیریهای مدیران تلویزیون در این عرصه پرداخت.
عنقا او گفت: «داریم از کارگردان بسیاربسیار موفقی سخن میزنیم به اسم سیروس مقدم. چرا مقدم در این دو سال سریال نساخته برای تلویزیون؟ چرا تا میگوییم سیروس مقدم میرسیم به این که بازیگر پایتخت سپس از فصل ششم فلان چیز را حرف های؟ سیروس مقدم به جز پایتخت این همه سریال موفق داشته. از بین بیست سریال موفق دو دهه تازه تلویزیون، دست کم پنج تاش مال او بوده. چرا قضیه پایتخت یکمرتبه تابو شده؟ این طبیعی است یک قسمت رسانهای نسبت به یک کاری همسو باشد یک قسمت دیگر گارد بگیرد.»
او در قسمت فرد دیگر از سخن بگوییدهایش درمورد موضع پایین مدیران تلویزیون در روبه رو نقدها سخن بگویید کرده و مثالی از دوران مدیریت عبدالعلی علیعسگری، رئیس اسبق صداوسیما زد: «یادم نمیآید قبل از علیعسگری رئیس سازمانی به واسطه یک نوشته رسانهای تیم برنامهساز خودش را توبیخ علنی رسانهای کرده باشد. یکبار زمان اختتامیه جشنواره فجر می بود که آقای حاتمیکیا نسبت به اجرای رضا رشیدپور در آن برنامه هفت قضیه داشت که علیعسگری آن موضع شگفت را گرفت. یکی هم درمورد پایتخت که علیعسگری سپس از شنیدن اعتراضها او گفت بروید تجسس کنید احتمالا قضیه نفوذ باشد.»
مطرح تهمت «نفوذ» علیه تیم تشکیل «پایتخت» یکی از اتفاقات عجیبی می بود که در فصل ششم این مجموعه اتفاق افتاد و تا این مدت هم اشکار نشد ایده رئیس زمان رسانه ملی برای مطرح این چنین اتهامی چه بوده است!

نیکی کریمی؛ از «عروس» تا «بوی پیراهن یوسف»
نیکی کریمی این هفته فعالیت اختصاصیای نداشت، اما قرار گرفتن نامش در فهرست چهرههای هفته بهواسطه مطرح موضوعاتی تازه درمورد کیفیت وجود او در برخی فیلمهای تاریخ سینمای ایران بوده است.
سلسله نشستهای «بر سینمای ایران چه گذشت» این هفته به فصل دوم خود رسید و این بار هم سینماگران گوناگون با وجود در این نشستها ناگفتههایی از تغیرات چهاردهه قبل سینمای ایران را مرور کردند. روایتهایی که پیشتر در گزارش «نسخهای که مخملباف برای زنان سینما پیچید» به قسمتهایی از آن اشاره کردیم.
اما یکی از با اهمیت ترین فیلمها در روایتهای این نشست فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی می بود. فیلمی که نیکی کریمی برای اولینبار و پیش از رسیدن به سن ۲۰ سالگی، در آن ایفای نقش کرده می بود و یکی از فیلمهای پیشتاز در عرصه تحول استانداردهای نمایش زن در سینمای ایران به حساب میآید.
سیدضیا هاشمی در این نشستها نکات تازهای را درمورد حساسیتهای مدیران سینمای ایران درمورد جزییاتی همانند تماس دو بازیگر مهم در برخی پلانهای فیلم نقل کرد.
اما دیگر فیلمهای نیکی کریمی که از سوی فریدون جیرانی به آنها اشاره شد، دو فیلم از ابراهیم حاتمیکیا بودند که گویی به علت آنکه کاراکتر زن در آنها محوریت داشتهاند، مورد بیمهری قرار گرفتهاند. به حرف های جیرانی دو فیلم «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» فقط به علت حساسیت مدیران زمان ارشاد به نقشهایی که نیکی کریمی در این دو فیلم ایفا کرده می بود، نسبت به آنها بیمهری کردند.

فرهاد اصلانی؛ دورخیز برای عبور از حاشیهها
نام فرهاد اصلانی طی یک سال قبل با «حاشیه» عجین بوده است. روایت یکی از دستیاران کاراگردان سینما از اتفاقاتی که درپشت صحنه یکی از فیلمها رخ داده می بود، نام این بازیگر را بر سر زبانها انداخت و کار بهجایی رسید که خود اصلانی بهگفتن شاکی، علیه این خانم دستیار، مطرح شکایت کرد.
ابعاد آن پرونده که زیاد سریع تبدیل به یکی از نمادهای جریانی میتو در سینمای ایران هم تبدیل شد، تا این مدت اشکار نشده دستگاه قضا درمورد هیچیک از طرفین اظهار حکم نکرده است، اما مطرح اولیه این نوشته علتشکلگیری عکس العملهایی در بین سینماگران زن شد.
جدیترین این عکس العملها را هم ترانه علیدوستی نشان داد، وقتی که سپس از پذیرفته شدن «برادران لیلا» در جشنواره کن، بدون آنکه از فرهاد اصلانی بهگفتن بازیگر نقش یکی از برادرهایش در فیلم، نامی ببرد، درمورد وجود در فرش قرمز این اتفاقات بینالمللی خبرداد: «کنار متهم به آزار جنسی نمیایستیم.»
این حواشی تبعات تعداد بسیاری برای اصلانی داشته و او زمانها از ویترین خبری رسانهها دور می بود. چه این که فیلم در حال اکرانش یعنی «ستارهبازی» هم سهمی حداقلی از تبلیغات رسانهای داشته است. در این شرایط انتشار کردن خبر رسمی وجود او در فیلم سینمایی «لاک پشت» بهگفتن بازیگر نقش مهم، اتفاقی قابل دقت می بود.
این هفته خبر رسید بهمن کامیار در مقام نویسنده و کارگردان، فیلم «لاکپشت» را در فضایی روانشناسانه به آخر رسانده است و دور از انتظار نیست در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر ناظر رونمایی از این فیلم با نقشآفرینی متفاوت فرهاد اصلانی باشیم.

ژاله صامتی؛ اکران بیرمق «سرهنگ ثریا»
وقتی که پچ پچهای وجود فیلمی با محوریت خانواده جوانان فریبخورده از سوی سازمان منافقین در رسانهها انتشار و اظهار شد کاراکتر مهم فیلم «سرهنگ ثریا» مادری است که ۲۱ سال از عمر خود را وقف رهایی جوانش از پادگان اشرف کرده است، مهمترین کنجکاوی این می بود که کدام بازیگر این نقش دشوار را ایفا کرده است. ژاله صامتی بازیگر نقش این مادر است که برگرفته از شخصیتی واقعی است.
صامتی در «سرهنگ ثریا» انرژی بسیارای گذاشته و تا نزدیک به بسیاری هم موفق شده است شمایل درهم شکسته این مادر را، در اجرای خود به عکس درآورد، اما جنس بازیگری او در فیلم، در همان بازه وقتی رونمایی در جشنواره هم موافقان و منتقدانی داشت.
با این همه، اما سپس از شهرت و محبوبیت فراگیری که با وجود در مقام داور برنامه «عصر تازه» برای صامتی رقم خورده می بود، اینگونه به نظر میرسید که وجود او در نقش مهم «سرهنگ ثریا» بتواند پشتوانه خوبی برای توفیق فیلم در گیشه باشد.
فیلم «سرهنگ ثریا» در حالی اولین هفته اکران خود را پشت سر گذاشته که هیچ اتفاق اختصاصیای را رقم نزده و باید اذعان کنیم که فروش آن در گیشه، زیاد پایینتر از حد انتظار بوده است. ژاله صامتی هم در این چند روز گفتگوی شاخصی با رسانهها نداشته تا بتواند پشتوانهای برای بهتر دیده شدن فیلم باشد.
[ad_2]
منبع