مغز انسان و انتخاب خوراکی‌ها

مغز شما پیش از آن‌که بدانید خوراکی‌تان را انتخاب می‌کند_آینده


به گزارش آینده

این نوع انتخاب‌ها تصمیم‌گیری‌های غذایی نامیده خواهد شد. در این چنین تصمیم‌هایی، ما جنبه‌های گوناگونی از یک خوراکی از جمله خوش‌طعمی، سالم بودن و قیمت را در نظر می‌گیریم تا بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی بخریم و چه چیزی بخوریم.

به‌درستی روشن نیست که مغز ما چطور از این اطلاعات گوناگون زمان تصمیم‌گیری درمورد‌ خوراکی‌ها منفعت گیری می‌کند. اطلاعات مربوط به هر جنبه از خوراکی‌ها چه وقتی در دسترس مغز قرار می‌گیرد تا آن را بازدید کند؟ این همان چیزی است که پژوهشگران تصمیم گرفتند درمورد‌اش تحقیق کنند.

در این پژوهش تازه که نتایج آن در مجله «Appetite»انتشار شده است، نشان داده می‌شود که فقط چندصد میلی‌ثانیه بعد از دیدن یک خوراکی، ویژگی‌های گوناگون آن در فعالیت مغز بازتاب اشکار می‌کنند. این فرآیند، زیاد سریع اتفاق می‌افتد، و زمان‌ها پیش از آنکه فرد بتواند به‌صورت آگاهانه تصمیم بگیرد خوراکی را بخرد یا بخورد.

نگاهی به درون مغز

طبیعی است که شدت پردازش جنبه‌های گوناگون خوراکی‌ها توسط مغز ما، تصمیم‌های غذایی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای مثال، پژوهش‌ها نشان خواهند داد که امکان پذیر ما طعم خوشایند یک خوراکی را سریع تر از مقدار سالم بودن آن پردازش کنیم. این ویژگی می‌تواند انتخاب‌های ما را به سمت خوراکی‌هایی که خوش‌طعم‌تر می باشند، سوق دهد و نه لزوماً خوراکی‌های سالم‌تر. در اینجا خوراکی‌های خوش‌طعم برتری دارند.

برای بازدید این که چطور جنبه‌های گوناگون خوراکی‌ها سریع پردازش خواهد شد، از نوار مغزی منفعت گیری شد، روشی که امکان می‌دهد فعالیت الکتریکی مغز را با دقت میلی‌ثانیه‌ای ثبت کرد.

فعالیت مغز افراد در حالی ثبت شد که تصاویر مختلفی از خوراکی‌ها همانند تنقلات، گوشت‌ها، میوه‌ها و شیرینی‌ها، به آن‌ها نشان داده می‌شد. این چنین از افراد خواسته شد هر خوراکی را از نظر جنبه‌های مختلفی همانند سالم بودن، خوش‌طعمی، مقدار کالری، آشنایی و مقدار تمایل به خوردن، برسی کنند.

سپس از تکنیک‌های یادگیری ماشینی منفعت گیری شد تا الگوهای فعالیت مغز (مقدار تفاوت جواب مغز به خوراکی‌های گوناگون) را با الگوهای امتیازدهی (مقدار تفاوت امتیازدهی به آن خوراکی‌ها) قیاس کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

این کار به پژوهشگران امکان داد تا بازدید کنند آیا خوراکی‌هایی که بیشترین تفاوت در امتیازدهی را داشتند، بیشترین تفاوت را در فعالیت مغز نیز نشان خواهند داد یا خیر. به عبارت دیگر آیا اطلاعات مربوط به ویژگی‌های خوراکی‌ها واقعاً در نحوه عکس العمل مغز افراد بازتاب اشکار می‌کند یا خیر.

در نهایت اشکار شد که این چنین است.

مغز انسان و انتخاب خوراکی‌ها کانوا

اطلاعات مربوط به جنبه‌های گوناگون خوراکی‌ها، همانند سالم بودن، مقدار کالری و آشنایی، فقط نزدیک به ۲۰۰ میلی‌ثانیه بعد از نمایش عکس خوراکی روی صفحه، در فعالیت مغز بازتاب اشکار کردند.

این عکس العمل‌های سریع مغزی قبل از آن رخ خواهند داد که افراد بتوانند به‌صورت آگاهانه فهمید خوراکی‌هایی شوند که می‌بینند. دیگر جنبه‌های خوراکی‌ها همانند خوش‌طعمی و تمایل به خوردن آن، مقداری دیرتر در فعالیت مغز نمایان شدند.

انتخاب پیش از انتخاب

این یافته‌ها نشان خواهند داد که جنبه‌های گوناگون خوراکی‌ها می‌توانند زیاد سریع دقت ما را جلب کنند و به هدایت تصمیم‌های غذایی ما پشتیبانی کنند. مغز تعداد بسیاری از جنبه‌های خوراکی‌ها را به‌طور خودکار و با زمان‌بندی شبیه برسی می‌کند و انتخاب‌های غذایی ما را پیش از آن که خودمان از آن‌ها آگاه شویم، شکل می‌دهد.

به‌طور شگفت‌انگیزی، اشکار شد که سالم بودن خوراکی‌ها سریعتر از خوش‌طعمی آن‌ها در فعالیت مغز نمایان می‌شود.

این چنین شباهت‌هایی در نحوه‌ برسی جنبه‌های گوناگون یک خوراکی توسط افراد دیده شد. برای مثال، خوراکی‌هایی که کمتر ناشناخته بودند، زیاد تر کمتر خوش‌طعم برسی شدند.

از این الگوهای شباهت، دو ویژگی شناسایی شد که امکان پذیر زمان برسی مغز از خوراکی‌ها اهمیت اختصاصی‌ای داشته باشند. ویژگی اول، مقدار طبیعی یا فرآوری‌شده بودن آن خوراکی است و ویزگی دوم، به مقدار خوش‌طعمی و شناخته شده بودن یک خوراکی مربوط می‌شود. هر دو ویژگی نزدیک به ۲۰۰ میلی‌ثانیه بعد از دیدن یک خوراکی، در الگوهای فعالیت مغز بازتاب یافتند.

بیشتر از آنچه که چشم می‌بیند

این یافته‌ها زیاد تر در شرایطی اهمیت دارند که ما فقط به ویژگی‌های بصری خوراکی‌ها تکیه کنیم، همانند وقتی‌که خرید آنلاین انجام می‌دهیم، خواست غذا می‌دهیم یا از فهرست تصویری غذاها در رستوران‌ها منفعت گیری کنیم. این نتایج نشان خواهند داد که چطور افراد در سوپرمارکت‌ها تصمیمات سریع می‌گیرند.

روش تصویربرداری از مغز ما هم می‌تواند برای بازدید این نوشته به‌کار رود که آیا به کار بردن راهبردهای اشکار، همانند تمرکز آگاهانه بر سالم بودن خوراکی‌ها، می‌توانند نحوه‌ برسی سریع خوراکی‌ها را در مغز تحول دهند و به ما پشتیبانی کنند انتخاب‌های بهتری داشته باشیم.

هرچند در این پژوهش از تصاویر خوراکی‌ها منفعت گیری شده است، دیگر حواس نیز برای تصمیم‌گیری‌های غذایی اهمیت دارند. بوییدن یک انبه یا شنیدن صدای سرخ شدن یک برگر نیز به گمان زیادً توسط مغز به‌شدت پردازش خواهد شد.

قدم بعدی، بازدید دیگر ویژگی‌های حسی خواهد می بود تا اشکار شود مغز چطور نه فقط تصاویر خوراکی‌ها، بلکه خود خوراکی‌ها را هنگامی روبه رو افراد قرار می‌گیرند، پردازش می‌کند.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی