آرس»؛ اثری که مرز بین حقیقت و دنیای مجازی را از بین میبرد_آینده
به گزارش آینده
اخیرا اکران فیلم سینمایی «ترون: آرس» (Tron:Ares) اغاز شده است.
فکر کنید یک فناوری پیچیده و خطرناک به دست رهبران جنگ طلب و دولتهای قوی بیفتد، چه فاجعهای امکان پذیر رخ دهد؟ این نوشته فیلم «ترون: آرس» است و مخاطب دنیایی را میبیند که فناوری دیجیتال بعضی اوقات نابودی بشریت را رقم زده و در برخی از اوقات نیز علتنجات انسانها شده است.
«ترون: آرس» دومین دنباله فیلم «ترون» است که در سال ۱۹۸۲ اکران شد. این چنین ماجراها نیز در ادامه اتفاقات فصل اول رخ میدهد.
در فصل اول، برنامهنویسی به نام «کوین فلین» پنج بازی ویدیویی طراحی کرد که یکی از آنها تبدیل به برنامهای خطرناک شد. صاحب شرکت «اد لینجر» این بازی را دزدید و زندانی خطرناک برای برنامهسازش ساخت. «فلین» در نهایت از آنجا فرار کردو «لینجر» را کشت و به یک محقق در عرصه فناوری شد که میتوانست درون انسانها را تبدیل به دادههای دیجیتال کند.
ماجرای فصل دوم از همین جا اغاز میشود، حاضر دیجیتالی به نام «آرس» با بازی «جرد لتو» قاتلی که با منفعت گیری از همین فناوری دیجیتال با نبوغ رییس تازه شرکت یعنی «جولین» به وجود آمده است. او به جستوجو این است که این موجودات ناکامی ناپذیر همانند «آرس» را به ارتش و سازمانهای دولتی بفروشد. در مقابلش «آیو» با بازی «گرتا لی» قد علم کرده و به جستوجو ساخت دنیایی پایدار یا همان بهشت روی زمین است. او با منفعت گیری از اختراعش یعنی کد پایداری، درخت سیبی را در قطب شمال به ثمر رسانده، درختی که نشان دهنده تلاشش برای زندگی بهتر برای انسانها است.
دو روی سکه دنیای دیجیتال: نجات دهنده یا کشنده
در «ترون: آرس» سوال این نیست که چرا فناوریهای پیشرفته و خطرناک به وجود میآید بلکه جستوجو جواب پرسشی است که در دنیای امروزی همه از هم میپرسند. این که دستگاهها و فناوریهای پیشرفته باید در اختیار چه افرادی باشد؟
فیلم با تکیه بر تدوین درست به خوبی مشخص می کند که چطور دنیای دیجیتال مرزهای وقتی و مکانی را از بین برده و حس مخاطب از حقیقت را به چالش میکشد. در عین حال دنیایی را به عکس میکشد که در آن تکنولوژی میتواند زندگی بهتری را به ارمغان بیاورد و هم به ابزاری برای سلطه در دست افراد تبدیل شود.
«ترون: آرس» در حالی که سرگرم کننده است به راحتی نیز ذهن تماشاگر را دچار میکند، هرچه داستان جلوتر میرود اختلاف بین دنیای واقعی و دیجیتال بیمنفعت به نظر میرسد، چرا که امروزه زندگی واقعی انسانها دچار دنیای دیجیتال و مجازی است.
در نهایت «ترون: آرس» اثری است درمورد دنیای دیجیتال و توانایی منفعت گیری متفاوت انسانها از آن. چه در قامت «آیو» که میخواهد از فناوری برای نجات بشریت منفعت گیری کند و چه در چهره «جولین» که سود و قوت را به هر چیزی ترجیح میدهد و در آخر در وجود «آرس» که بین این دو قطب سرگردان مانده است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع