اگر «پایتخت» میخواهد بماند، باید از اکنون به فکر باشد_آینده
به گزارش آینده
بهروز سودمند، چون «هشت و نیم دقیقه»، به بازدید نقاط قوت و چالشهای سریال پرمخاطب «پایتخت» پرداخت.
سودمند با اشاره به ویژگیهای خاص آثار طنز او گفت: کار طنز ویژگیها و معضلات خاص خود را دارد. سریال «پایتخت» از ظرفیت بالایی برخوردار است که قسمت عمده آن به شخصیتهای محبوب و بومی سریال بازمیگردد. این شخصیتها توانستهاند به خوبی با مخاطب ربط برقرار کنند و همین عامل علتمحبوبیت سریال شده است.
او در ادامه افزود: اگرچه «پایتخت» تلاش کرده مسائل روز را نقد کند، اما فیلمنامه آن میتوانست نیرومندتر نوشته شود. اگر تیم نویسندگی با زمان زیاد تر و دقت بالاتر فیلمنامه را نگاشته می بود، نتیجه کار رضایتقسمتتر میشد. در کار رسانهای ما بهندرت ناظر اثری هستیم که اینگونه با اقبال عمومی همراه شود.
سودمند پافشاری کرد: اگر قرار است در سال آینده نیز «پایتخت» ساخته شود، از همین اکنون باید روی فیلمنامه کار شود تا در صورت ابراز ضعف، زمان برای بازنویسی و اصلاح وجود داشته باشد. ما بعضی اوقات ناچار میشویم همزمان با پخش، فیلمنامه را اصلاح کنیم که این روش حرفهای نیست.
این تهیهکننده در جواب به سوالی درمورد تأثیر وقفه در تشکیل سریال و حذف یا اضافه شدن بازیگران فرعی او گفت: این قضیه طبیعی است. هنگامی ساخت سریالی متوقف میشود، تحول در عوامل بازیگر و پشت صحنه اجتنابناپذیر است. حتی در آثار جهانی همانند جیمز باند ناظر تحول قهرمان بودهایم.
او با پافشاری بر واقعگرایی سریال در ادامه گفت: شخصیتهای «پایتخت» همانند به مردم عادی می باشند؛ همانهایی که در کنار ما زندگی میکنند. یکی از نقاط قوت سریال این است که بازیگران غلو نمیکنند و خودشان می باشند. این نوشته به واقعگرایی تاثییر پشتیبانی کرده و آن را مردمیتر ساخته است.
در آخر، سودمند نسبت به احیای برندهای قبل تلویزیون هشدار داد و او گفت: نباید فریب برندها را بخوریم. برخی سریالها در فصلهای اول و دوم موفق بودند، اما فصل سوم آنها ضعیف از کار درآمد. ما باید برندها را مدیریت کنیم و برای آنها اندوختهگذاری موثر داشته باشیم. در غیر این صورت، آنها تبدیل به منبع درآمد بیمقصد خواهد شد. صداوسیما باید بتواند همزمان چند تاثییر قوی را پیش ببرد تا در ایام پربینندهای، چون نوروز، جوابگوی توقع بالای مردم باشد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع