چطور فرد موردنظر را عاشق خودمان کنیم؟ / ۱۴ راهکار برای عاشق کردن دیگران به خودمان_آینده
به گزارش آینده
همه ما به آنچه دیگران درمورد ما فکر می کنند و احساسی که در رابطه ما دارند، اهمیت می دهیم. اصول اولیه ای که علتمی شود دیگران ما را دوست داشته باشند چیزهایی همانند مهربان بودن، صداقت داشتن، محتاط بودن و انسانی با لیاقت بودن است. با این وجود، تعداد بسیاری از نکات ریز و جزئی دیگر نیز وجود دارد که می تواند تأثیر بسیاری بر علاقه دیگران نسبت به ما داشته باشد.
زیاد تر این نکات تکنیک های کوچکی می باشند که می توانیم هر روز آنها را پیاده کنیم. امکان پذیر این موارد به نظر ناچیز یا حتی احمقانه همراه شوند، اما اگر میخواهید دیگران دوستتان داشته باشند، تلاش کنید آنها را امتحان کنید و محبوبیت خود در بین دیگران را افزایش دهید.
-
در مکالمات، نام او را صدا بزنید
بیایید قبول کنیم که همه ما از شنیدن اسممان در طول مکالمات لذت میبریم.
دیل کارنگی در کتاب معروفش از معجزه صدا زدن نام افراد و اثری که بر روی آنها میگذارد سخن بگویید میکند. منفعت گیری از نام افراد در طول گفتگو یک تکنیک آزمایش شده است که میتواند دوست داران شما را افزایش بدهد.
-
لبخند بزنید
اگرچه ما در عصر دیجیتالی زندگی می کنیم که به طور فزاینده ای فناوری را جانشین تعامل های انسانی می کند، اما این نباید علتشود که فراموش کنیم که ما ذاتا موجودات زیاد اجتماعی هستیم.
ما به گفتن انسان، از تعامل های و ارتباطات اجتماعی به گفتن ابزاری برای بازخورد منفعت گیری می کنیم و بر پایه نحوه ربط و عکس العمل دیگران در روبه رو ما، انتخاب های آگاهانه و ناآگاهانه بسیاری داریم.
لبخند زدن مسری است، هنگامی می بینیم که فردی به روی ما لبخند زده به طور کاملا ناخوداگاه ما نیز به روی او لبخند میزنیم. این لبخند به ظاهر کوچک و بیاهمیت، میتواند افراد را به سمت شما بکشاند و علتشود شما را بیشتر از قبل دوست داشته باشند.
-
شنونده خوبی باشید
گوش دادن درست و کامل ما به دوست یا عزیزمان در میانه سخن زدن، می تواند حس خوبی از مهم بودن به او القا کند. این گوش دادن عمیق را با زبان بدن یعنی با برقراری تماس چشمی و تایید کلامی به فرد روبه رو نشان دهید.
یقین باشید همه از ربط و سخن بگویید فردی که یک شنونده خوب است لذت می برند و این ویژگی میتواند محبوبیت شما را تا نزدیک به زیاد بسیاری افزایش بدهد.
-
از قبول کلامی منفعت گیری کنید
زیاد تر کتاب های روانشناسی از این روش به گفتن “گوش دادن فعال” یاد می کنند.
در گوش دادن فعال شما با تکرار قسمتهایی از حرف هایهای یک فرد به او نشان میدهید که با همه وجود به سخن های او گوش میدهید.
در حالی که امکان پذیر این کار برایتان مقداری شگفت به نظر برسد، اما در گفتار این نوع گفتگو در واقع می تواند علتشود تا افراد شما را زیاد تر دوست داشته باشند. این علتمی شود فرد دیگر حس کند که شما واقعاً دقت می کنید و این دقت کامل چیزی است که همه ما آن را زیاد دوست داریم.
-
مکالمات قبلی را یادآوری کنید
برای این که به شخصی نشان بدهید که چه مقدار به او اهمیت میدهید و چه مقدار برایتان مهم است، موضوعی را که فرد قبلاً به آن اشاره کرده، نقل کنید. آیا همکار شما هفته قبل در رابطه پروژه پسرش با شما سخن بگویید کرده است؟ زمان خوبی است، این نوشته را پیگیری کنید و از او سوال کنید که اوضاع چطور پیش رفته است.
آیا دوست شما حرف های است که او قرار است آخر هفته آشپزخانه خود را به رنگ جدیدی درآورد؟ این بار که او را دیدید از او در رابطه رنگ تازه آشپزخانه سوال کنید.
نیازی نیست که مواردی که یادآوری میکنید، حتما رویدادهای بزرگ و تحول دهنده زندگی باشند. سخن زدن در رابطه مسائل کوچک زندگی نیز میتواند اهمیت دادن شما به او را به خوبی نشان بدهد.
-
صادقانه از او تعریف کنید
همانطور که توسط کارشناس معروف نیز دیل کارنگی اشاره شد، افراد خواهان سپاس واقعی می باشند. این سپاس صادقانه با چاپلوسی که اکثر مردم در تشخیص آن توانایی دارند، زیاد فرق دارد.
چیزی که مردم واقعاً می خواهند سپاس صادقانه است. این کار به افراد مشخص می کند که کوششهای آنها به خوبی دیده میشود و این سپاس حس لذت بخشی را به آنها القا میکند.
علاوه بر سپاس صادقانه و صمیمانه، تحسین شدن توسط دیگران نیز حس لذت بخشی برای ما به ارمغان میآورد. همه ما عاشق تحسین شدن هستیم.
هنگامی کارمان را خوب و درست انجام دادهایم و رئیسمان برای انجام درست آن ما را تحسین میکند، علاوه بر انتقال حس خوب و مثبت، انگیزه ما برای تلاش زیاد تر را نیز بهبود میبخشد. با تحسین فردی که دوستش دارید به خوبی میتوانید نظر او را به خود جلب کنید.
-
ماهرانه و با احتیاط از دیگران انتقاد کنید
هر چه قدر ملزوم است در تحسین دیگران سخاوتمند باشید، باید در انتقاد از آنها خساست به خرج دهید. حتی یک انتقاد کوچک میتواند احساسات فرد را جریحه دار کرده و غرور او را بشکند.
یقیناً انتقاد درست و سازنده در برخی اوقات ملزوم است، اما باید همیشه مقصددار باشد و با احتیاط انجام شود. اگر از فردی خطایی سر زده، به هیچ وجه در بین جمع او را مواخذه نکنید.
یک استراتژی کاملا موثر این است که قبل از انتقاد کردن از فرد روبه رو تعریفی صادقانه کنید، به گفتن مثال به او بگویید از همه تلاشتان برای ارسال گزارشها ممنونم اما به نظر می رسد که در گزارش تازه که ارسال کرده اید، چند خطای عددی وجود دارد، لطفا این اعداد را مجدد بازدید کنید.
مقصد شما باید واقعاً این باشد که شخص روبه رو اشتباهات را تشخیص دهد بدون این که به آنها اشاره کنید. حتی در مثال بالا، می توانید به سادگی بگویید، “من در آن گزارش تازه که ارسال کرده اید، چند خطای عددی دیدم” و چشم به راه جواب باشید.
-
با لحن دستوری سخن بگویید نکنید
هیچکس از خطاب شدن با لحنی همانند دستور دادن خوشش نمیآید. حقیقت این است که شما میتوانید به جای دستور دادن سوال کنید و به همان نتیجه که میخواهید برسید. نتیجه امکان پذیر یکسان باشد، اما حس و نگرش فرد بسته به رویکرد شما می تواند زیاد متفاوت باشد.
به گفتن مثال می توانید به جای این که بگویید: “من امشب به گزارشها نیاز دارم،آنها را سریع به من برسان” بگویید: “فکر می کنی تا امروز سپس از ظهر می توانی آن گزارش ها را برای من ارسال کنی؟”
این دو لحن خواست یکسانی دارند اما نتیجه و حسی که در فرد روبه رو تشکیل میکنند، زیاد متفاوت است.
-
یک فرد واقعی باشید، نه یک ربات
هر چند که برخی اصول وجود دارد که میگویند باید در ربط با دیگران محکم بوده و اقتدارمان را نگه داری کنیم، اما بیایید قبول کنیم که افراز در این عرصه واقعا ناخوشایند است و هیچ کس دوست ندارد در ربط با یک ضخص عصا قورت داده قرار بگیرد. درعوض، تلاش کنید با مطمعن به نفس و قابل احترام نمود کنید.
-
در داستان گفتن متخصص باشید
همه ما عاشق شنیدم داستانهای مهیج از زبان افراد خبره و کاربلد هستیم. اگر شما بتوانید بر این هنر مسلط شوید افراد از ربط با شما لذت خواهند برد و محبوبیت شما بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت.
-
لمس فیزیکی را فراموش نکنید
این مورد چیزی است که باید در انجام آن خط و مرزها را نگه داری کنید. یک تماس فیزیکی وقتی سودمند واقع می شود که به طور خاصی انجام شود.
تماس فیزیکی علتایجاد ربط نزدیک تر خواهد شد. یک مثال عالی از تماس فیزیکی، لمس آرام بازو با دست چپ زمان دست دادن با دست راست است. این یک روش عالی برای به آخر رساندن مکالمه است.
یقیناً فراموش نکنید که همه با این استراتژی حس راحتی نخواهند کرد، بعد اگر با آن راحت هستید آن را انجام بدهید.
-
از فرد روبه رو نظرخواهی کنید
نظرخواستن از فرد روبه رو نشان می دهد که شما برای نظر او قیمت قائل هستید و به او احترام میگذارید.
همه حس مهم بودن و لرزش داشتن را دوست دارند. هنگامی علتمی شوید شخصی حس بهتری نسبت به خودش داشته باشد، مطمئناً آن شخص شما را برای این حس دوست خواهد داشت.
-
از کلیشه ها پرهیز کنید
بیایید بپذیریم که زیاد تر ما افراد خسته کننده و حوصله سر بر را دوست نداریم. در عوض، ما افراد با شخصیت متفاوت، منحصر به فرد و حتی حتی بعضی اوقات شگفت و غریب را دوست داریم.
یک مثال عالی در شرایطی که پرهیز از کلیشه مهم است مصاحبه است. به جای این که در آخر یک مصاحبه طوطی وار بگویید که “از ملاقات با شما خوش وقتم”، نوعی تنوع را برای یادآوری کردن، حتی به روشی کوچک، اضافه کنید و بگویید “واقعا از سخن بگویید کردن با شما لذت بردم.”
نیاز نیست در این عرصه کار خاصی انجام دهید، فقط کافیست خودتان باشید و به جستوجو کلیشهها برای جلب دقت دیگران نباشید.
-
سوال سوال کنید
سوال پرسیدن از دیگران در رابطه زندگی، علایق آنها راهی یقین برای به دست آوردن امتیازاتی در دوستی با آن ها است. زیاد تر افراد دوست دارند در رابطه خودشان سخن بگویید کنند و از علایق و سلیقهشان سخن بزنند.
اگر از افراد سوال سوال کنید و آنها را ترغیب کنید در رابطه خودشان با شما سخن بزنند، آنها سپس از آخر مکالمه حس خواهند کرد که شما بهترین فردی هستید که با او روبرو شده اند. با این مکالمه او به طور ناخوداگاه در رابطه شما حس بهتری خواهد داشت.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها