روز هشتم جشنواره فجر چهل و سوم در سینما رسانه ؛ فیلمها و حاشیهها_آینده
به گزارش آینده
روز هشتم جشنواره فیلم فجر دوره چهل و سوم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش ۵ فیلم سینمایی شوهر ستاره (ابراهیم ایرج زاد)، انیمیشن زال و رودابه (محمد علی سجادی)، پیشمرگ (علی غفاری) ، ماریا (مهدی اصغری ازغندی) و پیر پسر (اکتای براهنی) همراه می بود. سپس از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به سوالهای خبرنگاران جواب دادند.
شوهر ستاره
کارگردان: ابراهیم ایرجزاد
ترکیب بازیگران: حامد بهداد و فریبا نادری، الهام شعبانی، هومن حاجی عبدالهی، سوسن پرور، فریده سپاه منصور، نادر سلیمانی، لاله اسکندری، علی اوجی و …
ایرجزاد همانند دو تاثییر قبل خود به سراغ یک سوژه اجتماعی رفته و یک تاثییر با درونمایه مشکلات اجتماعی را دستمایه ساخت فیلمش قرار داده است. فیلم یک داستان خانوادگی دارد. علی اوجی و نرگس محمدی به گفتن تهیهکنندگان فیلم نامشان در تیتراژ آمده است.
داستان فیلم درمورد یک زن به اسم ستاره است که با جدا شدن از شوهرش به تهران آمده است تا زندگی بهتری داشته باشد، به جستوجو شغلی که در یک مرکز نگهداری زنان با اتفاقات فرد دیگر هم روبرو میشود و …
مشکل اساسی فیلم این است که انگار به شکل تیتروار مشکلات زنان در جامعه را خواسته است، مورد دقت قرار دهد از اشتغال زنان تا یائسگی زودرس، ممنوعیت وجود بانوان در ورزشگاهها، اسید پاشی، ازدواج موقت و …
تعدد موضوعات علتشده است که هیچگاه فیلم عمق اشکار نکند و همه اتفاقات در سطح بماند و به همین علت اگرچه قصه انتخاب شده پتانسیل زیاد خوبی برای پرداختن به یک شخصیت زن را دارد اما سازندگان فیلم نمی توانند لایههای گوناگون مرتبط با این چنین صدمههایی را به عکس بکشند.
شخصیت متفاوت فریبا نادری با گریمی که کاملا به چشم میآید هیچ کمکی به شخصیت پردازی او نکرده است، احتمالا بتوان او گفت نقطه روبه رو او فریده سپاه منصور و سوسن پرور می باشند که هر جا انها زا میبینیم کاملا صحنه را به خود تعلق خواهند داد. حامد بهداد هم با وجود کم سخن بودن شخصیتش با حالتهای چشم و صورت توانسته است از مسئولیت نقش برآید.
شوهر ستاره اگر یک فیلمنامه نویس خلاق و سختگیر داشت میتوانست به یک فیلم اجتماعی نقل در عرصه زندگی رنان باشد اما متاسفانه از این موقعیت دور از است.
امتیاز: (۱.۵ از ۵)
انیمیشن زال و رودابه
کارگردان: محمد علی سجادی
صداپیشگان: میکائیل شهرستانی، یارتا یاران، بابک پائیزان، محسن اکبری، جابر قاسمعلی، کامران ملکمطیعی و آزاده اکبری
محمدعلی سجادی فیلمساز قدیمی که سابقه ساخت فیلمهای جنایی دارد به سراغ ساخت انیمیشن زال و رودابه رفته است که نقاشی متحرکی از شاهنامه فردوسی است.
این انیمیشن برای مخاطب کودک نیست به علت این که همه دیالوگ ها اشعار سنگین شاهنامه است، بچه ها نمی توانند با آن ربط برقرار کنند. از طرف دیگر چند شخصیت مهم وجود دارد که اصلا معارفه نمیشود و کارگردان فکر را بر این گرفته است که مخاطب خود باید انها را بشناسد.
به لحاظ بصری و انیمیشن سازی هم تقریبا با روشی از مد افتاده روبرو هستیم که جذابیت چندانی در رنگ و لعاب تصاویر وجود ندارد و تنها مسئله مثبت فیلم منفعت گیری از صداپیشگان حرفهای است که اشعار شاهنامه را به درستی میخوانند.
امتیاز: (۰.۵ از ۵)
پیشمرگ
کارگردان: علی غفاری
ترکیب بازیگران: مهدی نصرتی ، الناز ملک، ساناز سعیدی، حسام منظور و …
علی غفاری با ساخت فیلم حادثهای «شاهرگ» کار او را در سینما اغاز کرد، اما در ادامه با ساخت فیلم «استرداد» توانست موقعیت خودش را در سینما تثبت کند. این تاثییر در جشنواره سیویکم توانست در ۱۳ رشته کاندیدای دریافت جایزه شود. از دیگر کارهای موفق او میتوان به ساخت سه فصل سریال «بچه مهندس» اشاره کرد.
فیلم «تک تیرانداز» هم آخرین کار او در سینماست که در سیونهمین جشنواره فیلم فجر موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را به خود تعلق دهد.
فیلم پیشمرگ به برشهایی از زندگی شهید سعید قهاری بعد از دوران جنگ میپردازد، شهید سعید قهاری در سال ۵۸ در ماجرای پاوه در کنار دکتر چمران وجود داشت و بعدها نیز در کنار شهید احمد متوسلیان، احمد کاظمی و… در عملیاتهای گوناگون حاضر شد.
او سپس تا فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا پیش رفت و در سال ۱۳۸۵ در حالیکه نزدیک به ۴ ماه از فرماندهی لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا میگذشت، به شهادت رسید.
فیلم پیشمرگ یک فیلم متوسط است که دچار چندگانگی در ژانر شده است، ژانرهای جنگی، جاسوسی، اکشن علتشده است که دقت به هیچکدام از آنها به نحو کامل ادا نشود و همین قضیه سبک فیلم را دچار آشفتگی میکند.
از علی غفاری به گفتن کارگردانی که توانایی فیلمهای پرهزینه و یا اصطلاحا بیگ پروداکشن را دارد انتظار بیشتری وجود دارد. برای مثال مشکل دیگر طراحی صحنه و لباس و فضاسازی فیلم است که کاملا از حقیقت دور است و قطعا اگر مردم اهالی مناطقی که داستان فیلم در آن رخ میدهد این صحنهها را ببینند علتناراحتی و یا حتی خنده و تمسخر آنها میشود.
مخصوصا در تکه مربوط به اقلیم کردستان عراق و شهر سلیمانیه و ماشینهایی که فقفط پلاک عراقی دارند والا اصلا در آن منطقه این چنین ماشینهای منفعت گیری نمیشود. واقعا با یک سفر و تحقیق چند روزه میتوانستند این چنین ضعفهایی را رفع کنند.
امتیاز: (۱ از ۵)
ماریا
کارگردان: مهدی اصغری ازغدی
ترکیب بازیگران: صابر ابر، پانتهآ پناهیها، حسین محجوب، کامیاب گرانمایه، مهشید خدادی و …
فیلم ماریا از دیگر فیلمهای جشنواره فجر است که با دور زدن قوانین و بدون در نظر گرفتن آیین نامه جشنواره سپس از اکران در جشنوارههای خارجی داخل قسمت مسابقه شده است.
مهدی اصغری فارغ التحصیل رشته سینماست و در عرصه فیلم مختصر چند فیلم را کارگردانی کرده که از آن جمله میتوان به فیلمهای «کورا» ، «کارخانه رو به ورشکستگی»، «عاشق وحشی» و .. اشاره کرد. «ماریا» اولین فیلم بلند اوست.
قصه ماریا درمورد زوج جوانی است که در روز عروسی، داماد با ماشینش تصادف میکند و مراسم عروسی برگراز نمیشود، سپس فهمید خواهد شد که اتفاقی درکار نبوده بلکه دختری از روی پل عابرپیاده خودش را به پایین انداخته و با ماشین برخورد کرده و …
فیلم ماریا علیرغم بازیگران حرفهای که دارد در ابتدا نوید قصهای دلنشین را میدهد اما هر چه فیلم به جلوتر میرود این جذابیت کمرنگ و کمرنگتر میشود تا جایی که زیاد تر همانند به سریالها و فیلمهای تلویزیونی درمیآید.
کارگردان جوان تلاش داشته است که با میزانسینها و یا قابهایی جذابیت بصری خلق کند اما در حد چند پلان و چند ایده باقیمانده است، احتمالا بتوان او گفت تنها مسئله مثبت فیلم بازیگران حرفهای می باشند که در آن وجود دارند.
واقعا از اواسط فیلم به سپس پیش نرفتن داستان و ریتم کند آن فیلم را خسته کننده میکند.
امتیاز: (۰.۵ از ۵)
پیر پسر (نمایش اختصاصی / خارج از مسابقه)
کارگردان: اکتای براهنی
ترکیب بازیگران: حسن پورشیرازی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولیزادگان، محمدرضا داودنژاد و …
قبلتر هم ذکر شده است که به فیلمهای نمایش اختصاصی سپس از جشنواره خواهیم پرداخت ولی فقط ذکر این مسئله ملزوم است که فیلم پیر پسر یک اتفاق مهم در سینمای ایران است. جز معدود فیلمهایی است که سپس از سالها میتوان امتیاز ۵ از ۵ را به آن تعلق داد.
حاشیههای روز هشتم در سینما رسانه
*اسامی هفت فیلم برای ادامه رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر اظهار شد. از فهرست رأیهای روز قبل در سینماهای مردمی دو فیلم «صیاد» و «اشک هور» حذف شدند. مطابق اظهار روابط عمومی خانه سینما نتیجه شمارش آرای فیلمهای نمایش داده شده در روز هفتم جشنواره فیلم فجر ۱۸ بهمنماه توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر انتشار شد. این فیلمها بدون برتری شامل «ناتور دشت»، «خدای جنگ»، «قشنگ صدایم کن»، «بچه مردم»، «پیشمرگ»، «موسی کلیم الله» و «رها» خواهد شد.
*در نشست مطبوعاتی فیلم «شوهر ستاره» نرگس محمدی که اولین توانایی تهیهکنندگی خود را به طور مشترک با همسرش در این فیلم انجام داده است، درمورد تهیهکنندگی این فیلم هم او گفت: فکر میکنم اولین نفر بودم که فیلمنامه را خواندم و آنقدر دوستش داشتم که همان شب به علی ( اوجی) گفتم این کار را تشکیل کنم. همیشه ترسی برای اغاز اولین پروژه به گفتن تهیهکننده داشتم در حالی که سه چهار فیلم را کنار علی کار کرده بودم و در نهایت تصمیم گرفتم این اولین فیلمی باشد که به گفتن تهیهکننده تشکیل میکنم.
ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم او گفت: اگر بخواهم درمورد اسیدپاشی و فوتبال بازی کردن و موسیقی زنان سخن بگویید کنم به گمان زیاد باید به اوین بروم بعد مجبورم پرانتزهایی باز کنم که در سینماهای ایران اکران شود. من هنگامی عنکبوت را ساختم در نظر داشتم که این فیلم حتماً در مشهد اکران شود چون باید همه بدانند که وقتی در آنجا زنان با روسری خفه میشدند. متاسفانه ما دچار قرائت غلط از دین و دچار یک قشر رادیکال مذهبی هستیم که خود را حداکثر میداند.
حامد بهداد هم در این نشست درمورد این که چه مسئله چالشبرانگیزی در این فیلم می بود که بازی در آن را انتخاب کرد گفت: من در طول این بیست و چند سال به این نتیجه رسیدم که ما همیشه در شرایط انتخاب نیستیم. یقیناً توانایی کردن زیاد اهمیت دارد ولی یک مسئله درمورد این چنین همکاری این است که ما در مسیر خود به آدمهایی برخورد میکنیم که بعدها به مسیر فرد دیگر میرسد. آشنایی من با ابراهیم گرامی به چای تلخ ناصر تقوایی برمیگردد که او جزو گروه صدا می بود من هم در اغاز کارم بودم. سپس از این که موفق نشدم «سربازهای جمعه» را بازی کنم به «چای تلخ» رسیدم و این نوشته در مسیر بازیگری من می بود و ما با هم برخورد کردیم، به این علت، این انتخاب نیست.
*مراسم فتوکال و نشست خبری انیمیشن «زال و رودابه» برای کسالت محمدعلی سجادی تهیهکننده و کارگردان این تاثییر برگزار نشد. یک ساعت قبل از اکران این انیمیشن روابط عمومی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر خبری مبنی بر عدم برگزاری نشست خبری این انیمیشن را انتشار کرد. محمدعلی سجادی کارگردان این انیمیشن از بیماری و کسالت چندروزه خود خبر داد و او گفت: ترجیح دادم برای شرایط جسمانی و بیماری در کاخ جشنواره وجود اشکار نکنم.
*نشست خبری فیلم «پیشمرگ» درحالی برگزار شد، که ساناز سعیدی از کارگردان فیلم بابت مختصر شدن نقش همسر شهید قهاری گله های کرد و علی غفاری در عکس العمل به این نوشته سکوت کرد.
مهدی نصرتی، بازیگر نقش شهید قهاری درمورد نقشی که در «پیشمرگ» داشت، فرمود: من نقش ابرقهرمان را دوست ندارم بازی کنم اما بازی کردن شخصیتهای بزرگی همچون شهید سعید قهاری به طوری است که زیاد نمیتوان ضعفهای آن را نشان داد.
ساناز سعیدی، بازیگر نقش همسر شهید قهاری او گفت: از آقای غفاری گله دارم چون با دقت به صحبتی که با من شده می بود قرار شد نقش همسر شهید غفاری زیاد تر باشد اما انگار در سینمای ایران بین فضای مردانه و زنانه عدالتی وجود ندارد و همیشه شاهنقشها برای مردها نوشته میشود.
سعیدی افزود: برای من علتافتخار است که در این فیلم وجود داشتم، ولی قرار می بود به نقش همسر شهید قهاری زیاد تر پرداخته شود، هرچند این اتفاق نیافتاد. نقش زنان و فرزندان شهدا در جنگ زیاد مهم است و باید همه موقعیتهای حساس و دراماتیکی را که آنها زیست کردند، نشان داد و نقش مؤثرتر و تاثیرگذارتری از آنها نوشته شود و امیدوارم فیلمهای جنگی را مردانه و زنانه نکنیم.
*در نشست خبری فیلم «ماریا» با گفتن نکاتی از سوی کارگردان مبنی بر این که این فیلم برای مخاطبان خارجی ساخته شده است اغاز و با انتقاد تند یک خبرنگار و عکس العمل کارگردان به آخر رسید.
در ابتدای این نشست مهدی اصغری ازغدی کارگردان فیلم «ماریا» در رابطه ریتم کند فیلمش گفت: وقتی که ما میخواستیم این فیلم را تشکیل کنیم سینمای اجتماعی زیاد فروش نداشت بعد به فکر بازار داخل نبودیم چون بازار داخلی در این حوزه ناکامی خورده است و ما برای مخاطب بینالمللی این فیلم را ساختیم و این سبک فیلمها مخاطبان خاص خودش را دارد.
او همین طور گفت: این فیلم را قبلا با مخاطب فرانسوی دیدم و حتی تدوینگر ما در ترکیه با مخاطب این سرزمین فیلم را دیده است و میتوان او گفت مخاطبان خارجی تحمل بیشتری نسبت به فیلم دارند و همانند ما کم حوصله نیستند.
این کارگردان فرمود: مخاطب خارجی استقبال خوبی از این فیلم داشته و تحسین بسیاری هم کرده است و متاسفانه مخاطب ایرانی ذائقهاش با فیلم ما همخوانی ندارد.
وی در ادامه در عکس العمل به انتقاد تند یک خبرنگار از این فیلم او گفت: نقد منصفانه در رابطه فیلم «ماریا» را خواهم پذیرفت، خواهش میکنم اصحاب رسانه در نوشتن نقدهایشان دقت کنند زیاد از فیلمسازان بزرگ ما با همین نقدهای تند از این سرزمین رفتند. من برای خودم نمیگویم بلکه برای جوانانی میگویم که سپس از من کار سینما خواهند کرد، رسانه باید نقد کند اما با احترام.
الناز عبدالهی تدوینگر فیلم«ماریا» در رابطه ریتم این فیلم افزود: مخاطب خارجی با فیلم همراه می بود، اما مخاطب داخلی انگار با این ریتم همراه نیست، به هرحال ما اگر سکانسهایی را حذف میکردیم داستان عقیم میشد، به این دقت کنید مخاطب خارجی اگر سکانسهایی را حذف میکردیم ارتباطات را فهمید نمیشد، با این وجود برای اکران عمومی ۵دقیقه از فیلم امکان پذیر تدوین شود.
*روابط عمومی برج میلاد در پی اعتراض صاحبان آثار سینمایی که فیلم هایشان در سالن مهم برج میلاد در ایام چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شده، توضیحاتی اراعه کرد: اساساً سالن مهم مرکز همایش های برج میلاد با کاربری همایش و سالن کنسرت طراحی و ساخته شده است و فاقد استانداردهای سالن سینما می باشد، لذا ابراز برخی از این ایرادات طبیعی است و از بین بردن این موارد و رسیدن به صدایی مطلوب در زمان پخش فیلمهای سینمایی با دقت به آکوستیک سبک معماری و فیزیک سالن از جمله ارتفاع زیاد سقف سالن عملاً امکان پذیر نیست.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع