«سینما» در هفتهای که گذشت/ افزایش ۱۶۰۰ درصدی هزینه ثبت فیلمنامه در خانه سینما!_آینده
به گزارش آینده
«سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در بین عموم مردم است که روزانه اخبار تعداد بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود تعلق میدهد و هنرمندان این رشته به اختصاصی بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه می باشند و به همین علت به محلی برای تشکیل حواشی تبدیل خواهد شد.
جشنوارههای سینمایی در کشورمان که زیاد تر آنها در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد، اخبار را حول این جشنوارهها پررنگ میکنند؛ با اهمیت ترین این رویدادهای سینمایی، «جشنواره فیلم فجر» است. نزدیک شدن به بهمن ماه و اغاز این اتفاقات سینمایی، جهت میشود که تشکیل فیلمهای سینمایی برای جشنواره شدت بیشتری اشکار کنند و بر همین مبنا، طی هفتههای منتهی به جشنواره فیلم فجر، بیشترین خبرهای مرتبط با تشکیل شدن فیلمها را میشنویم و انتشار میکنیم.
در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی مختصر و خلاصه به طور گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
خبرهایی از فیلم فجر؛ از تحول نکردن پوستر تا حواشی وجود نداشتن در جشنواره
هفته قبل، خبرهایی ضد و نقیض در رابطه اسامی فیلمهای راه یافته به جشنواره فجر چهل و سوم بر سر زبانها افتاد که طبق معمولً در اغاز برگزاری این اتفاقات مهم سینمایی سرزمین، این اخبار همیشه جزئی از برگزاری آن بوده است. در این ربط، لیستی دست نویس که حرف های میشد برگه انتخاب یکی از اعضای هیئت قضاوت است، نیز انتشار شد که به حواشی دامن زد.
اما در حالی که در عکس العمل به اعتراضات اهالی رسانه، وعده تحول پوستر از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر نقل شده می بود اما دبیر جشنواره در زمان اظهار اسامی فیلمهای راه یافته به دوره چهل و سوم در کنار همان پوستر حاشیه ساز، ایستاد و اسامی فیلمها را معارفه کرد.
در ابتدای هفته قبل نیز، مریم اسمی خانی، آرش رصافی، مجید شیخ انصاری، محمدرضا عرب و سید صادق موسوی بعد از برسی آثار متقاضی قسمت مسابقه فیلم مختصر داستانی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، فیلمهای نهایی این قسمت را که ۴۴ فیلم است، اظهار کردند.
این چنین، منوچهر شاهسواری دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در دیدار با روسا و نمایندگان صنوف خانه سینما ضمن اراعه توضیحاتی درمورد برنامههای پیشروی جشنواره، در جریان پیشنهادات صنوف گوناگون برای برپایی جشن ملی سینمای ایران قرار گرفت.
در این دیدار برخی از حاضران در جلسه ضمن ابراز خرسندی از وجود یکی از اعضای صنوف سینمای ایران در جایگاه دبیر جشنواره فیلم فجر، خواستههای صنفی خود را نقل کردند و منوچهر شاهسواری نیز با استقبال از پیشنهادات کاربردی نقل شده بر لزوم به کارگیری آن توسط ستاد اجرایی جشنواره اصرار کرد. در این دیدار که علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز حاضر می بود، روسا و نمایندگان صنوفی همچون کانون کارگردانان سینما، بازیگران، کارگردانان مستند، دستیاران کارگردان و برنامه ریزان، پخش کنندگان فیلم، تهیه کنندگان مستند، بدلکاران، تدوینگران، نمودهای بصری، چهره پردازان، دستیاران فیلمبردار، صدابرداران، صداگذاران، طراحان فنی و مجریان صحنه، طراحان فیلم، مدیران تبلیغات، عکاسان، فیلم مختصر، فیلمبرداران، فیلمسازان انیمیشن، فیلمنامه نویسان، کارکنان لابراتوار، مدیران تدارکات، منتقدان و نویسندگان سینمایی، منشیان صحنه و مدیران تشکیل وجود داشتند.
از خواست حمید نعمتالله تا اعتراض پیر پسر و رکسانایی که هم چنان روی زمین مانده است
از دیگر اتفاقات سینمای هفته قبل، مربوط به انتشار کردن اسامی فیلمهای جشنواره فجر است که با برخی اعتراضات همراه می بود که یکی از آنها، کنایه اکتای براهنی به کنار گذاشتن فیلمش است.
اکتای براهنی کارگردان فیلم «پیر پسر» در عکس العمل به غیبت فیلمش در قسمت مسابقه جشنواره فجر نوشت:
««پیر پسر» هم چنان در ایران روی زمین ماند. در طول دو هفته قبل برخی از اعضای هیئت انتخاب فیلم فجر بعد از بازبینی فیلم «پیرپسر» مطلبهای زیاد پرمهری فرستادند که صمیمانه از آنها سپاس میکنم. انها گفتند و نوشتند که «فیلم» شاهکار است. «عالی است … عالی عالی… حتی انها گفتند و نوشتند و صدا فرستادند که با اختلاف بهترین فیلم جشنواره است. پورشیرازی باید سیمرغ بگیرد. ولی زادگان سیمرغ میگیرد. پرچمت بالاست. تا دیروز جمع بندی سخن بگویید هیئت انتخاب با تهیه کننده و بنده این می بود که فیلم از هفت نفر اعضای انتخاب هفت رای مثبت گرفته است و حتی شنیدیم که رئیس جشنواره نیز از فیلم و رای هیئت انتخاب خود روبه رو اعضای نمادین پروانه نمایش دفاع کرده است.
و در نهایت این حاصل شد. دولتی که مدعی می بود و قرار می بود باز کند فضا را! جشنوارهای که میاو گفت بشتابید فیلمهایتان را بدهید که ما همانند سه سال قبل نیستیم ما شق القمر بلدیم … اکنون حتی فیلم منتخب هیئت انتخاب خود را کنار میزند!
من در سال قبل به علت خفقانی که در فضا حس میکردم با اراعه فیلم به جشنواره به طور صریح مخالفت کردم اما امسال با وجود بدبینی عمیقم آنقدر پیغام و مطلب فرستادند و یقیناً آنقدر شعار دادند که من دیگر توجیهی پیش دیگران نداشتم. تحلیل همکاران این می بود که فجر فضا را برای شرایط اکران و برگشت اندوخته فراهم خواهد کرد و از همه مهمتر تعدادی از ایرانیان این فیلم را همانند خارجیها خواهند دید ولی دیدیم که نشد. بله رفقا اینها ناخن خشکتر از این حرفا می باشند.
جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و تا این مدت / باطل در این خیال که اکسیر میکنند
گویند رمز عشق مگویید و مشنوید / مشکل حکایتی ست که تقریر میکنند»
اما محمود گبرلو یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره در صفحه مجازی خود یادداشتی انتشار کرد و درمورد روال انتخاب آثار و برخی حواشی پیش آمده گفت. وی در بخشی از یادداشتش نوشت:
«در میانه راه قضاوت آثار، اظهار کردند برخی فیلمها که انگارً مورد پسند اکثریت اعضا هم می بود همانند «پیر پسر»، «رکسانا» و «بی سروصدا» منع قانونی دارند و اشتباهاً برای دیدن در اختیار هیئت انتخاب قرار گرفته، زیاد دلمان سوخت چون یکی از این فیلمها میتوانست تحولی در سینمای ایران تشکیل کند اجبارا و با بی میلی از جدول انتخابها کنار گذاشتیم.
این چنین هیئت انتخاب نظر کرد برخی فیلمهایی که خارج از مسابقه قرار گرفتند و یا بهخاطر منع قانونی انتخاب نشدند همانند «پیر پسر» و یا برخی فیلمهای که طی سالهای قبل از حساسیتهایی برخوردار بودند و نمایش عمومی نداشتند همانند «قاتل و وحشی»، با موافقت سازندگانش در قسمت اختصاصی ای به نمایش گذاشته شود.
اما در آخر؛ ما فیلمهای ساخته شدهای که در جشنواره ثبت نام کرده بودند و دبیرخانه در اختیارمان گذاشته دیدیم، حتماً فیلمهای فرد دیگر می باشند که ما ندیدیم. هیئت انتخاب بر پایه توان، توانایی و درایت خود انتخاب کرد.»
پیشتر نیز، حمید نعمتالله کارگردان فیلم «قاتل و وحشی» در یادداشتی نوشته می بود: «با گذشت شش سال از ساخت فیلم «قاتل و وحشی» و بلاتکلیفی در صدور مجوز نمایش این تاثییر، علیرغم پیگیری و خواست اینجانب هم چنان اکران این فیلم میسر نشده است. درمورد «قاتل و وحشی» همیشه تلاش کردهام ربط و کنجکاوی مخاطب را از شر سایه کلمه توقیف دور نگه دارم. هر چند که سکوت و مراعات بنده گویا از مراجع سلب مسئولیت کرده تا هر ساله با انواع و اقسام افترا، «قاتل و وحشی» را به سال آینده و مسئول بعدی حواله دهند. بعد تصمیم گرفتم خواست خود را عمومی انتشار کنم.
هم اکنون با دقت به زمان جشنواره فجر ملزوم میدانم در جهت پیگیری حقوق این تاثییر، خواست کنم فیلم «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید.»
با دقت به سخن بگوییدهای محمود گبرلو و محمدرضا مصباح عضو دیگر هیئت انتخاب انتخاب جشنواره بخشش اختصاصی ای برای فیلمهایی که در قسمت «سودای سیمرغ» قرار نگرفتهاند، در نظر گرفته شده است.
تهیه کنندگان سینمای ایران جلسه فوق العاده گذاشتند
نشست فوق العاده شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران بعد از چند ماه، با وجود نمایندگان معارفه شده جامعه صنفی برگزار شد. در این نشست با وجود روح الله حسینی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که به دعوت دبیر شورا به گفتن مهمان در این جلسه وجود داشت، مشکلات و مسائل فیمابین شورایعالی تهیه کنندگان و سازمان سینمایی مورد او گفت و گو و بازدید قرار گرفت.
بهای بلیت سینما، افزایش زمان اعتبار پروانه فیلمسازی، تسهیل شرایط برای تهیه کنندگان و کارگردانان با سابقه، مشکلات اقتصادی بهخصوص برای فیلمهای غیرکمدی و پیچیدگی نمایش فیلمهای ژانرهای دیگر، نیاز به برنامه ریزی برای نمایش و اقتصادی شدن فیلمهای خانوادگی و بهخصوص اجتماعی از جمله نکاتی می بود که با معاون نظارت و ارزشیابی در بین گذاشته شد.
مشکلات تهیهکنندگان با پلتفرمها چیست؟
در هفته قبل، نشست هیئت مدیره انجمن تهیه کنندگان جدا گانه سینمای ایران با وجود اعضای هیئت قضاوت و کمیته حقوقی انجمن برگزار شد. در این نشست ابتدا برخی مشکلات تهیه کنندهها در ربط با پلتفرم ها با وجود سید علی اکبر محمودی مهریزی مبنی بر بهکار نگرفتن تهیه کننده حرفهای در تولیدات پلتفرمها نقل شد. در این نشست سید غلامرضا موسوی، مرتضی با لیاقت، سلیمان علیمحمد، محمدرضا مصباح، ساسان سالور، سعید خانی، سید محسن جاهد، امیرِ شروین، روح الله حجازی، جلیل اکبری صحت، سید حسین حقگو، جلال دری و علی ستودهنیا وجود داشتند.
در این نشست بر وجود افراد غیرحرفهای در حوزه تهیه کنندگی در پلتفرمها که تا بحال به مشکلات بسیاری انجامیده است و بر بهکارگیری تهیه کنندگان حرفهای اصرار شد. از دیگر موارد نقل شده در این نشست، نمایش فیلمهای خارجی بدون دریافت رایت نمایش آنها می بود. هیئت مدیره انجمن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا حتماً به کپی رایت فیلمهای نمایش داده شد در پلتفرم ها دقت ملزوم را مبذول کند.
حکم تازه بهروز شعیبی
بعد از موافقت بهروز شعیبی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن سینمای جوانان ایران با استعفای سید محمدهادی آقاجانی، آرش رصافی در حکمی از سوی بهروز شعیبی به سمت معاون تشکیل و حمایتفنی «انجمن» منصوب شد.
افزایش ۱۶۰۰ درصدی هزینه ثبت فیلمنامه در خانه سینما!
خانه سینما اخیراً هزینه ثبت مطرح فیلمنامه و سریال را به شکل چشمگیری افزایش داده است. مطابق گزارشها، این مبلغ از ۵۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش ۱۶۰۰ درصدی هزینه ثبت آثار سینمایی عکس العملهای انتقادی تعداد بسیاری از سوی فیلمنامهنویسان و فعالان حوزه سینما برانگیخته است.
این افزایش هزینه بهاختصاصی برای نویسندگان سریالها مشکلساز شده است. آنها برای ثبت هر تکه از سریال خود باید مبلغ ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. بهگفتن مثال، یک سریال ۱۰ قسمتی، هزینهای معادل ۸ میلیون تومان برای ثبت در خانه سینما نیاز دارد.
این هزینهها در حالی به نویسندگان تحمیل میشود که در این مرحله، زیاد تر پروژهها تا این مدت کارگردان یا تهیهکنندهای ندارند. فیلمنامهنویسان تنها برای ثبت ایده و مطرح خود، ناچار به پرداخت این چنین مبالغ سنگینی می باشند که میتواند بهگفتن مانعی جدی برای ورود و ادامه فعالیت افراد خلاق در این حوزه برداشت شود. افزایش این هزینهها با اعتراض تعداد بسیاری از نویسندگان و فعالان سینمایی روبه رو شده است. آنها این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و اعتقاد دارند که این چنین مبالغی، سختی بسیاری بر دوش افرادی میگذارد که در مرحله های ابتدایی کار خود قرار دارند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع