20 فیلم سامورایی برتر تاریخ سینما

۲۰ فیلم سامورایی برتر تاریخ سینما_آینده


به گزارش آینده

شمشیرها برق می‌زنند، ارواح بی‌قرار فریاد می‌کشند و شکوفه‌های گیلاس در باد می‌رقصند. به دنیای سامورایی‌ها خوش آمدید، جایی که شرافت، وفاداری، هنر شمشیرزنی و یقیناً هاراکیری در هم می‌آمیزند تا داستان‌هایی حماسی و فراموش‌ نشدنی را برایمان روایت کنند.

فیلم‌های سامورایی با تصاویری شگفت‌انگیز و داستان‌هایی پر از ظرافت نه تنها در ژاپن، بلکه در سراسر جهان مخاطبان پروپاقرص خود را دارند. این فیلم‌ها با به عکس کشیدن جنگجویان نجیب و شجاع، صحنه‌های اکشن مهیج، فلسفه‌های عمیق زندگی و موسیقی‌های حماسی، به ما درس‌هایی مورد قیمت درمورد‌ی شجاعت، ایثار، و معنی واقعی زندگی می‌آموزند.

در این نوشته، مشهورترین ژانری که سینمای ژاپن با در دنیا آن شناخته می‌شود را زیر ذره‌بین می‌بریم و با ۲۰ فیلم سامورایی برتر تاریخ سینما آشنا می‌شویم. از شاهکارهای کلاسیک آکیرا کوروساوا گرفته تا آثار معاصر و نوآورانه، به بازدید فیلم‌هایی می‌پردازیم که نه تنها استانداردهای سینمای اکشن را بازتعریف کرده‌اند، بلکه با اراعه تصویری غنی و چند لایه از فرهنگ و تاریخ ژاپن، به ما در فهمیدن بهتر این سرزمین اسرارآمیز هم پشتیبانی شایانی می‌کنند.

۲۰. تیغه‌ی جاودانه (Blade of the Immortal)

  • کارگردان: تاکاشی میکه
  • بازیگران: تاکویا کیمورا، هانا سوگیساکی، سوئتا فوکوشی، هایاتو ایکیدا
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۷
  • تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

خودتان را برای غرق شدن در دنیایی از خون، فولاد و فلسفه آماده کنید. «تیغه‌ی جاودانه» به کارگردانی استاد خشونت سینمای ژاپن، تاکاشی میکه، تنها یک فیلم سامورایی معمولی نیست، بلکه توانایی‌ای بی همتا و حیرت‌انگیز از ژانر اکشن و فانتزی تاریک است که با صحنه‌های مبارزه‌ی خیره‌ کننده، شخصیت‌پردازی بی همتا و فضاسازی تاریک و قشنگ به یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌ی شما بدل خواهد شد.

در قلب ژاپن فئودالی، جایی که شمشیر حکم می‌کند و خون همانند رود بر زمین جاریست، مانجی، سامورایی ماهر و بی‌باک داستان توسط یک جادوگر به نفرینی ابدی دچار شده است که او را درمانده کرده؛ جاودانگی. او که ناظر مرگ خواهرش بوده و از کشتار بی‌رحمانه خسته شده، حال با بدنی که زخم‌ها را به سخره می‌گیرد و مرگ را نمی‌پذیرد، در جستجوی رستگاری و اسایش است.

اما سرنوشت، او را با رین، دختری جوان و کینه‌جو که در پی انتقام مرگ خانواده‌اش است روبرو می‌کند. حال مانجی باید تصمیم بگیرد که آیا با شمشیر افسانه‌ای خود به پشتیبانی رین بشتابد و در این مسیر خونین با دشمنان بی‌رحم و قوی روبه رو شود یا به زندگی خسته کننده و یکنواختش ادامه دهد.

۱۹. شمشیرزن دوره‌گرد (Rurouni Kenshin)

شمشیرزن دوره‌گرد

  • کارگردان: کیشی اوتومو
  • بازیگران: تاکرو ساتوه، امی تاکی، مونه‌تاکا، یو آئویی
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«شمشیرزن دوره‌گرد» شما را داخل دنیای پرشور و شوق یک سامورایی سرگردان می‌کند که در پی رهایی از قبل‌ی خونین خود و یافتن رستگاری، شمشیر را کنار گذاشته، اما آتش تا این مدت در قلبش شعله‌ور است! 

کنشین هیمورا، شمشیرزنی افسانه‌ای که در قبل با لقب «باتوسای» شناخته می‌شد، بعد از سال‌ها مبارزه و خونریزی در جنگ‌های باکوماتسو، تصمیم می‌گیرد شمشیر خود را کنار بگذارد و به جستوجو رستگاری و جبران گناهان قبل‌اش باشد.

او با شمشیری با تیغه‌ی معکوس، که نمادی از عهد او برای عدم کشتار است، به گفتن یک رونین سرگردان در ژاپن سفر می‌کند و از مردم بی‌گناه در برابر ستم و خشونت محافظت می‌کند. اما قبل‌ی تاریک هیمورا دست از سرش برنمی‌دارد و او ناچار می‌شود برای نجات دوستان و محافظت از آرمان‌هایش، بار دیگر شمشیر دست گرفته و به دل حادثه‌ای بزند که بار دیگر او را مقداری از مسیر درست خارج خواهد کرد.

۱۸. دژ نهان (The Hidden Fortress)

دژ پنهان

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، میسا اوئه‌هارا، مینورو چیاکی، کاماتاری فوجی‌وارا
  • تاریخ اکران: ۱۹۵۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

تاثییر ماندگار استاد بی‌بدیل سینمای ژاپن، آکیرا کوروساوا، که ترکیبی منحصر به فرد از اکشن، ماجراجویی و کمدی‌ست. این فیلم با داستانی ساده اما پرکشش و شخصیت‌هایی که تا زمان‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌همانند به گفتن یکی از آثار کلاسیک سینمای ژاپن شناخته می‌شود که که الهام‌قسمت تعداد بسیاری از فیلم‌های بزرگ سینما، از جمله «جنگ ستارگان» (Star Wars) جورج لوکاس بوده است.

در این فیلم با دو دهقان طماع و بزدل روبرو هستیم که به طور اتفاقی با یک ژنرال سامورایی و یک شاهزاده خانم قشنگ روبرو خواهد شد که در حال فرار از دست دشمن و تلاش در رسیدن به سرزمین خود می باشند. این دو دهقان در طمع ثروت و پول، تصمیم می‌گیرند به آن‌ها پشتیبانی کنند، اما غافل از این که دچار ماجراجویی پر خطری شده‌اند که زندگی‌شان را برای همیشه تحول خواهد داد.

۱۷. شمشیر ناامیدی (Sword of Desperation)

شمشیر ناامیدی

  • کارگردان: هیده‌یوکی هیرایاما
  • بازیگران: تاکایوکی یامادا، کویوکی، ری ایچی ناکامورا
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

«شمشیر ناامیدی» اثری ستودنی در ژانر فیلم‌های سامورایی است که با روایتی تراژیک و تامل‌برانگیز، به واکاوی مفاهیمی چون شرافت، گناه و رستگاری در جامعه فئودالی ژاپن می‌پردازد. این فیلم با منفعت‌گیری از فضاسازی بصری منحصر به فرد، شخصیت‌پردازی پیچیده و پرداخت هنرمندانه به مضامین اخلاقی، اثری ماندگار و تاثیرگذار در تاریخ سینمای ژاپن به حساب می اید.

کانمیچی ساگار، یک سامورایی ماهر و با اصالت است که به واسطه‌ی تنگدستی و فقدان حمایتارباب، ناچار به ترک خدمت و رویارویی با مشقت‌های معیشت می‌شود. او که با سختی مخارج زندگی خود و درمان دختر بیمارش را تامین می‌کند، در لحظه‌ای از سر ناچاری و یاس، تصمیمی سرنوشت‌ساز می‌گیرد که او را در گردابی از گناه و پشیمانی فرو می‌برد.

 کانمیچی در تلاش برای رهایی از این حالت و نیل به رستگاری، با چالش‌های بسیاری روبه رو می‌شود و ناچار به مبارزه با تبعات سهمگین اعمال خود می‌گردد. این فیلم با داستان‌سرایی قوی، شخصیت‌پردازی پیچیده و فضاسازی تاثیرگذار، مخاطب را به سفر در ژرفای روح انسان و مفاهیم اخلاقی و فلسفی عمیق می‌برد و به هیچ گفتن نباید زمان تماشایش را از دست داد.

۱۶. ۱۳ آدمکش (Assassins 13)

13 آدمکش

  • کارگردان: تاکاشی میکه
  • بازیگران: کوجی یاکوشو، تاکایوکی یامادا، یوسوکه ایسیا، سوسوکه تاکائوکا
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

«۱۳ آدمکش» که توسط یکی از نوابغ سینمای ژاپن یعنی تاکاشی میکه کارگردانی شده، بازسازی استادانه‌ای از فیلمی کلاسیک به همین نام است که با رویکردی معاصر و با نگه داری روح تاثییر مهم، داستانی شوق‌انگیز از شجاعت، وفاداری و مبارزه با ظلم در ژاپن قرن نوزدهم را برای مخاطب نقل می‌کند.

شخصیت مهم فیلم، لرد ناریتسوگو ماتسودایرا، یک ارباب فئودالی سادیست و تشنه‌ی قوت است که با اعمال وحشیانه‌ی خود، امنیت و اسایش مردم را به خطر انداخته. برای جلوگیری از رسیدن او به قوت زیاد تر و نجات مردم از ظلم روزافزون، یک سامورایی با وجدان و باتجربه به نام شینزایمون شیمازاکی، گروهی متشکل از ۱۲ سامورایی دیگر را گرد هم می‌آورد تا در ماموریتی خطرناک و محرمانه، ماتسودایرا را ترور کنند. این ۱۳ سامورایی شجاع، با آگاهی از خطرات پیش رو و با ایمانی راسخ به عدل، دچار نبردی حماسی و خونین با لشکر ماتسودایرا خواهد شد و تا آخرین نفس برای احقاق حق و نجات مردم می‌جنگند.

میکه در «۱۳ آدمکش»، با توانایی بسیار‌ای صحنه‌های مبارزه‌ی مهیج، خشن و خونین را به عکس می‌کشد. این صحنه‌ها با جزئیات زیاد، ریتم سریع و خلاقیت بالا طراحی شده‌اند و توانایی‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی از ژانر سامورایی را برای مخاطب رقم می‌زنند. در کنار اکشن خیره کننده، شخصیت‌پردازی تاثییر هم قابل دقت است. هر یک از ۱۳ سامورایی با ویژگی‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌های بی همتا خود به خوبی پرداخته شده‌اند و به شخصیت‌هایی چند بعدی، قابل باور و دوست‌ داشتنی تبدیل گشته‌اند. این فیلم به گفتن یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی دهه‌ی تازه شناخته می‌شود و بعد از تماشا تا سال‌ها در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.

۱۵. آخرین رونین (The Last Ronin)

آخرین رونین

  • کارگردان: سوگیدا شیگه‌میشی
  • بازیگران: کوجی یاکوشو، سوکاسا ایکه‌گامی، یوزو تاناکا
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: –
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

 ۱۶ سال بعد از اتفاق‌ی خونین انتقام ۴۷ رونین، کیچی‌مون تراساکی، تنها بازمانده‌ی این گروه، با کوله‌باری از غم، گناه و حسرت، در جاده‌های خاکی و روستاهای دورافتاده سرگردان است. او که ناظر مرگ هم‌رزمان و ارباب خود بوده، در پی یافتن رستگاری و آرامشی پایدار است، اما روح آشفته‌اش او را رها نمی‌کند.

«آخرین رونین» با تصاویری قشنگ و شعرگونه از طبیعت ژاپن و معابد بودایی، فضایی مملو از سکوت و تفکر خلق می‌کند و با موسیقی متن غم‌انگیز و ملایم خود مخاطب را با به دنیای درونی تراساکی می‌برد. در این سفر تنهایی و سکوت، تراساکی با افراد مختلفی روبه رو می‌شود و خاطرات قبل در ذهنش زنده خواهد شد. او در جستجوی بخشش و معنی زندگی است، اما آیا می‌تواند از زخم‌های عمیق قبل رهایی یابد؟

این ساخته‌ی دلنشین سوگیداشیگه‌میشی، فیلمی سامورایی با چاشنی درام و معناگرایی است که به خوبی موفق به نمایش زخم‌های روحی و روانی شخصیت مهم و تلاش او برای رسیدن به اسایش می‌شود. این فیلم نه تنها برای علاقه‌مندان به سینمای سامورایی، بلکه برای همه افرادی که به جستوجو فیلم‌هایی با مضامین انسانی و فلسفی می باشند، دیدنی و تاثیرگذار خواهد می بود.

۱۴. شمشیر غریبه (Sword of the Stranger)

شمشیر غریبه

  • کارگردان: ماساهیرو آندو
  • صداپیشگان: تومویا ناگاسه، یوری چینن، کوئیچی یامادرا، آکیو اوتسوکا
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

به جرات می‌توان او گفت که تماشای این انیمه‌ی شگفت و غریب، همچون شعله‌ی آتش در دل سرمای کلیشه‌های رایج ژانر سامورایی قلب مخاطب را گرم خواهد کرد. اثری که با اکشن خیره‌ کننده و داستانی سرشار از حس، تماشاگر را مسحور جادوی خود می‌کند.

در دوران سنگوکو (دوران جنگ‌های داخلی، آشوب‌های اجتماعی و دسیسه‌های سیاسی در ژاپن)، وقتی که ژاپن در آتش جنگ و ناآرامی می‌سوزد، یک شمشیرزن سرگردان و مرموز به نام ناناشی، با پسری جوان به نام کوتارو و سگ وفادارش روبرو می‌شود.

کوتارو که از دست گروهی از جنگجویان مینگ فرار می‌کند، به جستوجو پناهگاهی امن می‌گردد و ناناشی با توانایی شمشیرزنی استثنایی خود، تنها امید او برای نجات از این خطر بزرگ است. اما ناناشی راز تاریکی را در قبل خود نهان کرده است که می‌تواند سرنوشت هردوی آن‌ها را برای همیشه تحول دهد و… .

۱۳. شمشیر نهان (The Hidden Blade)

شمشیر پنهان

  • کارگردان: یوجی یامادا
  • بازیگران: ماساتوشی ناگاسه، تاکاکو ماتسو، هیدتاکا یوشیوکا، یوکیوشی اوزاوا
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

فیلم سامورایی «تیغ نهان»، سومین تاثییر از سه‌گانه‌ی سامورایی یوجی یاماداست (به اولین تکه این سه‌گانه با گفتن «سامورایی گرگ و میش» در همین نوشته پرداخته‌ایم) که با رویکردی رئالیستی و منفعت‌گیری از عناصر زیبایی‌شناسی ژاپنی، یک تاثییر نمایشی درخشان را از زندگی سامورایی‌ها در دوران گذار به مدرنیته پیش روی مخاطب می‌گذارد.

داستان فیلم در اواخر دوران ادو می‌گذرد و درمورد‌ی کاتگیری مونه‌زو، سامورایی با شرافت و ماموریت‌شناسی است که به خاندان اونو خدمت می‌کند. مونه‌زو در گذر زمان دلباخته‌ی خدمتکار خانواده، کیئه، شده است اما به علت اختلاف طبقاتی و محدودیت‌های اجتماعی، امکان وصلت با او را ندارد. در همین حال، با ورود سلاح‌های گرم به ژاپن و وقوع تغییرات سیاسی و اجتماعی زندگی سامورایی‌ها دچار تحول می‌شود و مونه‌زو را  ناچار به روبه رو با چالش‌های تازه و تصمیم‌گیری‌های سخت می‌کند. او باید بین وفاداری به ارباب و خاندان اونو و عشق خود به کیئه یکی را انتخاب کند؛ تصمیمی دشوار که پیامدهای عمیق و گسترده‌ای بر زندگی او و اطرافیانش خواهد داشت.

۱۲. هنگامی آخرین شمشیر کشیده می‌شود (When the Last Sword Is Drawn)

وقتی آخرین شمشیر کشیده می‌شود

  • کارگردان: یوجیرو تاکیتا
  • بازیگران: کیچی ناکای، کوئیچی ساتو، یویی ناتسوکاوا، تاکهیرو موراتا
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

این فیلم سامورایی یوجیرو تاکیتا، داستان دو سامورایی با پیشینه و شخصیت‌های متفاوت را روایت می‌کند که در شین‌سن‌گومی، گروه اختصاصی‌ی سامورایی‌ها در اواخر دوران شوگون‌سالاری توکوگاوا خدمت می‌کنند. یوشیمورا کانیچیرو، سامورایی فقیر و مهربانی است که برای تامین مخارج خانواده‌اش به این گروه مدام و در روبه رو، سایتو هاجیمه، سامورایی بی تفاوت و بی‌رحمی است که به ماموریت و قوانین پایبند است. این دو سامورایی با وجود تفاوت‌های متعددشان در مسیری مشترک قرار می‌گیرند و با چالش‌های تعداد بسیاری روبه رو خواهد شد که قیمت‌ها و باورهایشان را به چالش می‌کشد.

«هنگامی آخرین شمشیر کشیده می‌شود» یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی چند دهه‌ی تازه به حساب می‌آید که تصویری دقیق از زندگی و چالش‌های سامورایی‌ها در اواخر دوران شوگون‌سالاری اراعه می‌دهد و تقابل بین شخصیت گرم و احساسی یوشیمورا و شخصیت سرد و خشن سایتو ظرافت‌های روایی بی‌نظیری به آن بخشیده است.

۱۱. زاتوئیچی (Zatoichi)

زاتوئیچی

  • کارگردان: تاکشی کیتانو
  • بازیگران: تاکشی کیتانو، تادانوبو آسانو، میچیو اوکوسو، گادار کانال
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۳
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

در دنیایی غرق در تاریکی، قهرمانی نابینا با تیغه‌ی برنده‌‌‌ی اراده، عدل را به ارمغان می‌آورد. او زاتوئیچی است، سامورایی نابینا و سرگردان که با شمشیری نهان در عصایش، برای احقاق حق مظلومان می‌کوشد و در بعد چهره‌ی آرام و معصومش، جنگجویی خفته است که با سرعتی باور نکردنی و مهارتی بسیار در شمشیرزنی، هر حریفی را به زانو در می‌آورد.

علاوه بر این، «زاتوئیچی» شما را به تماشای سرگذشت دنیایی از شخصیت‌های رنگارنگ و دلنشین دعوت می‌کند؛ از یاکوزاهای خونخوار و سامورایی‌های مغرور گرفته تا زنان قشنگ و مرموز و قماربازان حرفه‌ای. اما در بعد همه این جذابیت‌ها به مضامین انسانی عمیقی چون عدل، بخشش و رستگاری نیز می‌پردازد.

 این فیلم با دقتی ستودنی به بطن زندگی افراد به حاشیه رانده شده و مظلوم جامعه می‌رود و با زبانی شاعرانه، از امید و انسانیت در بین تاریکی و ستم سخن می‌گوید. اگر به جستوجو فیلمی هستید که شما را شگفت‌زده کند، «زاتوئیچی» را از دست ندهید. یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی قرن بیست و یکم که با پیامی امیدبخش و انسانی شما را به زندگی امیدوارتر می‌کند.

۱۰. کاگه‌موشا (Kagemusha)

کاگه‌موشا

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: تاتسویا ناکادای، تسوتومو یامازاکی، کنیچی هاگیوارا، جینپاچی نزو
  • تاریخ اکران: ۱۹۸۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

فکر کنید در ژاپن قرن شانزدهم، در بین دود و آتش نبردها، یک دفعه با شبحی روبرو شوید که همه او را اربابی قوی و مهیب می‌دانند، اما در پشت این نقش، راز شگفت‌انگیزی نهفته باشد. «کاگه‌موشا» شما را به دل این چنین دنیایی می‌برد؛ دنیایی پر از توطئه، جنگ و رازهای مگو که در آن، مرز بین حقیقت و خیال ناپدید می‌شود.

کوروساوا در یکی دیگر از شاهکارهای سینمایی‌اش، با توانایی زیاد داستان یک دزد خرده‌پا را روایت می‌کند که به علت شباهت چهره‌اش به یک جنگ‌سالار بزرگ، ناچار به ایفای نقش او می‌شود. او باید در لباس «کاگه‌موشا» به بین درباریان، ژنرال‌ها و دشمنان برود و در حالی که تلاش می‌کند نقش ارباب قوی را بازی کند، هویت واقعی خود را نیز نهان نگاه دارد. اما آیا او می‌تواند در این بازی خطرناک پیروز شود و از دام توطئه‌ها و خیانت‌ها جان سالم به در ببرد؟

۹. سریر خون (Throne of Blood)

سریر خون

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، ایسوکو یامامورا، تاکاشی شیمورا، مینورو چیاکی
  • تاریخ اکران: ۱۹۵۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

علاقه‌ی کوروساوا به شکسپیر تکذیب ناشدنی‌ست و «سریر خون» یکی از چندین فیلمی است که او با اقتباس از آثار این نویسنده‌ی مشهور – در اینجا نمایشنامه‌ی جاودان «مکبث» – ساخته است. یک فیلم محشر با داستانی تاریک و مهیج از جاه‌طلبی، خیانت و جنون که با بازی‌های بسیار و صحنه‌های اکشن پرتنش خود در بین ۵ فیلم اول این استاد مسلم سینما قرار دارد.

در این اقتباس جسورانه و مسحور کننده، سامورایی دلیر و اشراف‌زاده‌ای به نام واشیتزو تاکِتوکی را می‌بینیم که در پی یک پیشگویی شوم از سوی جادوگری مرموز، در دام جاه‌طلبی و هوس قوت دچار می‌شود. او که با وسوسه‌های همسر خود آساجی، نیز روبروست، به اربابش خیانت می‌کند و با قتل او بر تخت خونین قوت تکیه می‌زند. اما آیا تاج و تختی که با خون به دست آمده باشد، می‌تواند اسایش و خوشبختی به ارمغان بیاورد؟

کوروساوا در این تاثییر ستودنی، با نگه داری جوهره‌ی مهم تراژدی جاودان شکسپیر و مضامین مهم آن، همانند سقوط انسان در دام قوت‌طلبی و پیامدهای ویرانگرش، یک داستان اصیل و عمیقا ژاپنی را نقل می‌کند. او با منفعت‌گیری از عناصر برجسته‌ی فرهنگ سامورایی و زیبایی‌شناسی ژاپنی، به قدری در بازسازی فضای نمایشنامه‌ی «مکبث» موفق می بود که هرولد بلوم آن را موفق‌ترین فیلمی لقب داد که تا بحال بر پایه تراژدی «مکبث» ساخته شده‌ است.

۸. عصیان سامورایی (Samurai Rebellion)

عصیان سامورایی

  • کارگردان: ماساکی کوبایاشی
  • بازیگران: توشیرو میفونه، یوکو تسوکاسا، تاتسویوشی اهارا، تاتسویا ناکادای
  • تاریخ اکران: ۱۹۶۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

«عصیان سامورایی» یک تاثییر سینمایی بسیار به کارگردانی ماساکی کوبایاشی است که با نقش‌آفرینی توشیرو میفونه در نقش اول، روایتی تاثیرگذار از تقابل عدل‌خواهی و وفاداری با بعد‌عرصه‌ی جامعه‌ی فئودالی ژاپن اراعه می‌کند. این فیلم، داستان سامورایی متواضع و ماهری به نام ایسابیرو ساساهارا را به عکس می‌کشد که در دوراهی انتخاب بین نگه داری شرافت خانوادگی و مبارزه با ظلم ارباب فئودال دچار شده است.

داستان از جایی اغاز می‌شود که ارباب، پسر ایسابیرو یعنی یوشی‌وارا را ناچار به ازدواج با معشوقه‌ی اسبق خودش می‌کند. اما وقتی که معشوقه به قصر بازگردانده می‌شود، یوشی‌وارا طرد شده و همسرش از این ذلت دست به خودکشی می‌زند. این اتفاقات خشم و اندوه را در وجود ایسابیرو شعله‌ور می‌سازد و او را به مقابله با ارباب و سیستم فئودالی فاسد سوق می‌دهد.

کوبایاشی در این تاثییر، به شکلی هنرمندانه، کشمکش درونی شخصیت مهم را در انتخاب بین وفاداری به ارباب و احقاق عدل به نمایش می‌گذارد و در ادامه می‌بینیم که ایسابیرو، با وجود پایبندی اولیه به سلسله مراتب، در نهایت شرافت و عدل را بر پیروی قوانین ظالمانه ترجیح می‌دهد. «عصیان سامورایی» علاوه بر یک فیلم سامورایی اکشن و مهیج، یک درام روان‌شناختی عمیق با پیامی انسانی است که در آن فساد، سواستفاده از قوت و ظلم اربابان به زیبایی هرچه همه‌تر به عکس کشیده شده است.

۷. سامورایی گرگ و میش (The Twilight Samurai)

سامورایی گرگ و میش

  • کارگردان: یوجی یامادا
  • بازیگران: هیرویوکی سانادا، ری کاساهارا، نن جی تسورومی، میتسوکو بایشو
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

در گرگ و میش دوران ژانر سامورایی‌، جایی که شکوه و جلال قبل‌ی این آثار در حال محو شدن است، «سامورایی گرگ و میش» با نجابت و سادگی، داستانی از زندگی، عشق و ماموریت را روایت می‌کند. این فیلم به کارگردانی یوجی یامادا، به جای تمرکز بر صحنه‌های اکشن و مبارزات خونین، به زیباییِ زندگی روزمره، و چالش‌های یک سامورایی در اواخر دوران فئودالی می‌پردازد.

یامادا در این فیلم سرگذشت سیگِن، سامورایی ماموریت‌شناس و نجیبی را روایت می‌کند که در تنگنای فقر و مسئولیت‌های خانوادگی دست و پا می‌زند. او که بعد از مرگ همسرش، به تنهایی از دو دختر خردسال و مادر بیمارش مراقبت می‌کند، به «سامورایی گرگ و میش» معروف شده است، چرا که همیشه بعد از آخر کار، با عجله به خانه بازمی‌گردد. اما ورود عشق جدیدی به زندگی سیگن، روال یکنواخت زندگی‌اش را دگرگون می‌کند و او را با امید و آرزوهای تازه‌ای روبه رو می‌سازد. سیگن به گفتن شخصیت مهم فیلم، با وجدان، مهربانی و فداکاری‌اش، به خوبی با مخاطب ربط برقرار می‌کند و نمادی از سامورایی‌های فراموش‌ شده‌ای است که در بین چرخ دنده‌های تاریخ له شدند.

اگر به جستوجو فیلم سامورایی هستید که به جای اکشن و خشونت، بر جنبه‌های انسانی و احساسی تمرکز داشته باشد، «سامورایی گرگ و میش» انتخابی عالی برای شما خواهد می بود. این فیلم با سادگی و واقع‌گرایی خود، قلب شما را لمس خواهد کرد و شما را با دنیای سامورایی‌ها از زاویه‌ای تازه آشنا می‌کند.

۶. راشومون (Rashomon)

راشومون

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، ماچیکو کیو، ماسایوکی موری، تاکاشی شیمورا
  • تاریخ اکران: ۱۹۵۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

«راشومون» آکیرا کوروساوا، فیلمی سیاه و سفید و معمایی است که در سال ۱۹۵۰ میلادی، دنیای سینما را با ساختار روایی بدیع و سوال‌های فلسفی عمیق خود به حیرت واداشت. این فیلم با به عکس کشیدن یک جنایت واحد از زاویه‌ی دید افراد گوناگون، مخاطب را به چالش می‌کشد تا حقیقت را در بین روایت‌های متناقض و ذات پیچیده‌ی شخصیت‌های فیلم اشکار کند.

داستان فیلم در ژاپن قرون وسطی اتفاق می‌افتد و مرکز ثقل آن بر ماجرای قتل یک سامورایی و تجاوز به همسرش محکم است. اما آنچه «راشومون» را منحصر به فرد می‌کند، روشی روایت داستان است. ماجرا از دیدگاه چهار ناظر عینی (راهزن، زن سامورایی، روح سامورایی و هیزم‌شکن) روایت می‌شود و هر کدام از آن‌ها داستانی متفاوت و گاه متناقض با دیگران اراعه خواهند داد. این روایت‌های گوناگون، نه تنها به رمزآلود بودن فیلم می‌افزاید، بلکه سوال‌هایی بنیادین درمورد‌ی ماهیت حقیقت و فهمیدن انسان از آن نقل می‌کند. این فیلم یکی از چند فیلم سامورایی برتر تاریخ سینماست که سطح سینمای ژاپن را چندین پله در جهان ارتقا داد و نام آن را بیشتر از پیش سر زبان‌ها انداخت.

۵. سانجورو (Sanjuro)

سانجورو

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاتسویا ناکادای، یوزو کایاما، ریوکو هوندا
  • تاریخ اکران: ۱۹۶۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

«سانجورو» دنباله‌ای درخشان بر فیلم «یوجیمبو» است (به شماره‌ی ۴ مراجعه کنید) که با نگه داری حال و هوای بی همتا آن، داستانی تازه و مهیج را با شخصیت محبوب سانجورو روایت می‌کند.

در این فیلم، سامورایی سرگردان ما بار دیگر دچار ماجرای تازه می‌شود که در آن گروهی از سامورایی‌های جوان و بی‌توانایی به جستوجو افشای فساد در بین مقامات بالارتبه می باشند. سانجورو این‌بار هم با منفعت گیری از هوش و ذکاوت خود به این جوانان پشتیبانی می‌کند تا با خطرات و توطئه‌ها مقابله کنند و عدل را برقرار سازند. کوروساوا در این فیلم نیز با توانایی زیاد از عناصر ژانر وسترن در کنار عناصر ژانر سامورایی منفعت گیری کرده و فضایی بدیع و حتی شگفت‌تر از فیلم قبلی خلق کرده است.

شخصیت‌پردازی در اینجا هم کار خود را در بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. سانجورو با بازی درخشان توشیرو میفونه، شخصیتی دوست‌داشتنی و کاریزماتیک است که با وجود ظاهر خشن و بی اعتنا خود، باطن شریف و عدل‌خواهی دارد. او با راهنمایی سامورایی‌های جوان، به آن‌ها می‌آموزد که برای رسیدن به اهداف خود باید از اصول اخلاقی خاصی تبعیت کنند و از مسیر انصاف خارج نشوند. «سانجورو» با ترکیب موفق سه ژانر سینمایی متفاوت در ساختارش، یک فیلم سامورایی دلنشین دیگر از کوروساواست که خاطره‌ی خوب «یوجیمبو» را مجدد در ذهن طرفدارانش زنده می‌کند.

۴. یوجیمبو (Yojimbo)

یوجیمبو

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاتسویا ناکادای، یوکو تسوکاسا، ایسوزو یامادا
  • تاریخ اکران: ۱۹۶۱
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

آکیرا کوروساوا در «یوجیمبو» به سراغ ساخت فیلمی سامورایی با فضایی منحصر به فرد و سبکی نوآورانه رفته است که با ترکیب عناصر ژانر سامورایی و وسترن، تصویری تلخ و واقع‌گرایانه از جامعه‌ی فئودالی ژاپن و انسان‌های دچار در چرخه‌ی خشونت و فساد را به نمایش می‌گذارد.

داستان فیلم درمورد‌ی یک سامورایی سرگردان و بی‌نام است که خود را سانجورو معارفه می‌کند. او به طور اتفاقی داخل شهری کوچک و آشفته می‌شود که دو گروه تبهکار برای به دست گرفتن قوت با یکدیگر در ستیز می باشند. سانجورو از این حالت به سود خود منفعت گیری می‌کند و با هوشمندی و توانایی شمشیرزنی خود و بازی دادن دو گروه در روبه رو یکدیگر، تلاش در از بین بردن هر دوی آن‌ها و برقراری صلح و نظم در شهر دارد.

کوروساوا با ریزبینی و خلاقیت خود، عناصر شاخص این دو ژانر به ظاهر متفاوت – سامورایی و وسترن – را با یکدیگر ترکیب، و اثری بی همتا و تاثیرگذار خلق کرده است. که فردی است که با دیدن شخصیت سامورایی تنها و سرگردان، شهری پر از خشونت و بی‌قانونی و دوئل‌های مهیج با شمشیر یاد فیلم‌های کلاسیک وسترن نیفتد؟ «یوجیمبو» یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های ژانر سامورایی در تاریخ سینماست که فیلم «برای یک مشت دلار» (A Fistful of Dollars) سرجیو لئونه، بازسازی غیر رسمی آن به حساب می‌آید.

آشوب

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: تاتسویا ناکادای، آکیرا ترائو، جینپاچی نزو، دایسوکه ریو، میوکو هارا
  • تاریخ اکران: ۱۹۸۵
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

«آشوب»، شاهکار حماسی و تراژیک آکیرا کوروساوا،  اقتباسی خلاقانه از نمایشنامه‌ی «شاه لیر» شکسپیر است که داستانی تکان‌ دهنده از قوت، خیانت و جنون را در فضایی کاملا ژاپنی به عکس می‌کشد. جایی که تصمیم سرنوشت‌ساز یک جنگ‌سالار پیر در اغاز‌ی مرگ، آتش جنگی ویرانگر را بین فرزندانش شعله‌ور می‌سازد. 

هیده‌تورا ایچیمونجی، یک جنگ‌سالار پیر و قوی است که در اواخر عمر تصمیم می‌گیرد قلمرو خود را بین سه پسرش تقسیم کند. تارو که پسر بزرگتر است به گفتن وارث مهم انتخاب می‌شود، اما پسران کوچکتر جیرو و سابورو، از این تقسیم‌بندی ناخشنود می باشند. این اختلاف خانوادگی علتجنگی خونین در بین برادران می‌شود و هیده‌تورا را در گردابی از جنون و تباهی فرو می‌برد.

کوروساوا در «آشوب» کوشیده تا با نگه داری روح تراژدی شکسپیر، داستانی اصیل و عمیقا ژاپنی را بازآفرینی کند و مضامینی همانند قوت، وفاداری، خیانت و رستگاری را در قالب فرهنگ سامورایی به شکلی تاثیرگذارتر نمایش دهد. یک شاهکار هنری که مخاطب را به سفر در ژرفای روح انسان و پیامدهای ویرانگر جنگ و خیانت می‌برد. این فیلم یک توانایی‌ی بصری فراموش‌ نشدنی است که صحنه‌های نبرد عظیم آن با صدها سیاهی‌لشکر، طراحی لباس و صحنه‌های باشکوه، و منفعت گیری‌ی استادانه از رنگ‌ها، چشم هر تماشاگر‌ای را خیره می‌کند. به همه‌ی این‌ها موسیقی تورو تاکمیتسو را هم اضافه کنید که با ملودی‌های حزن‌انگیز و نابش عمقی شگفت به فضای تراژیک فیلم بخشیده است.

۲. هاراکیری (Harakiri)

هاراکیری

  • کارگردان: ماساکی کوبایاشی
  • بازیگران: تاتسویا ناکادای، رنتارو میکونی، شیما ایواشیتا، آکیرا ایشیهاما
  • تاریخ اکران: ۱۹۶۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰

«هاراکیری» نه فقط یک فیلم، بلکه مرثیه‌ای غم‌انگیز برای انسانیت در بند سنت‌های خشک و بی‌روح است. ماساکی کوبایاشی با مهارتی کم‌نظیر، پرده از چهره‌ی کریه نظام فئودالی ژاپن برمی‌دارد و رنج و عذاب انسان‌ها را در چنگال قوانین سخت و بی‌رحمانه به عکس می‌کشد.

داستان این فیلم سامورایی قشنگ، درمورد یک رونین (سامورایی بی‌ارباب) به نام هانسیرو تسوگومو است که به خانه‌ی یک ارباب فئودال می‌رود و از او برای انجام هاراکیری اجازه می‌گیرد. اما در طول داستان، با منفعت گیری از فلش‌بک، فهمید می‌شویم که مقصد واقعی او چیز فرد دیگر است و هانسیرو در واقع به جستوجو افشای حقیقت تلخی است که برای دامادش رخ داده و او را به کام مرگ کشانده.

کوبایاشی با منفعت گیری از فلش‌بک‌های متعدد و روایت غیرخطی، موفق شده معمای پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی را مطرح کند که مخاطب را برای داسنتن جواب تا لحظه‌ی آخر با خود همراه می‌سازد. این روشی روایت، علتمی‌شود که تماشاگر کم کم با قبل و انگیزه‌های شخصیت مهم آشنا شود و با او همذات‌پنداری کند. «هاراکیری» یکی از فیلم‌های مهجور ژانر سامورایی است که نقد صریح و بی‌رحمانه‌ی آن از نظام فئودالی و قیمت‌هایش تا این مدت هم به طراوت روزهای اول است. 

۱. هفت سامورایی (Seven Samurai)

هفت سامورایی

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا، کیجو تسوشیما، دایسوکه کاتو
  • تاریخ اکران: ۱۹۵۴
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰

فیلم «هفت سامورایی»، شاهکاری حماسی به کارگردانی آکیرا کوروساواست که نه تنها به گفتن یکی از ارکان سینمای سامورایی، بلکه به گفتن یکی از آثار ماندگار و تاثیرگذار تاریخ سینما شناخته می‌شود. این فیلم با روایت داستانی جاودانه از شجاعت، ایثار و همبستگی در برابر ستم، مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است.

در ژاپن قرن شانزدهم، روستاییان مظلوم و بی‌دفاع که به طور مداوم مورد تهاجم راهزنان قرار می‌گیرند و محصولات و دارایی‌هایشان به غارت می‌رود، تصمیم می‌گیرند برای نجات خود و روستایشان، از سامورایی‌های ماهر پشتیبانی بگیرند. آن‌ها بعد از تلاش و جستجوی زیاد، موفق به یافتن هفت سامورایی شریف اما فقیر خواهد شد که در روبه رو تامین مایحتاج اولیه‌ی زندگی، حاضر به دفاع از روستا و مقابله با راهزنان می باشند. این هفت سامورایی که هر یک پیشینه، توانایی‌ و خصوصیات اخلاقی منحصربه‌فردی دارند، با همکاری روستاییان آماده‌ی مقابله با دعوا‌‌ی قریب‌الوقوع راهزنان خواهد شد و در نهایت نبردی حماسی و سرنوشت‌ساز را خلق می‌کنند.

کوروساوا در «هفت سامورایی» با دقت و ظرافت زیاد به شخصیت‌پردازی پرداخته و ابعاد گوناگون شخصیت هر یک از سامورایی‌ها کاملا با فرد دیگر متفاوت است. آن‌ها نه تنها جنگجویانی ماهر و شجاع می باشند، بلکه همانند دیگر انسان‌ها، احساسات، هراس‌ها، امیدها و نقاط ضعف خاص خود را دارند. این نگاه انسانی و چند بعدی به شخصیت‌ها، علتهمذات‌پنداری زیاد تر مخاطب با آن‌ها و افزایش تاثیرگذاری فیلم شده است. او با شخصیت‌پردازی عمیق و صحنه‌های اکشن بسیار، فیلمی ماندگار و الهام‌قسمت خلق کرده که آزمون زمان را به خوبی پشت سر گذاشته و به گفتن میراثی گرانبها برای سینمای جهان باقی مانده است.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی



منبع

بهبود عملکرد ایمپلنت‌های مغزی با یک رویکرد جدید
ادامه مطلب