باتری مریخی چیست؟_آینده
به گزارش آینده
یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور پنگ تان از دانشگاه علم و فناوری چین (USTC)، نوع جدیدی از باتری را طراحی کرده که مقصد از ساخت آن فراهم انرژی در مریخ است.
این باتری نوآورانه برای انجام عکس العملهای خود، از اجزای حاضر در جو مریخ منفعت گیری میکند و چگالی انرژی بالاتر و پایداری طویلتری را در قیاس با مطرحهای قبلی اراعه میدهد.
ازآنجاییکه مقدار دیاکسید کربن در جو مریخ به ۹۵.۳۲ درصد میرسد، درنتیجه باتریهایی که از لیتیوم و دیاکسید کربن بهگفتن عکس العملدهنده منفعت گیری میکنند، میتوانند در اکتشافات در کره مریخ بهشدت کاربردی باشند.
یقیناً دراینبین برخی فاکتورهای محیط پیچیده مریخ، همانند تعدد اجزای گازها و نوسانات شدید دما، زیاد تر نادیده گرفته خواهد شد. در محدوده دمایی بین ۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد، کارکرد الکتروشیمیایی باتریهای مریخ وابستگی قابلتوجهی به دما مشخص می کند.
باتری طراحیشده برای شرایط مریخ
اعضای این تیم برای حل این مشکل، محیطی واقعی از سطح مریخ را همانندسازی کردند و بدین ترتیب سیستم باتری مناسب مریخ را گسترش دادند؛ این باتری از جو مریخ بهگفتن سوخت مستقیم منفعت گیری میکند و به خروجی پایدار انرژی الکتریکی دست مییابد. در دمای پایین صفر درجه سانتیگراد، چگالی انرژی باتری ۳۷۳.۹ واتساعت بر کیلوگرم، با عمر چرخه ۱۳۷۵ ساعت (تقریباً ۲ ماه مریخی) اندازهگیری شد.
بهطور خاص باتری، تحت عکس العملهای الکتروشیمیایی شامل تشکیل و تجزیه کربنات لیتیوم در طول شارژ و دشارژ قرار میگیرد. اعضای تیم با منفعت گیری از آمادهسازی الکترود یکپارچه و ساختار باتری تاشو، اندازه سلول را به ۲×۲ سانتیمتر مربع افزایش داده و چگالی انرژی باتری کیسهای را به ۷۶۵ واتساعت بر کیلوگرم و ۶۳۰ واتساعت در لیتر افزایش دادند.
این مطالعه به شکلی مفهومی، منفعت گیری بالقوه از باتریها در شرایط واقعی مریخ را قبول میکند و راه را برای گسترش سیستمهای مکمل چند انرژی برای مأموریتهای فضایی آینده هموار مینماید.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها