مطرح بلیت نیمبهای سینماها لغو شد_آینده
به گزارش آینده
طرحی که روحالله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی دولت سیزدهم درمورد آن حرف های می بود: «با موافقت رئیس سازمان سینمایی سرزمین، از ۱۱ دیماه بلیت سینما در روزهای دوشنبه و سهشنبه نیمبها میشود. چنانچه این مطرح در این بازه وقتی معین بهسود مخاطبان و اقتصاد سینما باشد، اجرای آن ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت بعد از اجرای آزمایشی، به همان شیوه قبل یعنی نیمبها بودن یک روز در هفته، باز میگردد.»
اکنون سپس از گذشت کمتر از یک سال از اجرای این ایده، قیمتهای درجشده در سایتهای فروش بلیت سینما خبر از مختل شدن این مطرح آن هم در سکوت خبری میدهد. موضوعی که در رسانهها گفتن نشد و مطابق پیگیریهای خبرنگار «فرهیختگان» در قالب یک اطلاعیه توسط سامانه سمفا به سینماداران ارسال شده است.
چه فردی مطرح بلیت نیمبها را لغو کرد؟
وقتی که مطرح دو روز نیمبهای بلیت سینما نقل شد، همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش علت این تصمیمگیری را کم شدن فروش گیشه در روزهای اول هفته خواند. او حرف های می بود روزهای پنجشنبه و جمعه سالنها فروش خوبی دارند و شنبه و تا حدی یکشنبه فروش کم شدن میکند و تعداد بسیاری از مخاطبان چشم به راه رسیدن روز سهشنبه و خرید بلیت نیمبها می باشند، درنتیجه این تصمیم را گرفتند تا بهصورت آزمایشی و برای رونق گیشه در وسط هفته، مطرح نیمبها را برای دو روز اجرا کنند.
یقیناً گویا قضیه قیمت بلیت سینما مدام معمایی غیرقابلحل برای این مدیر سینمایی است. او با وجود این که از سهشنبههای شلوغ سینما آن هم به علت قیمت نیمبهای بلیت خبر داد، در او گفتوگویی دیگر قیمت بلیت سینما را شوخی دانست و معتقد است باید افزایش اشکار کند. او او گفت: «در تعداد بسیاری از پردیسهای سینمایی اگر بلیت ۱۵۰ هزار تومانی بفروشید، فردی اعتراض نمیکند و حتی بر پایه آمار فروش اشکار است که مخاطب برخی سینماهای شمال شهر تهران در روزهای نیمبها افت هم اشکار میکند، چون مخاطب آن منطقه نمیپسندد که با بلیت نیمبها به سینما برود، به این علت باید مناطق را بسنجیم و قیمت بلیت را بر پایه مناطق گوناگون، پلکانی آزاد کنیم.»
اسعدیان این چنین معتقد است خانواده پنجنفرهای که برای یک وعده شام در رستوران ۶۰۰ تومان خرج میکند نباید حساسیتی هم برای پرداخت ۴۰۰ تومان بلیت سینما داشته باشد. به نظر میرسد او که اکنون دبیر شورای صنفی نمایش سینما نیز هست با همین نحوه تفکر، لغو مطرح بلیت نیمبها در روزهای دوشنبه را تصویب کرده است. یقیناً برای این که بدانیم دلایل شورای صنفی نمایش برای لغو مطرح دو روز نیمبها در سینما چه بوده با همایون اسعدیان تماس گرفتیم اما پاسخی دریافت نکردیم.
سپس از گذر از کرونا و پاییز ۱۴۰۱، صنعت سینما به پشتیبانی برخی آثار جان مجدد گرفته و اینگونه تصمیمات توسط مدیران آن هم با توجیه حالت اقتصادی و تورم، میتواند چالشهایی را بهجستوجو آورد. در شرایطی که درگیریهای روزمره علتشده پای مردم بهراحتی به سینما باز نشود و اوضاع اقتصادی هم آرامآرام سینما را از سبد فرهنگی خانواده خارج کرده، بهنظر میرسد مدیران سینمایی باید با سعهصدر بیشتری تصمیم بگیرند.
گرانی بلیت سینما و تأثیر آن روی افت مخاطب
۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ می بود که اسعدیان خبرداد با وجود خواست سینماداران و نظر شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی مبنیبر افزایش قیمت بلیت سینما، رئیس سازمان با این کار موافقت نکرده و درمورد این نوشته نگرانیهایی دارد و فکر میکند نباید قیمت را تحول داد. با وجود این سخن بگوییدها سپس از گذشت کمتر از دوماه بلیت سینما گران شد بیسروصدا و بدون خبررسانی رسمی انجام شد.
دیماه ۱۴۰۲ اظهار شده می بود قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانسهای طلایی روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن بهصورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد می بود.
اما سپس از قبل دوماه و درست وقتی که قرار می بود تغییری در قیمت اتفاق نیفتد، تبصره فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شد و سالنهای سینما در پنج روز هفته یعنی چهارشنبه تا یکشنبه در همه ساعات روز بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش رسانند. مسئله این که این نوشته هم همانند لغو مطرح دو روز نیمبهای بلیت سینما در سکوت خبری اتفاق افتاد.
این تغییرات در شرایطی اتفاق میافتند که توانایی اراعه بلیت نیمبها در برخی ایام، مشخص می کند میتوان به جای گران کردن بلیت، با ارزانسازی آن به فروش زیاد تر دست اشکار کرد. دلیلش هم این است که با ارزان کردن بلیت تعداد تماشاگران زیاد تر میشود و این کار، خود سود بیشتری را برای اهالی سینما رقم میزند.
اکنون باید دید سپس از لغو مطرح دو روز نیمبهای تلویزیون عمل مدیران سینمایی چیست و این نوشته میتواند اغاز تصمیمگیری برای افزایش قیمت بلیت سینما شود یا خیر؟ اما چند مسئله وجود دارد که مدیران سازمان سینمایی در اول راهشان باید به آن دقت کنند؛ اول این که باید با سیاستگذاریهای خود سینما را به سبد فرهنگی خانواده برگردانند. شناور کردن قیمت بلیت، افزایش روزهای نیمبها، ثابت نگه داشتن بلیت و… میتواند به این نوشته پشتیبانی کند.
دومین نوشته این که مدیران شورای صنفی باید درنظر بگیرند درآمد در تهران با شهرستانها متفاوت است و با افزایش قیمت بلیت بهمرور رفتن به سینما در برخی شهرستانها در حاشیه میرود. مسئله سوم این که مدیران سینمایی باید این نوشته را درنظر بگیرند که درآمد صنعت سینما باید از فروش آثار باشد، نه بالا بردن قیمت بلیت! سال ۱۴۰۰ امیر قادری، منتقد سینما در او مباحثه با «فرهیختگان» با اشاره به نوشته افزایش قیمت بلیت برای کسب درآمد حرف های می بود: «سینمای ایران میداند مخاطب گسترده و عام و مردمی ندارد و با این تصمیمها میخواهد حساب خودش را از مردمی که از سینما، انتظار یک توانایی خوب در زندگیشان را دارند، جدا کند و هم این که از معدود مخاطبانش که به هر دلیلی به سینما میروال پول بیشتری بگیرد. زیاد از هنرها بهعلت ماهیت وجودی که دارند نمی توانند مخاطب گستردهای داشته باشند، درنتیجه روی مخاطب معدودی حساب میکنند که حاضرند هزینهای را بپردازند.»
در نهایت گرانی بلیت سینما رابطه مستقیمی با افت تعداد مخاطب دارد و به نظر میرسد مدیران سینمایی باید سیاستگذاری مناسبی داشته باشند تا هم بتوانند صنعت سینما و هم مخاطبان سینما را نگه داری کنند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع