واکنش متخصصان به صحبت های ایلان ماسک در مورد اف-۳۵

چرا ایلان ماسک در رابطه بی فایده بودن جت جنگنده اف-۳۵ نادرست می‌کند؟_آینده


به گزارش آینده

اخیراً، ایلان ماسک، کارآفرین مشهوری که به PayPal و Tesla پشتیبانی کرد تا به برندهای جهانی تبدیل شوند، به علاوه مرد موشکی موفقی که رهبر SpaceX و Starlink است، تصمیم گرفت در ایکس – که قبلا توییتر می بود – در رابطه همه موضوعات، از جمله F-35 Lightning II ، پست بگذارد. این توئیت ماسک علتواکنش های جهانی شد، از جمله بیلی فلین، خلبان آزمایشی اسبق F-35 و کارشناس جاری هوانوردی نظامی.

ماسک در ایکس: “طراحی F-35 در همان مرحله نیازمندی ها مشکل داشت”

در حساب رسمی ایکس خود، ماسک سخن بگویید های او گفت و گو برانگیزی را در رابطه جنگنده اف-۳۵ نقل کرد. ماسک با انتشار کردن ویدیویی از زیاد پهپادهای کوچک در حال پرواز این جنجال را اغاز کرد. گویی هواپیماهای بدون سرنشین در نمایشگاه‌های هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند سلاحی جمعی را راه اندازی داده و به طور جدا گانه به نبرد با هواپیمای فرد دیگر همانند X-62A بپردازند.

او در ادامه پست های فرد دیگر نیز به این پست او گفت و گو برانگیز افزود: «در همین حال برخی از احمق‌ها تا این مدت در حال ساخت جت‌های جنگنده سرنشین‌دار همانند اف۳۵ می باشند…طراحی اف۳۵ از همان ابتدا مشکل داشت چون تلاش شده می بود تا نیازهای بیشتر از حد متنوعی را برآورده کند. یک ابزار پیچیده و گران‌قیمت که هیچ‌کدام از وظایفش را به‌خوبی انجام نمی‌دهد». ماسک در نظری دیگر در ایکس نوشت: «جت های جنگنده های سرنشین دار راهی بی فایده برای گسترش برد موشک ها و پرتاب بمب ها است.

یک پهپاد قابل منفعت گیری مجدد می تواند این کار را بدون نیاز به نظارت خلبان انسانی انجام دهد. و جت های جنگنده زیاد به شدت ساقط خواهند شد اگر نیروهای متخاصم دارای سیستم های دفاع هوایی یا پهپادهای پیچیده باشند، همان چیزی که جنگ روسیه و اوکراین ثابت می کند. جت های جنگنده این برتری را دارند که به افسران نیروی هوایی پشتیبانی می کنند بمیرند. پهپادها در این عرصه کمتر موثر می باشند».

با دقت به این که ماسک مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب است، و حتی با وی سوار بر ایر فورس وان پرواز می کند، این سخن بگویید ها نگرانی هایی را تشکیل می کند. علاوه بر این، ماسک رئیس مشترک پروژه وزارت کارآمدی دولت ترامپ (DOGE) برای افت اتلاف منبع های دولتی است. این سخن بگویید های ماسک جواب کارشناسان را به جستوجو داشته است.

واکنش متخصصان به صحبت های ایلان ماسک در مورد اف-۳۵

در لینکدین، بیلی فلین به پست ایلان ماسک جواب می دهد

بیلی فلین، یکی از خلبانان آزمایشی لاکهید مارتین که اکنون نیمه بازنشسته شده و به گفتن کارشناس هوانوردی نظامی فعالیت می کند، در لینکدین این چنین نوشت:

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری را در آینده دنبال کنید.

کاملاً درسته ایلان ماسک. چه فردی به خلبانانی نیاز دارد که جنگنده های سرنشین داری همانند F35 لاکهید مارتین و سوپر هورنت های و گراولرهای …بوئینگ را به پرواز درآورند؟ به محض این که سوار تسلای بدون راننده خود شدید، در ترافیک ساعت شلوغی لس آنجلس به سمت فرودگاه LAX برانید، سوار جت بدون خلبان خود شوید و به سمت هیوستون، تگزاس پرواز کنید، در ساعت شلوغی سوار تسلای بدون راننده شوید تا به مقصد بروید. این کار را نه فقط یک روز بلکه هر روز حتی برای یک ماه انجام بدهید. و سپس به ما بازگردید و به دنیا بگویید که در واقع توانایی ای در این عرصه دارید. و این فقط رفت و آمد بدون پیچیدگی و ملاحظات اخلاقی اراعه کشندگی شدید وسایل نقلیه جنگی است. تا اون موقع…چیزی که نمیدانی را فهمیدن نخواهی کرد!».

آشکار است که فلین می داند در رابطه چه چیزی سخن بگویید می کند، برخلاف ماسک: در رابطه جت های جنگنده. فلین قبل از پرواز آزمایشی با Eurofighter Typhoon و Lockheed Martin F-35 Panther زمان بسیاری را صرف پرواز با CF-18 بر فراز آسمان های متخاصم و درگیری های بسیاری برای نیروی هوایی سلطنتی کانادا کرده است؛ فرد دیگر متأسفانه حتی خلبان قسمت هوانوردی عمومی نیز نیست و خدمت سربازی نکرده است. با این حال ماسک امروز این توئیت را انتشار کرد:

«جنگ های آینده همه با پهپادها و موشک های هایپرسونیک خواهند می بود. جت های جنگنده با سرنشین های انسانی به شدت نابود خواهند شد».

واکنش متخصصان به صحبت های ایلان ماسک در مورد اف-۳۵

علاوه بر این، در حالی که ماسک با کمترین مقدار دقت به تحقیقات علمی در ایکس اظهار نظر می کند، فلین یک کارشناس دائمی حاضر در رسانه ها بوده است و در بین موضوعات دیگر درمورد Auto-GCAS و عوامل انسانی در هواپیماهای جنگنده سخن بگویید می کند.

وبلاگ فلین به طور مرتب با بازدید ها و اطلاعات عمیق در رابطه هوانوردی نظامی به روز می شود. اما دیگرانی با نفوذ و دانش کمتر نیز ادعاهای ماسک را رد کرده اند.

1732743146 292 چرا ایلان ماسک در رابطه بی فایده بودن جت جنگنده

محقق فناوری نظامی نیز جواب می دهد

همانطور که مائورو گیلی، محقق ارشد فناوری نظامی در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه زوریخ، با Business Insider حرف های است:

«پهپادی که در حریم هوایی دشمن عملیات می کند از راه دور کنترل نخواهد شد. باید سطح زیاد بالایی از خودمختاری داشته باشد».

نیروی هوایی ایالات متحده اکنون در تلاش برای کار بر روی چندین پروژه است که شامل پهپادهایی است که در حریم هوایی دشمن عملیات می کنند، از جمله با خودمختاری. به این علت، بیایید این پروژه ها را مرور کنیم.

قبل از پست های ماسک، نیروی هوایی ایالات متحده متعهد به پرواز پهپادهای جدا گانه می بود

قبل از این که ماسک پست های او گفت و گو برانگیز اخیرش را در ایکس انتشار کند، نیروی هوایی ایالات متحده از قبل چندین پروژه هواپیماهای بدون سرنشین را با مقصد عملیات در حریم هوایی متخاصم در داخل و خارج اغاز کرده می بود. در زیر یک بازدید جزئی از این مطرح ها آورده شده است:

واکنش متخصصان به صحبت های ایلان ماسک در مورد اف-۳۵

هواپیماهای رزمی مشترک

نیروی هوایی ایالات متحده نه تنها بر روی هواپیمای رزمی مشترک (CCA) بلکه بر روی برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ماژولار نیز کار می کند. هواپیمای رزمی مشترک تصمیم دارد یک ابزار با سنسورهای قابل مشاهده پایین + حامل سلاح را برای کار نه تنها با نسل بعدی جنگنده تسلط هوایی (NGAD) بلکه با F-35 ترکیب کند.

علاوه بر این، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده در حال ترکیب جنگنده های F-35A و F-35B با XQ-58A Valkyrie می باشند.

اما یک برنامه دیگر وجود دارد که ماسک و فلین امکان پذیر آن را دلنشین بدانند.

نسخه ای از X-62A در حال تست های همانند سازی پرواز با منفعت گیری از هوش مصنوعی

سپس نوبت به X-62A می رسد. X-62A در واقع یک F-16 Viper است که با نرم افزار هوش مصنوعی جفت شده است تا نرم افزار ملزوم برای برنامه CCA را در جنگ های تن به تن هوایی ساختگی گسترش دهد.

واکنش متخصصان به صحبت های ایلان ماسک در مورد اف-۳۵

مطابق عکس های بالا، وزیر نیروی هوایی با هواپیمای X-62A پرواز کرده است.

سخن بگویید آخر: ماسک از نیاز به هواپیماهای بدون سرنشین رزمی بی خبر است

اگرچه فهرست فوق جامع نبوده است، نیروی هوایی ایالات متحده در حال کار بر روی بهبود فناوری هواپیماهای بدون سرنشین برای همراهی با هواپیماهای جنگی دارای سرنشین است. ماسک به وضوح از آنچه که از آن بی خبر است خبر ندارد، برخلاف فلین که دانش بالایی در این حوزه دارد. اگر چه نمی توان قوت و کارآیی پهپادها را نادیده گرفت اما دستکم اکنون،‌ تا این مدت تعداد بسیاری از امور نظامی و رزمی را نمی توان با پهپادها انجام داد و هم چنان به هواپیماهای سرنشین دار نیاز است. بدین ترتیب، سخن بگویید های او گفت و گو برانگیز تازه ماسک در رابطه ناکارآمدی جنگنده های سرنشین داری همانند اف-۳۵، دستکم اکنون محلی از اعراب ندارد و ماسک به گفتن فردی که دانش بسیاری در حوزه نبرد هوایی ندارد، نمی تواند قضاوتی درست و معتبر در این عرصه داشته باشد.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی