چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد_آینده
به گزارش آینده
قوانین شاخه بهترین فیلم بینالمللی ایجاب میکند که یک فیلم برای واجد شرایط بودن باید دیالوگ عمدتاً (بیشتر از ۵۰ درصد) غیرانگلیسی داشته باشد، این در حالی است که مستند «غرق شدن مارو لیسبون» به کارگردانی فانگ لی که از سوی کمیته اسکار سینمای چین به آکادمی اسکار معارفه شده می بود، فاقد این چنین شرایطی است.
از آنجایی که چین این فیلم را اندکی قبل از آخر مهلت معارفه در ۲ اکتبر (۱۱ مهرماه) به آکادمی ارسال کرده می بود، بعد از اشکار شدن عدم واجد شرایط بودن فیلم، وقتی برای چین وجود ندارد تا فیلم جدیدی معارفه کند.
به گزارش ددلاین، اگرچه این فیلم در شاخه بهترین فیلم بلند بینالمللی واجد شرایط نیست، اما هم چنان واجد شرایط رقابت برای اسکار بهترین مستند بلند است.
این نخستین باری می بود که سینمای چین از سال ۱۹۷۹ میلادی و وجود در عرصه رقابت اسکار، یک فیلم مستند را به گفتن نماینده رسمی خود به آکادمی معارفه میکرد، مستندی که در روال انتخاب فیلمهایی می بود که چینیها در تلاشند از طریق آن احساسات ملیگرایانه را در داخل کشورشان برانگیزند.
این مستند که فیلم افتتاحیه جشنواره بینالمللی شانگهای در ماه ژوئن می بود، یک قسمت نسبتا مبهم از سال ۱۹۴۲ در طول جنگ جهانی دوم را زنده میکند، وقتی که یک کشتی نیروهای ژاپنی به نام لیسبون مارو مقصد دعوا اژدرهای نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفت. در آن زمان از این کشتی برای انتقال اسیران جنگی منفعت گیری میشد و بیشتر از ۸۰۰ سرباز بریتانیایی با غرقشدن کشتی یا با تیراندازی ژاپنیها کشته شدند. نزدیک به ۳۸۰ نفر از اسرای بریتانیایی دیگر توسط ماهیگیران چینی نجات یافتند که جان خود را برای نجات و پناه دادن اسرا در برابر نیروهای ژاپنی به خطر انداختند.
فانگ لی، کارگردان و تهیهکننده فیلم، سفرهای بسیاری انجام داده تا داستان غرق شدن کشتی و توانایی بازماندگان را جمعآوری کند. این کارگردان که سابقه طویل در صنعت سینمای چین دارد و اتفاقاً به گفتن یک نقشهبردار اقیانوس نیز توانایی دارد، به رسانههای چینی حرف های است که در سراسر چین، بریتانیا، ژاپن، ایالات متحده و کانادا سفر کرده و خانواده اسرای جنگی بازمانده این اتفاق را ردیابی کرده است. او این چنین برای کشف آنچه که گمان میرود کشتی غرق شده واقعی لیسبون مارو باشد تلاش کرد و این روال را روی فیلم مستند خود آورده است.
مستند «غرق شدن مارو لیسبون» بعد از انتشار کردن در ۶ سپتامبر در چین به یک پیروزی بزرگ رسید و امتیاز کاربران بسیار بالای ۹.۳ در سایت فیلم چینی «Douban» و ۹.۶ در برنامه فروش بلیت «Maoyan» را کسب کرده است. این فیلم نزدیک به ۵ میلیون دلار در سینماهای چین فروخته است که برای یک تاثییر مستند فروشی دیدنی محسوب میشود.
در ۲۵ سالی که چین اغاز به شرکت در مسابقه اسکار بینالمللی کرده است، دو بار نامزد بهترین فیلم بینالمللی شده است. ژانگ ییمو در سال ۱۹۹۰ با تراژدی عاشقانه «جو دوو» با نقشآفرینی گونگ لی اولین نامزدی اسکار را برای کشورش به ارمغان آورد و بعد از آن یک بار دیگر با فیلم کلاسیک «قهرمان» در سال ۲۰۰۲ به جمع نامزدهای نهایی راه یافت. تا بحال هیچ فیلم چینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی نشده است.
فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بینالمللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اظهار خواهد شد.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار میشود.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها
منبع