۱۵ پیشبینی بیل گیتس که بعد از ۲۵ سال محقق شد_آینده
به گزارش آینده
شکی نیست که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت همیشه دیدی آیندهنگر داشته است. اما او ۲۵ سال پیش کتابی با گفتن «جادهای به آینده» انتشار کرد که با دقت به پیشرفتهای فناورانه امروز به نظر میرسد او به نوعی نوستراداموس زمانه ماست. ۱۵ پیشبینی بیل گیتس امروزه به حقیقت تبدیل شده است.
بیل گیتس ۲۵ سال پیش حرف های می بود: «خدمات قیاس قیمتها تشکیل خواهد شد. این خدمات به افراد امکان خواهند داد تا قیمتها را در چند وبسایت گوناگون قیاس کنند و ارزانترین محصول را در همه صنایع بیابند.»
امروزه همه ما صبح خود را با نگاه کردن به صفحه تلفن همراهمان اغاز میکنیم. ولی ۲۵ سال پیش تلفن همراه شکل و شمایل فرد دیگر داشت و در نهایت یک بازی «مار» (Snake) روی آنها نسب شده می بود. اما به نظر میرسد بنیانگذار مایکروسافت در همان سال ۱۹۹۹ توان بالقوهای را در تلفنهای همراه مشاهده کرده می بود.
او در کتابش نوشته است: «مردم دستگاههای کوچکی را حمل میکنند که به آنها امکان میدهد که همیشه در دسترس باشند و از هرجایی تجارت الکترونیکی انجام بدهند. آنها میتوانند اخبار را مشاهده کنند، پروازهایی که رزرو کردند را ببینند، از بازارهای مالی کسب خبر کنند و تقریبا هر کاری انجام بدهند.»
پیشتر برای هر تراکنش مالی باید سری به بانک میزدیم، اما اکنون، درست همانند پیشبینی آقای گیتس، همه کار را با اینترنت انجام میدهیم. او این چنین پیشبینی کرده می بود که بخشی از خدمات پزشکی نیز به طور آنلاین انجام شود که آن هم اکنون به وقوع مدام است و شما میتوانید با عضویت در تعداد بسیاری از سایتها از خدمات مشاوره پزشکی و حتی تشخیص آنلاین بهرمند شوید.
بیل گیتس ۲۵ سال پیش حرف های می بود: «مردم از طریق اینترنت صورتحسابهایشان را پرداخت و به امور مالی رسیدگی میکنند. آنها این چنین میتوانند از این طریق با پزشکانشان ربط برقرار کنند.»
دستیار مجازی
اگرچه بیل گیتس دقیقا نگفته می بود که ما با صدا زدن «الکسا» از یک دستگاه کوچک میخواهیم برایمان جوک بگوید و یا موسیقی مورد علاقهمان را پخش کند، او حرف های می بود که «دستیار شخصی» برای تسهیل زندگی افراد در سالهای آینده داخل بازار میشود.
او حرف های می بود: «آنها همه دستگاههای شما را چه در خانه و چه در دفتر کار به روشی هوشمند متصل و همگام میکنند و به آنها اجازه خواهند داد تا با یکدیگر تبادل داده کنند. این وسیله ایمیلهای شما را چک میکند و اطلاعات ملزوم را در اختیارتان میگذارد. هنگامی هم که به فروشگاه میروید میتوانید دستور تهیه غذایی که در سر دارید را به آن بدهید و لیست خرید را تحویلتان میدهد.»
بیل گیتس این چنین حرف های می بود: «این وسیله به همه وسایلتان درمورد خریدها و برنامهریزیهایتان خبر میدهد. این کار علتمیشود که آنها به طور خودکار برای فعالیتهای شما برنامهریزی و تنظیم شوند.»
سیستمهای نظارت بر خانه هوشمند
به نظر میرسد که آقای گیتس سیستمهای هوشمند نظارت و محافظت از خانه همانند Google Nest و Ring را به گفتن آینده دوربینهای مداربسته در نظر داشته است. او حرف های می بود: «ویدیوهای مدام از خانه شما در دسترس خواهند می بود و به شما امکان خواهند داد وقتی که در خانه نیستید بتوانید رفت و آمدها را مشاهده و کنترل کنید.»
شبکههای اجتماعی
در سال ۱۹۹۹ شما برای دیدن دوستانتان یا باید از تلفن ثابت با آنها تماس میگرفتید و یا سفر میکردید. اما بیل گیتس جهانی را فکر کرده می بود که همه در سراسر آن به هم متصل می باشند. او در کتابش نوشته می بود: «وبسایتهای خصوصی برای ربط با دوستان و خانوادهتان رایج خواهند شد. شما میتوانید با منفعت گیری از آنها با آشنایانتان گپ بزنید و برنامهریزی کنید.»
اگرچه رسانههای اجتماعی کاملا «وبسایتهای خصوصی» نیستند، اما توئیتر، اینستاگرام و تیکتاک و این چنین مطلبرسانهای همانند واتساپ و تلگرام برای ما امکان ربط مداوم با گروههای گوناگون را فراهم میسازند.
تبلیغات تشکیل شده به طور خودکار
بیل گیتس افزایش تبلیغات خودکار را پیشبینی کرده و نوشته می بود: «نرمافزارهایی از زمان سفر شما آگاه می باشند و اطلاعات آن را برای نظر فعالیتها در مقصد منفعت گیری میکنند. این نرمافزارها فعالیت، تخفیف و قیمتهای ارزان برای محصولها را در همهجا اراعه میکنند.»
تبلیغات هوشمند
امروزه تبلیغات همهجا وجود دارد. شما امکان پذیر درمورد قصدتان برای خرید یک جفت کفش تازه با دوستتان سخن بگویید کنید و لحظهای سپس گوگل به طور خوددکار تصاویر کفشها را به شما مشخص می کند. بیل گیتس این را نیز پیشبینی کرده و حرف های می بود: «دستگاهها تبلیغات خودکار خواهند داشت. آنها روال خرید شما را میدانند و تبلیغاتی را که میخواهید به شما نمایش خواهند داد.»
وبسایتهای گفتگوی ورزشی
بیل گیتس در سال ۱۹۹۹ پیشبینی کرده می بود: «در میانه تماشای مسابقه ورزشی از طریق تلویزیون، امکان او گفت و گو درمورد آنچه اتفاق میافتد برای شما فراهم میشود و میتوانید در مسابقه و یا شرطبندی شرکت کرده و نظرتان را درمورد برنده احتمالی به اشتراک بگذارید.» امروزه به لطف شبکههای اجتماعی طرفداران اتفاقاتهای ورزشی میتوانند همه این کارها را انجام بدهند.
لینک به سایتها در پخش زنده تلویزیونی
بیل گیتس پیشبینی کرده می بود که تبلیغات تلویزیونی در آینده حاوی لینکهایی خواهند می بود که بینندگان میتوانند برای جستجوی اطلاعات زیاد تر یا جستوجو کردن نامهای تجاری در شبکههای اجتماعی از آنها منفعت گیری کنند. او نوشته می بود: «پخش تلویزیونی شامل لینکهایی به وبسایتهای مرتبط و محتوایی خواهد می بود که مکمل چیزی است که تماشا میکنید.»
تالارهای گفتگوی مجازی
گیتس نوشته می بود: «ساکنان شهرها و سرزمینها خواهند توانست در رابطه مسائل گوناگون، همانند سیاستهای محلی، برنامهریزی شهری یا امنیت، بهصورت آنلاین او گفت و گو کنند.» این امکان نیز با رشد شبکههای اجتماعی و فرومهای اینترنتی فراهم شده است.
جوامع آنلاین
او آیندهای را پیشبینی کرد که در آن انسان میتوانند علایقش را با سراسر جهان به اشتراک بگذارد و افراد همفکر را اشکار کند. او نوشته می بود: «جوامع آنلاین تحت تاثییر مکان شما نخواهند می بود، بلکه علایق شما تعیینکننده خواهد می بود.» پیشبینیای که با ظهور پلتفرمهایی همانند Reddit به حقیقت پیوست.
نرمافزار مدیریت پروژه
گیتس ۲۵ سال پیش برای دیجیتالی شدن محیط کار برنامه داشت. او نوشته می بود: «مدیران پروژهها خواهند توانست بهصورت آنلاین تیمهایی را گرد هم آورند، پروژه را تعریف کنند و پیشنهادهایی برای انتخاب افراد مناسب دریافت کنند.» امروزه ابزارهایی همانند Slack، Google Workspace و Microsoft Teams مدیریت پروژهها را آسانتر کردهاند.
استخدام آنلاین
LinkedIn با تحول کامل نحوه یافتن شغل و تشکیل ارتباطات حرفهای، قدم بزرگی در این حوزه برداشت. گیتس پیشبینی کرده می بود که افراد بهصورت آنلاین میتوانند زمانهای شغلی را اشکار کنند و تواناییهای خود را به نمایش بگذارند. او نوشته می بود: «به همین ترتیب، افرادی که به جستوجو کار می باشند، خواهند توانست با اظهار علایق، نیازها و تواناییهای تخصصی خود بهصورت آنلاین زمانهای شغلی اشکار کنند.»
نرمافزارهایی برای شرکتهای تجاری
آقای گیتس پیشبینی کرده می بود که شرکتها میتوانند برای کارهای مورد نیازشان مناقصه برگزار کنند. او نوشته می بود: «این روش هم به درد شرکتهای بزرگی که میخواهند برخی فعالیتها را برون سپاری کنند میخورد و هم کسب و کارهایی که به جستوجو مشتریهای تازه می باشند و شرکتهایی که نمیخواهند برای این کارها به تامینکننده مراجعه کنند.»
امروزه سایتهایی همانند Upwork، Fiverr و Craigslist هم به کسبوکارهای کوچک امکان دادند که به جستوجو مشتری بگردند و هم برای فریلنسرها امکان یافتن پروژهها را تسهیل کردهاند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها